How do Children Value Educational Inclusion? Opinions from Primary Schools

  1. Luisa Losada-Puente 1
  2. Manoel Baña-Castro 2
  3. María Fiuza Asorey 2
  1. 1 Universidad de Coruña
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista colombiana de educación

ISSN: 0120-3916 2323-0134

Ano de publicación: 2023

Número: 88

Páxinas: 138-160

Tipo: Artigo

DOI: 10.17227/RCE.NUM88-13472 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista colombiana de educación

Resumo

In the international context, the behaviors of educational exclusion hide in an atmosphere of apparent inclusion with multiple statements, policies, protocols, and programs. Student voice is a powerful tool for raising awareness of diversity issues and ways of learning in schools. This research addresses the reality of classrooms from the inclusive perspective for the first time in the Autonomous Community of Galicia (Spain). The authors used a quantitative, descriptive-exploratory methodology, through the application of the Index for Inclusion questionnaire (Booth & Ainscow, 2015) to a sample of 211 Primary Education students. The results showed the students’ moderately good perception of inclusion at their educational centers. Their most positive perception was connected with inclusive culture and policies, rather than with their enforcement. Age was a variable of great impor-tance in this study, as it explained more than 50 % of the Index results. Younger children were the ones who rated the Index more positively when compared to older children. All this demonstrates their ability, from an early age, to think critically about their immediate environment and the injustices that occur in it. It is necessary to give students a voice, as it is a key tool in raising awareness of diversity-related problems, and in the configuration of learning in classrooms.

Referencias bibliográficas

  • Agramunt, E., Cherp, I., & Penado, S. (2018). Nuestra experiencia en el aula por una escuela inclusiva. In A. S. Jiménez, M. I. Iglesias, A.
  • Picornell, J. J. Leiva, A. Pantoja & M. A. Conde (Eds.), Participación, políticas sociales y protección de la infancia: Aprendiendo con los niños y las niñas a construir sociedades (pp. 507-515). cipi.
  • Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587.
  • Ainscow, M., & Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educational Change, 19(1), 1-17. http://doi.org/10.1007/s10833-017-9312-1.
  • Alcáraz-Garcia, S., & Arnáiz-Sánchez, P. (2020). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: Un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 78, 299-320. http://doi.org/10.17227/rce.num78-10357.
  • Amstrong, D., Amstrong, A. C., & Sangagou, I. (2011). Inclusion: By choice or by chance? International Journal of Inclusive Education, 15(1), 29-39. http://doi.org/10.1080/13603116.2010.496192.
  • Andújar, C., & Rosali, A. (2014). Enseñar y aprender en la diversidad: El desarrollo de centros y aulas inclusivas. In A. Marchesi, R. Blanco & L. Hernández (Eds.), Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica (pp. 47-60). OEI.
  • Arnáiz, P., & Azorín, C. (2014). Autoevaluación docente para la mejora de los procesos educativos en escuelas que caminan hacia la inclusión. Revista Colombiana de Educación, 67, 227-245. http://doi.org/10.17227/0120391.67rce227.245.
  • Azorín, P. (2016). Análisis de instrumentos sobre educación inclusiva y atención a la diversidad. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1043-1060. http://doi.org/10.5209/RCED.51343.
  • Azorín, C., Ainscow, M., Arnáiz, P., & Goldrick, S. (2019). A tool for teacher reflection on the response to diversity in schools. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 11-36. http://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9142
  • Benítez, J. L., & Fernández, M. (2017). Desarrollo afectivo y social. In A. Muñoz (Ed.), Psicología del desarrollo en la etapa de da educación primaria (pp. 119-140). Pirámide.
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2000). The index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies in Inclusive Education.
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (Trad. G. Echeita, Y. Muñoz, C. Simón, & M. Sandoval). OEI. (Adapted from the third edition; original work published in 2011).
  • Brausteiner, M.-L., & Mariano-Lapudis, S. (2014). A perspective of inclusion: Challenges for the future. Global Education Review, 1(1), 32-43. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1055217.pdf.
  • Calatayud, M. A. (2019). Orquestar la Evaluación Inclusiva en los Centros Educativos. ¿Por dónde empezar? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 165-176. http://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.009.
  • Campoy, I. (2011). (Ed.). La educación inclusiva en España. Dykinson. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Erlbaum.
  • Coronado, P. J., & Belarte, J. (2018). Inclusión educativa: Superando barreras en el centro El Ave María de Benimàmet. In A. S. Jiménez, M. I. Iglesias, A. Picornell, J. J. Leiva, A. Pantoja, & M. A. Conde (Eds.), Participación, políticas sociales y protección de la infancia. Aprendiendo con los niños y las niñas a construir sociedades inclusivas (pp. 243-251). CIPI.
  • Corral, K. (2019). Educación inclusiva: Concepciones del profesorado ante el alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12(2), 171-186. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/439.
  • Curieses, R. (2015). La inclusión educativa: ¿opción o deber pedagógico? In M. L. Montánchez, S. Ortega & Z. Moncayo Educación inclusiva: Realidad y desafíos (88-97). CIPI.
  • de Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331-353. http://doi.org/10.1080/13603110903030089
  • De Haro, R., Arnáiz-Sánchez, P. & Núñez, C. R. (2020). Teacher competences in Early Childood Education and inclusive education: Design and validation of a questionnaire. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 1-20. https://doi.org/10.6018/reifop.407111.
  • Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. In J. Delors, I. A. Mufti, I. Amagi, R. Carneiro, F. Chung, B. Garmck, W. Gorham et al. (Eds.), Informe a la Unesco de la Comisión internacional sobre la Educación para el Siglo xxi (pp. 91-103). Santillana. Ediciones Unesco.
  • Durán, D., Echeita, G., Giné, C., Miquel, E., Ruiz, C., & Sandoval, M. (2005). Primeras experiencias de uso de la Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for Inclusion) en el Estado español. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 3(1), 464-467. https://revistas.uam.es/index.php/reice/issue/view/376.
  • Echeita, G. (2021). La educación del alumnado considerado con necesidades educativas especiales en la Lomloe. Avances en Supervisión Educativa, 35, 1-24. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.721.
  • Escarbajal, A., Corbalán, P., & Orteso, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, 78, 361-382. http://doi.org/10.17227/rce.num78-6776.
  • Figueroa, I., & Muñoz, Y. (2014). La guía para la inclusión educativa como herramienta de autoevaluación institucional: Reporte de una experiencia. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 179-198. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num2.html.
  • Fiuza-Asorey, M., Baña-Castro, M., & Losada-Puente, L. (2021). Reflections on a school for all: Perceptions of families and teachers regarding the culture, policy, and practice of inclusion in Galicia. Aula Abierta, 50(1), 525-534. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.525-534.
  • Giménez, J. A. (2018). El reto de la equidad educativa. Metas educativas 2021. Journal of Supranational Policies of Education, 8, 1-14. https://doi.org/10.15366/jospoe2018.8.001.
  • Gómez, O. (2021). La atención a la diversidad en España: de la Ley General de Educación a la Lomloe. Inclusiones, 8, 463-480. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2630.
  • Grande, P., & González, M.M. (2015). La educación inclusiva en la educación infantil: Propuestas basadas en la evidencia. Tendencias Pedagógicas, 26, 145-162. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2126.
  • Gutiérrez, F. (2019). El reconocimiento progresivo del derecho a la inclusión educativa. In M. Ledesma (Ed.), Justicia y educación. Saberes y prácticas inclusivas en América y Europa (pp. 597-622). Centro de Estudios Constitucionales.
  • Hansen, J. H., Carington, S., Jensen, C. R., Molbaek, M., & Schmidt, M. C. (2020). The collaborative practice of inclusion and exclusion. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 47-57. http://doi.org/https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1730112.
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2015). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  • Liasidou, A., & Symeou, L. (2018). Neoliberal versus social justice reforms in education policy and practice: Discourses, politics and disability rights in education. Critical Studies in Education, 59(2), 149-166. https://doi.org/10.1080/17508487.2016.1186102.
  • López, M., Reverte, G. M., & Palacios Manzano, M. M. (2016). El fracaso escolar en España y sus regiones: Disparidades territoriales. Revista de Estudios Regionales, 107, 121-155. https://www.redalyc.org/pdf/755/75549850005.pdf.
  • López, M., & Silva, N. (2014). Posibilidades para la inclusión educativa: Barreras y recursos para el aprendizaje y la participación desde la perspectiva de los estudiantes. Paper presented at the Primer Congreso Latinoamericano de Niñez y Políticas Públicas. Santiago de Chile, January, 14-17.
  • Magumise, J., & Sefotho, M.M. (2020). Parent and teacher perceptions of inclusive education in Zimbabwe. International Journal of Inclusive Education, 24(5), 544-560. http://doi.org/10.1080/13603116.2018.1468497.
  • Marchesi, A. (2014). Retos y dilemas de la inclusión educativa. In A. Marchesi, R. Blanco, & L. Hernández (Eds.), Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica (pp. 37-46). OEI.
  • Menino-Mencia, G. F., Belancieri, M. F., dos Santos, M. P., & Capellini, V. L. M. (2019). Studies developed based on the ‘index for inclusion’ document. Revista Brasileña de Educación, 25(2), 317-334. https://doi.org/10.1590/s1413-6538251900020009.
  • Messiou, K. (2017). Research in the field of inclusive education: Time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, 21(2), 146- 159. http://doi.org/10.1080/13603116.2016.1223184
  • Messiou, K. (2018). Using primary school children’s voices to promote inclusive education. Voces de la Educación, Special Issue. 11-27. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02523880/document.
  • Messiou, K., & Ainscow, M. (2015). Responding to learner diversity: Students views as a catalyst for powerful teacher development? Teaching and Teacher Education, 51, 246-255. http://doi.org/10.1016/j.tate.2015.07.002.
  • Mfuthwana, T., & Dreyer, L. (2018). Establishing inclusive schools: Teachers’ perceptions of inclusive educations teams. South African Journal of Education, 38(4), 1-10. http://doi.org/10.15700/saje.v38n4a1703.
  • Mitra, D. L., & Serriere, S.C. (2012). Student voice in elementary school reform: Examining youth development in fifth graders. American Educational Research Journal, 49(4), 743-774. http://doi.org/10.3102%2F0002831212443079.
  • Moore, D.S. (2004). The basic practice of statistics. W.H. Freeman and Company. Organic Law 2/2006, May 3, of Education. boe 106, May 4, 1-105.
  • Organic Law 3/2020, December 29, which amends Organic Law 2/2006, of May 3, 2006, on Education. boe 340, of December 30, 2020, pp. 122.868-122.953.
  • Parrilla, A., Sierra, S., & Fiuza, M.J. (2018). Lecciones esenciales sobre el trabajo en red inter-escolar. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 29-47. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/66362.
  • Polo, M.T., & Fernández, C. (2017). Desarrollo cognitivo e intelectual. In A. Muñoz (Coord.), Psicología del desarrollo en la etapa de da educación primaria (pp. 79-99). Pirámide.
  • Sánchez, S., Rodríguez, H., & Sandoval, M. (2019). Descriptive analysis of school inclusion through index for inclusion. Psychology, Society, & Education, 11(1), 1-13. http://doi.org/10.25115/psye.v10i1.653.
  • Sanz, R., & Serrano, A. Y. (2019). Misión y visión de una educación para el siglo xxi: cómo generar sociedades justas y sostenibles. In M. Ledesma (Ed.), Justicia y educación. Saberes y prácticas inclusivas en América y Europa (pp. 21-44). Centro de Estudios Constitucionales.
  • Save the Children (2015). Iluminando el futuro. Invertir en educación es luchar contra la pobreza infantil. Save the Children España.
  • Sierra, S., Fiuza, M., & Parrilla, A. (2019). Investigación Participativa con Jóvenes con Discapacidad Visual: Cuando los relatos de exclusión e inclusión salen a la calle. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 49-64. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2019.8.2.003.
  • Slee, R. (2014). Discourses of inclusion and exclusion: drawing wider margins. Power and Education, 6(1), 7-17. http://doi.org/10.2304/power.2014.6.1.7.
  • Slee, R. (2019). Belonging in an age of exclusion. International Journal of Inclusive Education, 23(9), 909-922. http://doi.org/10.1080/13603116.2019.1602366.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco). (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco). (2020). Global education monitoring report, 2020. Inclusion and education: All means all. Unesco.
  • Urbina-García, M. (2019). Methodological strategies to listen to children’s voices: A systematic critical review. Revista Colombiana de Educación, (77), 61-85. http://doi.org/10.17227/rce.num77-9650.
  • Valls, R. (2014). Includ-ed. Estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. In M.C. Feijóo & M. Poggi (Eds.), Educación y políticas sociales. Sinergias para la inclusión (pp. 235-257). iipe-Unesco.
  • Väyrynen, S., & Paksumiemi, M. (2020). Translating inclusive values into pedagogical actions. International Journal of Inclusive Education, 24(2), 147-161. http://doi.org/10.1080/13603116.2018.1452989
  • Zambrano, R., Córdoba, V., & Arboleda, C.A. (2012). Percepciones de la inclusión escolar en estudiantes de educación secundaria. Pensando Psicología, 8(15), 18-29. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/66.