El valor del temps en els processos educatius d'integració i inclusió social

  1. Paula Alonso Pardo 1
  2. Laura Varela Crespo 1
  3. Yésica Teijeiro Bóo 1
  1. 1 Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social Grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA). Universidade de Santiago de Compostela
Journal:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 1135-085X

Year of publication: 2011

Issue Title: Temps educatius i socials

Issue: 47

Pages: 74-83

Type: Article

Abstract

The study of educational and social time from the perspective of social inclusion and attention to diversity means new challenges for Pedagogy-Social Education, both for the many elements that forming educational practices as by the coexistence of different identities. Specifically, referring to the immigrant population, socio-educational actions oriented to the coexistence and inclusion have to find at school and social services important contextual reference for their development. The social educator, mediator between the educational institution and other territorial entities, should contribute to the harmonious articulation of time diversity (family, work, leisure, etc.) and learning

Bibliographic References

  • Bueno, J. J. (1991), Hacia un modelo de servicios sociales de acción comunitaria: una aproximación cualitativa. Popular. Madrid.
  • Caballo, B.; Gradaílle, R. (2008), “La educación social como prácticamediadora en las relaciones escuela-comuni-dad local”. Pedagogía Social.Revista Interuniversitaria, Tercera Época, 15, 45-55.
  • Caballo, M. B. y otros (1997), 131 conceptos clave en Educación Social.Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela.
  • Castillo, M. del (2006), Manual de Servicios Sociales Comunitarios. Síntesis. Madrid.
  • García Roca, J.; Lacomba, J. (Eds.) (2008), La inmigración en la escuela. A La inmigración en la sociedad española. Una radiografía multidisciplinar (pp. 380-505). Bellaterra. Barcelona.
  • Gimeno, J. (2008), El valor del tiempo en educación. Morata. Madrid. para una nueva política social”. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 9, 211-239.
  • Innerarity (2009), Jornada europea: ¿hacia dónde va nuestro tiempo?. Escenarios de futuro. Conferencia marco. Ayuntamiento de Barcelona, Diputación de Barcelona. Accesible en: http://www.jornadausosdeltemps.net/es/retransmision
  • López Noguero, F. (2006), “O educador social na escola: definición e funcións”. A Castro, M.; Malheiro, X.M. e Rodríguez, X. (Coords.), A escola, ¿punto de encontro entre o profesorado e educadores/as sociais? (pp. 8-20). Nova Escola Galega-CESGA. Santiago de Compostela.
  • Lucas, J. de (2009), “Discursos de lo invisible. Construir la presencia de los inmigrantes”. A J. Alemán, J. i altres (2009), Los otros entre nosotros. Alteridad e inmigración (pp. 213-231). Círculo de Bellas Artes. Madrid.
  • Madariaga, A. (2002), “Conclusiones”. En M. García y A. Madariaga (Edits.), Ocio para todos. Reflexiones y experiencias. Documentos de Estudios de Ocio, 24, 151-158. Universidad de Deusto. Bilbao.
  • Oso, L. (Dir.) (2008), Trans-ciudadanos: hijos de la emigración española en Francia. Fundación Largo Caballero, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid.
  • Oso, L.; Golias, M.; Villares, M. (2006), Os colectivos migrantes ante o proceso de emprendemento en Galicia. Secretaria Xeral de Emigración. Xunta de Galicia. Santiago de Compostela.
  • Red, N. de la; Conde, C. (2000), “Los proyectos de intervención integral en el ámbito de los servicios sociales en cooperación con otras redes y sistemas de bienestar social”. A J. Díaz y M. J. Salvador, Nuevas perspectivas de los servicios sociales (pp. 109-143). UNED. Madrid.
  • Serra, C.; Miquel, J. (2005), “Educació social e inmigració: àmbit i perspectives”. A P. Soler (Coord.), L´Educació social avui (pp. 157-178). Universitat de Girona. Girona.
  • Terrén, E. (2005), ¿Por qué se desprecia tanto la asimilación cultural? Algunas enseñanzas de la investigación sobre la integración de las segundas generaciones. Conferencia de Sociología de la Educación. Septiembre, 2005. Salamanca.
  • Terrén, E.; Carrasco, C. (2007), “Familia, escuela e inmigración”. A Migraciones, 22, 9-46.
  • Trechera, J. L. (2007), La sabiduría de la tortuga. Sin prisa pero sin pausa. Almuzara. Córdoba.