Educando en historia y patrimonio a través de la arqueologíaconcepciones del profesorado en formación
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 0214-4379
Ano de publicación: 2023
Número: 45
Páxinas: 99-112
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales
Resumo
Recent research has highlighted the educational potential of archaeology and archaeological heritage to develop multiple competences in students and overcome some of the difficulties that have traditionally been associated with the learning of history. However, the educational use of heritage faces a significant challenge: the lack of teacher training. The aim of this paper is to explore this issue in-depth and, in particular, to examine the conception and interest of trainee teachers in relation to archaeological heritage and its educational uses. The research uses a mixed qualitative and quantitative method for the analysis and interpretation of the collected data. The results have allowed us to identify specific aspects that should be integrated into the training of future teachers in order to deepen the educational potential of archaeological heritage and the implementation of teaching strategies that allow them to work with it from the early childhood stage.
Referencias bibliográficas
- Aboal, R. y Castro, V. (2006). O Castro de Montealegre (Moaña, Pontevedra). Toxosoutos.
- Arjones, A. (2017). La Educación y el patrimonio industrial en España. La protección del patrimonio industrial a través de la competencia en conciencia y expresiones culturales. En C. J. Martínez (Ed.), Actas del II Congreso Internacional Virtual sobre la Educación en el siglo XXI (pp. 224- 232). Málaga: Universidad de Málaga. https://www.eumed.net/actas/18/educacion/index.html
- Ayán, X., Criado, F., González, M., y Otero, C. (2010). Cultura científica en arqueología y patrimonio: los valores educativos de lo invisible. V Congreso Internacional sobre musealización de yacimientos arqueológicos: Arqueología, discurso histórico y trayectorias locales (pp. 115-123). Ayuntamiento de Cartagena.
- Bardavio, A. (2019). El valor de la arqueología en la enseñanza. Revista Otarq: Otras arqueologías, 14, 231-249. http://dx.doi.org/10.23914/otarq.v0i4.260
- Bardavio, A., y Mañé, S. (2015). Tocando la prehistoria. Aula de Innovación Educativa, 240, 28-32.
- Bardavio, A., y Mañé, S. (2016). El desarrollo de competencias básicas desde la arqueología y la prehistoria. En R. López-Facal (Ed.), Ciencias sociales, educación y futuro. Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales. Actas del VII Simposio de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano (pp. 242-257). Red 14-Universidad de Santiago de Compostela. https://a834729b-9328-41ca-9735- 0ace437d796d.filesusr.com/ugd/79b507_b442e42c951f4ba68cd44babe07b03ee.pdf
- Boyd, D. (2018). Utilising place-based learning through local contexts to develop agents of change in Early Childhood Education for Sustainability. Education 3-13, 47(8), 983-997. http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2018.1551413
- Casinader, N., y Kidman, G. (2020). Fieldwork as a vehicle for sustainability education. The centrality of geographical inquiry. En Ch. H. Chang, G. Kidman, y A. Wi (Eds.). Issues in Teaching and Learning of Education for Sustainability (pp. 94-104). Routledge.
- Cava, M., y Arias, L. (2021). Aprendizaje basado en objetos en Educación Infantil: evaluación de una estrategia de intervención. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 8, 224-242. https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.224
- Consello da Cultura Galega (2017). Informe sobre a afección da construción do desdobramento do Corredor CG 4.1 do Morrazo ao Castro de Montealegre (Pontevedra). http://consellodacultura.gal/publicacion.php?id=4284
- Creswell, J. W. y Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
- Cuenca, J. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. TEJUELO, 19, 76-96
- Dany, L., Urdapilleta, I., y Lo Monaco, G. L. (2015). Free associations and social representations: some reflections on rank-frequency and importance-frequency methods. Quality & Quantity, 49(2), 489-507. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-014-0005-z
- Egea, A., Arias, L., y Santacana, J. (2018). Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio. Trea.
- Estepa, J., y Cuenca, J. M. (2006). La mirada de los maestros, profesores y gestores del patrimonio. Investigación sobre concepciones acerca del patrimonio y su didáctica. En R. Calaf, y O. Fontal (Eds.), Miradas al patrimonio (pp. 51â71). Trea.
- Fontal, O., y Marín, S. (2018). Nudos Patrimoniales.: Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, individuo y sociedad, 30(3), 483-500. https://doi.org/10.5209/ARIS.57754
- Fontal, O., Ibáñez-Etxeberria, A., Martínez, M., y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 79â95. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.286321
- Gilchrist, M., Passy, R., Waite, S., Cook, R., Pratt, N., Moore, D.R., y Hornby, G. (2016). Exploring schools’ use of natural spaces. En C. Freeman y P. Tranter (Eds.). Risk, protection, provision and policy (pp. 1–22). Springer.
- González Marcén, P. (2011). La dimensión educativa de la arqueología. En Actas del I Congreso de Prehistoria de Andalucía. La tutela del Patrimonio (pp. 497-506). Junta de Andalucía.
- Henderson, A. G. y Levstik, L. S. (2016). Reading objects. Children interpreting material culture. Advances in Archaeological Practice, 4(4), 503-516. https://doi.org/10.7183/2326- 3768.4.4.503
- Hernández, X., y Cardona, G. (2015). La historia en primaria. Problemas y perspectivas. Aula de Innovación Educativa, 240, 12-17.
- Hernández, X., y Rojo, M.C. (2012). Museografía Didáctica e Interpretación de Espacios Arqueológicos. Trea.
- Holtorf, C. (2007). Archaeology is a brand! The Meaning of Archaeology in Contemporary Popular Culture. Routledge.
- Jardón, P. y Pérez, C. I. (2019). La reconstrucción dramatizada en espacios arqueológicos: interacciones en yacimientos valencianos. Her&Mus. Heritage & Museography, 20, 24-38. https://doi.org/10.34810/hermusn20id369671
- Llonch, N., y Parisi, V. (2016). Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejemplo… una “vasulla”. Panta Rei, 10, 111â124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
- Lo Monaco, G., Piermattéo, A., Rateau, P., y Tavani, J. L. (2017). Methods for studying the structure of social representations. Journal for the Theory of Social Behavior, 47, 306–31. https://doi.org/10.1111/jtsb.12124
- López-Castilla, M. P., Terradillos-Bernal, M., y Alonso, R. (2019). Arqueología experimental y empatía histórica: herramientas clave para la didáctica de nuestros orígenes. Cultura y Educación, 31(1), 170-187. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1561109
- Luna, U., Ibáñez, A., y Rivero, M.P. (2019). El patrimonio aumentado. 8 apps de Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 43-62. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72088
- Mendioroz-Lacambra, A., y Erce-Domínguez, A. (2020): El método arqueológico simulado para desarrollar competencias históricas en educación infantil. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 767-781. https://doi.org/10.5209/aris.65825
- Moe, J. M. (2000). Archaeology and values. Respect and responsibility for our heritage. En K. Smardz, y S. J. Smith (eds.). The Archaeology Education Handbook. Sharing the Past with Kids (pp. 249-267). Altamira Press.
- Morales, M. J., Egea, A., y Arias, L. (2017). El patrimonio y las fuentes materiales en la práctica docente de la Educación Primaria en la Región de Murcia. Her&Mus. Heritage & Museography, 18, 102-115.
- Onwuegbuzie, A. J. y Johnson, R. B. (2021). The Routledge Reviewer's Guide to Mixed Methods Analysis. Routledge.
- Palomero-Ilardia, I. (2020). Investigación-acción en la enseñanza de la historia: simulación arqueológica en entornos educativos formales. Psychology, Society, & Education, 12(2), pp. 259-273. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.2467
- Parisi-Moreno, V. (2017). Vivir la historia: estrategias para trabajar la arqueología en el aula. Aula de innovación educativa, 261, 67-72.
- Pinto, H., Silva, S., Sousa, M. J., y Teixeira, A. (2019). Experiencias de Educación Patrimonial con objetos arqueológicos en contexto formal y no formal. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1).
- Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296
- Rivero, P., y Feliù, M. (2017). Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación Patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones. Estudios Pedagógicos, 43(4), 319-330. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017
- Rivero, P., Fontal, O., García-Ceballos, S., y Martínez, M. (2018). Heritage Education in The Archaeological Sites. An Identity Approach in The Museum of Calatayud. Curator. The Museum Journal, 61(2), 315-326. https://doi.org/10.1111/cura.12258
- Santacana, J., y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Trea.
- Santacana, J. y Martínez, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194(788), a446. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006
- Santacana, J., Llonch, N., y Martín, C. (2018). Aprender ciencias a través de la arqueología prehistórica: una experiencia didáctica con kits educativos en el museo. Educaçao Temática Digital, 20(3), 604-622. https://doi.org/10.20396/etd.v20i3.8651711
- Santacana, J., López, V., y Martínez, T. (Eds.) (2017). La ciencia que no se aprende en la Red. Modelos didácticos para motivar el estudio de las ciencias a través de la arqueología. Graó.
- Tapia, F., y Arias, L. (2021). Aprendizaje basado en objetos como estrategia para la enseñanza de la historia en Educación Primaria: un estudio cuasi-experimental. Espiral. Cuadernos del profesorado, 14(28), 44-56. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i28.3928
- Trskan, D., y Bezkac, S. (eds.) (2020). Archaeological heritage and education: An international perspective on History Education. Slovenian National Commission for UNESCO.
- Vicent, N., Rivero, P., y Feliu, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33(1), 83â102. http://dx.doi.org/10.6018/j/222511