A Educación Social en Galiciadesenvolvemento profesional, académico e científico

  1. Caballo villar, María Belén 1
  2. Gradaille Pernas, Rita 1
  3. Varela Crespo, Laura 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863 2659-9589

Year of publication: 2023

Issue Title: Historias da Educación Social no contexto iberoamericano

Volume: 27

Pages: 105-124

Type: Article

DOI: 10.17979/SRGPHE.2023.27.0.10117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Abstract

This article presents a historical account of the professional, academic and scientific development of social education in Galicia as a specialised university discipline. The academic trajectory of social education dates from the inclusion of ‘socio-educational intervention’ as a specialisation within the Bachelor’s degree in Philosophy and Education Science (Pedagogy) at the University of Santiago de Compostela and efforts to have the different socio-educational practices and occupations recognised as professions. The academic, scientific and professional development of social pedagogy has led to the consolidation of an epistemological corpus of its own. The milestones of social pedagogy and education in Galicia show that the political, ideological and ethical commitment inherent in this field of knowledge and professional practice and the collaboration between academic and professional spaces remain essential to facing future challenges.

Bibliographic References

  • Bocixa, Xosé. (Dir.). “Fitos e feitos da Educación Social en Galicia” [Audiovisual]. CEESG, 2017.
  • Caballo, María Belén e Pose, Héctor Manuel. “Pedagogía Social e investigación aplicada. Aproximación a una década de quehacer universitario en Galicia”. @tic. revista d'innovació educativa, 44-52 (2012), https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1944
  • Caride, José Antonio. “Las identidades de la Educación Social”. Cuadernos de Pedagogía, 321 (2003): 48-51.
  • Caride, José Antonio. “El Grado en Educación Social: marco y características generales”. En Jornades d´estudi i debat. El títol de grau en Educació Social. 21-23 de junio. Universitat des Illes Balears, 2006.
  • Caride, José Antonio. “Educación Social”. En Dicionario galego de pedagoxía, dirixido por José Antonio Caride e Felipe Trillo, 255-257. Vigo: Editorial Galaxia, 2010.
  • Caride, José Antonio. “Un retorno ao pasado científico e académico da Educación Social: a especializade de “intervención socio-educativa” na Universidade de Santiago de Compostela (1979-1996)”. Galeduso 12 (2018): 65-71.
  • Colexio de Educadores Sociais de Galicia. “Galicia. El Colegio de Educadores Sociales de Galicia”. RES. Revista de Educación Social, 1, (2002). https://eduso.net/res/revista/1/territorios/galicia-el-colegio-de-educadores-sociales-de-galicia
  • Fernández Barreiro, María José. “Presidencia do CEESG 2007-2011”. Galeduso 12 (2018): 9-12.
  • Fernández de Sanmamed Santos, Alberto. “Presidencia do CEESG 2001-2007”. Galeduso 12 (2018): 5-8.
  • López Martín, Ramón, Conchell, Raquel e Vilar, Mónica (Coords.). Hoy es el mañana de la Educación Social. Barcelona: Octaedro, 2022.
  • Maroñas, Andrea. “Escola Galega de Marxinación e Inadaptación Social”. Galeduso 12 (2018): 62-64.
  • Ortega, José. “Educación Social Especializada, concepto y profesión”. En Ortega, J. (coord.). Educación Social Especializada, 13-41. Barcelona: Ariel, 1999.
  • Parcerisa, Artur e Usurriaga, Jordi. “Revisión de proyectos. Diseñando nuevos retos”. En 7 retos para la educación social, coordinado por Anna Forés e Ana María Novella, 67-82. Barcelona: Gedisa, 2012.
  • Riveiro Olveira, Sofía. “Presidencia do CEESG 2011-2014”. Galeduso 12 (2018): 13-16.
  • Sánchez Valverde, Carlos. “Los Colegios Profesionales de educadores sociales: un instrumento al servicio de nuestra profesión”. RES: Revista de Educación Social, 1 (2002). https://eduso.net/res/revista/1/articulos/los-colegios-profesionales-de-educadores-sociales-un-instrumento-al-servicio-de-nuestra-profesion
  • Serrano Soto, Mónica. “Presidencia do CEESG 2011-2014”. Galeduso 12 (2018): 17-20.
  • Úcar, Xavier. “Conocimiento, acción e investigación en educación social”.
  • Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 80 (2022): 131-153.
  • Vega, Cristina e De Oña, José Manuel (2021). “Construir el nuevo perfil de la profesión de la educación social: una propuestpara revisar su formación y sus competencias iniciales”. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 78, (2021): 153-172.
  • Villa, Aurelio, coord., 2005. Libro Blanco del Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.