Altruismo eficaz y aplicación de principios éticosuna oportunidad para la educación para la ciudadanía global en la universidad

  1. Xosé Luís Pastoriza Rozas 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Filosofía e Antropoloxía
Journal:
Agora: Papeles de filosofía

ISSN: 0211-6642

Year of publication: 2022

Volume: 41

Issue: 1

Pages: 1-12

Type: Article

More publications in: Agora: Papeles de filosofía

Abstract

This paper analyses the suitability of Effective Altruism as an ethical frame for the practices of Education for Global Citizenship in the University. According to Effective Altruism, altruistic and solidary practices should be based not only on emotional decisions, but also on a rational analysis to achieve the greatest possible impact for the benefit of third parties. Simultaneously, Universities promote Education for Global Citizenship that includes the development of competencies for the application of ethical principles focused on the improvement of the world as defined in the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development. But the breadth of development problems demands decision criteria to select those causes that can have a greater and better impact. Therefore, Effective Altruism enumerates a reasoned repertoire of decision criteria that could facilitate the application of ethical principles among university global citizenship.

Bibliographic References

  • Agra Romero, María Xosé (2002). Ciudadanía: fronteras, círculos y cosmopolitismo. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 36, 9-28.
  • Andreotti, Vanessa (2006). Soft versus critical global citizenship education. Policy and Practice: A Development Education Review, vol. 3, Autumn, 40-51. Disponible en: https://www.developmenteduc ationreview.com/issue/issue-3/soft-versus-critical-global-citizenship-education
  • Broi, Antonin (2019). Effective Altruism and Systemic Change. Utilitas, 31(3), 262-276. https://doi.org/10.10/S0953820819000153
  • Cabrera, Luis (2008). Global Citizenship as the Completion of Cosmopolitanism. Journal of International Political Theory, 4(1), 84–104. https://doi.org/10.3366/E1755088208000104
  • Consejo de Europa (2018). Competencias para una cultura democrática. Convivir en pie de igualdad en sociedades democráticas culturalmente diversas. Estrasburgo: Consejo de Europa. Disponible en: https ://rm.coe.int/16806ccc0d
  • CRUE (2000). Estrategia de Cooperación Universitaria para el Desarrollo. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Disponible en: http://www.ocud.es/es/files/doc555/escude2000.pdf
  • CRUE (2012). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el curriculum. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Disponible en: https://docplayer.es/16105151-Directrices-para-la-in troduccion-de-la-sostenibilidad-en-el-curriculum-crue.html
  • CRUE (2019). Directrices de la cooperación universitaria al desarrollo para el período 2019-2030. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. Disponible en: http://www.ocud.es/es/files/doc971/dir ectrices-de-la-cooperacion-universitaria-al-desarrollo-para-el-period.pdf
  • Dower, Nigel (2003). An Introduction to Global Citizenship. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Dussel, Enrique (1998). Ética de la Liberación en la Edad de la Globalización y la Exclusión. Madrid: Trotta.
  • Falk, Richard (1994). The Making of Global Citizenship. En Bart Van Steenbergen (ed.), The Condition of Citizenship. London: Sage, 127-140.
  • Gabriel, Iason (2016). Effective Altruism and its Critics. Journal of Applied Philosophy, 34 (4), 457-473.
  • Gacel-Ávila, Jocelyne (2017). Ciudadanía global. Concepto emergente y polémico. Educación Superior y
  • Gobierno de España (2018). Plan de Acción para la Implementación de la Agenda 2030. Hacia una Estrategia Española de Desarrollo Sostenible. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación. Disponible en: http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/SalaDePrensa/Multimedia/Publicaciones/Documents/ PLAN%20DE%20ACCION%20PARA%20LA%20IMPLEMENTACION%20DE%20LA%20AGENDA%20 2030.pdf
  • Sociedad, 21, 39-63. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view /26/26
  • MacAskill, William (2015). Doing Good Better. How Effective Altruism Can Help You Make a Difference. New York: Gotham Books.
  • MacAskill, William and Pummer, Theron (2020). Effective Altruism. International Encyclopedia of Ethics. ht tps://doi.org/10.1002/9781444367072.wbiee883
  • McMahan, Jeff (2016). Philosophical Critiques of Effective Altruism. The Philosophers' Magazine. 73, 92-99. https://doi.org/10.5840/tpm20167379
  • Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. New York: Naciones Unidas. Disponible en: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1 &Lang=S
  • Nussbaum, Martha Craven (1998). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós, 2005.
  • OCDE (2018). Marco de competencia global. Estudio PISA. Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. Disponible en: http://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:df1f4128-5a8f-46f2-b0c4 -498f3eb16698/PISA%202018%20Marco%20Competencia%20Global%20(Digital).pdf
  • Pastoriza Rozas, Xosé Luís (2014). As trabes de ouro. Unha educación en man común para a cidadanía global. En Pastoriza Rozas, Xosé Luís (Ed.). Educar para a cidadanía global. Experiencias, ferramentas e discursos para o cambio social. Vigo: Fundación Isla Couto, 9-12. Disponible en: http://fundacionislacouto.org/wp-content/uploads/2014/09/Educar-para-a-cidadan%C3%ADaglobal_FundacionIslaCouto_2014.pdf
  • PNUD (1994) Informe sobre desarrollo humano. México: Programa de Naciones Unidas para el DesarrolloFondo de Cultura Económica.
  • Pogge, Thomas (2005). La pobreza en el mundo y los derechos humanos. Barcelona: Paidós.
  • Case study: Teaching the ethics of eating meat. Cognition, 203 (4), https://doi.org/10.1016/j.cognitio n.2020.104397.
  • Singer, Peter (2017). Vivir éticamente. Cómo el altruismo eicaz nos hace mejores personas. Barcelona: Paidós.
  • Altruism. UNESCO (2014), Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. Paris:
  • UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227729 UNESCO (2015). Global Citizenship Education. Topics and Learning Objectives. Paris: UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232993 UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de Aprendizaje. Paris:
  • Ricoeur, Paul (2006). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI.
  • Schattle, Hans (2008). The Practices of Global Citizenship. Lanham: Rowman & Littleîield Publishers.
  • Schwitzgebel, Eric, Cokelet, Bradford y Singer, Peter (2020). Do ethics classes inîluence student behavior?
  • Foundation. Wolf, Susan (1982). Moral Saints. The Journal of Philosophy, 79(8), 419-439. doi:10.2307/2026228
  • Todd, Benjamin (2016). 80,000 hours. Find a Fulîilling Career that Does Good. Oxford: Centre for Effective
  • UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423 Vinding, Magnus (2018). Effective Altruism. How Can We Best Help Others? North Carolina: The Neuroethics