Determinantes del rendimiento académico del alumnado repetidor de 5º y 6º de primaria

  1. Agustín Godás Otero 1
  2. María del Mar Lorenzo Moledo 1
  3. Julia María Crespo Comesaña 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela, España
Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD

Número: 5

Páxinas: 140-144

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.05.566 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

This work is part of a broader descriptive study based on academic achievement, carried out in 18 Primary Schools of the Autonomous Community of Galicia. We focus on the students who repeat and in the academic achievements in three different subjects. To establish the determinants of academic performance we use a number of variables focused on their sociodemographic and academic characteristics and a set of scales, Likert type. Once registered the reliability indices for each of the scales, we proceeded to investigate its predictive ability on academic results in each of the three selected subjects. We hope finding two types of results: record whether the fina grades are dependent upon various factors as that submitted material, and observe the general determinants of academic achievement for the students who repeat.

Referencias bibliográficas

  • Casanova, M.A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4,1 http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num1/art4.pdf
  • Navarro, R. (2003). El rendimiento académico. Concepto investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1, (2), http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208.
  • Nieto, M. (2008). Hacia una teoría del rendimiento académico en enseñanza empírica. Teoría de la Educación, 20, 34-64
  • Montes, I. y Lerner, J. (2011). Rendimiento académico de loa estudiantes de pregrado de la Universidad de EAFIT. Perspectiva cuantitativa. http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-uni versidadeafit/article/view/755/666
  • Santos Rego, M.A. (dir) (2010). O rendemento escolar do alumnado procedente da inmigración en Galicia. Un programa de optimización para familias e centros de ensino. Proyecto de investigación subvencionado por la Dirección Xeral de Investigación e Desenvolvemento (PGIDT-PXI) Xunta de Galicia (PGDIT07SEC009214PR).
  • Santos Rego, M.A., Godás Otero, A. y Lorenzo Moledo, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantes españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. ESE, 23, 43-62.