Los planes de estudio en Educación Superior:¿Es el género una prioridad?

  1. Varela Portela, Cristina
  2. Patricia Alonso-Ruido
  3. Bibiana Regueiro
Zeitschrift:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 26

Ausgabe: 1

Seiten: 95-108

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Fuentes

Zusammenfassung

The prevailing androcentric patterns in today's societies are still dominant in educational dynamics. The university is not on the sidelines, so violence and discrimination also find spaces within the walls of the academy. Considering the educational and social responsibility of the university, it is important to investigate this reality. Thus, the objective of this study is to evaluate the gender training provided in the four major Education degrees both from the voice of students, and through the review of study plans of the Spanish universities. Through a strategy of complementarity, the study plans of the Spanish universities in which the Degrees in Primary, Early Childhood, Social and Pedagogy Education are taught. At the same time, 619 students from a Faculty of Sciences of a Spanish public university participated. The lack of specific gender training that future education professionals receive is evident. TheDegrees in Social Education stand out positively, since more than half of the universities that offer this discipline offer specific subjects on gender. The participating students confirm that they have not taken courses or attended training sessions on gender, despite the fact that they consider this training to be relevant for their professional future. This research makes visible the need to review the study plans of the Spanish Faculties of Educational Sciences to provide more and better training tools in relation to work from, by and for gender equality

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar, C. (2015). Igualdad, género y diversidad sexual en la formación inicial de Maestro/a en la Universidad Jaume I (UJI). Temas de educación, 21(1), 77-96.
  • Alonso-Ruido, P., Martínez, R., Rodríguez, Y., y Carrera, M. V. (2021). El acoso sexual en la universidad: la visión del alumnado. Revista Latinoamericana de Psicología, 53, 1-9. https://doi.org/10.14349/rlp.2021.v53.1
  • Alonso-Ruido, P., Soto, N., y Sotelino, A. (2022). Trabajar la igualdad de género en la Educación Infantil desde la formación docente. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 19(38), 94-108.
  • Alonso-Ruido, P., Estévez, I., Varela-Portela, C., y Regueiro, B. (2023). College Students’ Stereotyped Beliefs. Social Sciences, 12(5), 302. https://doi.org/10.3390/socsci12050302
  • Álvarez-Rementería, M. Á., Urrutxi, L. D., y Loroño, M. A. (2021). La formación continua del profesorado desde una perspectiva de género: Análisis del plan formativo del País Vasco. Revista De Estilos De Aprendizaje, 14, 60-74. https://doi.org/10.55777/rea.v14iEspecial.3394
  • ANECA (2005). Libro blanco de Pedagogía y Educación Social. ANECA, vol.1 y 2.
  • Anguita, R., y Torrego, L. (2009). Género, educación y formación del profesorado. Retos y posibilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 17-25.
  • Aristizabal, M. P., Gómez, A., Ugalde, A. I., y Lasarte, G. (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 79-95. https://doi.org/10.5209/RCED.52031
  • Asián, R., Cabeza, F., y Rodríguez, V. (2015). Formación en género en la universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o de educación transversal? Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), 35-54.
  • Azorín-Abellán, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
  • Bartual-Figueras, M.T., Turmo; J., Sierra, J., y Carbonell, M. (2022). Percepciones de género y factores de influencia. Evidencia en estudiantes universitarios de Barcelona (España) y Cartagena de Indias (Colombia). Revista Complutense de Educación, 33(2), 325-336. https://doi.org/10.5209/rced.74349
  • Bejarano, M. T., y Mateos, A. (2014). Género y Sexualidad en la formación inicial de maestros y maestras. ¿Por qué no un currículum sexual? Exedra, 1, 128-146.
  • Blanco, M., y Bejarano, M. T. (2019). Sexualidad e igualdad en la formación docente. Realidades y nuevos enfoques desde la pedagogía. En M. T. Bejaramo y R. M. Marí, (Eds.), Educación en sexualidad e igualdad. Discursos y estrategias para la formación de docentes y educadores sociales (pp. 17-30). Dykinson.
  • Camacho, M. J., y Girela, M. J. (2017). Evaluación de una propuesta formativa sobre género en Educación Física para estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad Católica de San Antonio, 36, 195-203.
  • Camarena, M., y Saavedra, M. (2016). Un estudio de las PYME lideradas por mujeres en Latinoamérica. Revista Universitaria RUTA, 18(1), 1-27.
  • Caro, C., y Monreal, M. C. (2017). Creencias del amor romántico y violencia de género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 47-56. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.917
  • Carrillo, I. (2017). Los nudos del género. Apuntes para la formación ética de educadoras y educadores. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2), 29-48. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.002
  • Carrillo, R. G., Hurtado, J. C. T., y Rodríguez, E. M. (2021). Análisis de la percepción del lenguaje con perspectiva de género en alumnado universitario. Prisma Social: Revista de investigación social, 32, 376-420.
  • Cervantes, C. (2009). Los estudios de la mujer y de género en México y las redes académicas de coordinación Interinstitucional. En E. Molina, y N. Abad (Eds.), Estudios de género y desarrollo. Balance y propuestas (pp. 95-130). Universidad Autónoma de Madrid.
  • Díaz, C. (2020). Obstáculos para la igualdad de género en las universidades. Revista RUEDA, 5, 60-76.
  • Díaz, S., y Anguita, R. (2017). Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 219-232. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.228961
  • Díaz-Aguado, M. J.; Martínez, R., Martín, J., y Falcón, L. (2021). Igualdad y violencia contra las mujeres en la adolescencia en España. El papel de la escuela. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
  • Díez, E. J. (2007). La globalización neoliberal y sus repercusiones en la educación. El Roure.
  • Díez, E. J., y Muñiz, L. M. (2022). Educación social en el ámbito escolar y la Ley Rhodes. REICE: Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 20(1), 21-39.
  • Díez, R., Aguilar, M. M., Gómez, I. M., Lozano, I., Iglesias, M. J., Pérez, T. D., y Vera, M. I. (2016). Inclusión de la perspectiva de género en las guías docentes de asignaturas de Didáctica. En M. T Tortosa, S. Grauy y J. D. Álvarez, (Eds.), XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 2665-2679). Universidad de Alicante.
  • Donoso, T., Montané, A., y Pessoa, M. E. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(3), 157-171. https://doi.org/10.6018/reifop.17.3.204121
  • European Institute for Gender Equality (2016). Gender in education and training. https://eige.europa.eu/publications/gender-education-and-training
  • Galán, D. (2019). La realidad de los educadores sociales en el estado español. Experiencia evolutiva en los centros de educación secundaria de Extremadura. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 79-104.
  • García, R., Sala, A., Rodríguez, E., y Sabuco, A. (2013). Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: impactos metacognitivos de la inclusión curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 1(17), 269–287.
  • Hernández, C. E., y Carpio, N. A. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2(1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGRAW-HILL.
  • Larrondo, A., y Rivero, D. (2019). A case study on the incorporation of gender-awareness into the university journalism curriculum in Spain. Gender and Education, 31(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/09540253.2016 .1270420
  • León, C. M., y Aizpurúa, E. (2020). ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios? Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, 23(1), 275-296. https://doi.org/10.5944/educxx1.23629
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres, BOE, núm. 71, de 23 de marzo de 2007.
  • Martínez, M. A., Urrea, M. E., y Hernández, M. J. (2018). El enfoque de género en la docencia universitaria desde las voces del alumnado. Revista Entorno, 66, 87-101.
  • McMaster, N., Carey, M. D., Martin, D. A., y Martin, J. (2023). Raising Primary School boys' and girls' awareness and interest in STEM-related activities, subjects, and careers: an exploratory case study. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(1), 1-18. https://doi.org/ 10.7821/naer.2023.1.1135
  • Miralles, C., Cardona, M. C., y Chiner, E. (2020). La perspectiva de género en la formación inicial docente: estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XX1, 23(2), 231-257. https://doi.org/10.5944/educXX1.23899
  • Miralles-Cardona, C., Chiner, E. y Cardona-Moltó, M.C. (2021). Measurement invariance of the sensitive assessment for gender equality (SAGE) index across degree: findings from two teacher education programmes in Spain. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 157-174, https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.611
  • ONU MUJERES (2022). ODS 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://cutt.ly/eKyD89
  • Orellana, R. M., Vigil, M. Á. G., y Arrebola, I. A. (2020). Los estereotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 284-303.
  • Ortega, D., y Pagés, J. (2018). Género y formación del profesorado: análisis de las guías docentes del área de didáctica de las ciencias sociales. Contextos Educativos, 21, 51-66
  • Pastor, I., Acosta, A., Torres, T., y Calvo, M. (2020). Los planes de igualdad en las universidades españolas. Situación actual y retos de futuro. Educación XX1, 23(1), 147-172. https://doi.org/10.5944/educXX1.23873
  • Rebollo, Á., y Arias, A. (2021). Hacia una docencia sensible al género en la educación superior. Dykinson.
  • Resa, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.390951
  • Rivas, E., Bonilla, E., y Pascual, I. (2021). Actitudes discriminatorias hacia las mujeres en adolescentes: relación con la edad y el rendimiento académico. Revista Complutense de Educación, 32(3), 315-325. https://doi.org/10.5209/rced.70175
  • UNESCO. (2017). Measuring gender equality in science and engineering: the SAGA toolkit. SAGA Working Paper 2. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/saga-toolkit-wp2-2017-en.pdf
  • Vizcarra, M. T., Nuño, T., Lasarte, M. G., Aristizabal, M. P., y Álvarez, A. (2015). La perspectiva de género en los títulos de Grado en la Escuela Universitaria de Magisterio de Vitoria-Gasteiz. Red U: revista de docencia universitaria, 13(1), 297-318.