Noticias inéditas sobre cinco plateros compostelanos desconocidosEsteban Montero, Alejandro Bermúdez, Andrés Legrande, Jesús Paz e Isolino del Río

  1. Pérez Varela, Ana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-962X

Year of publication: 2023

Issue: 54

Pages: 23-42

Type: Article

DOI: 10.30827/CAUG.V54I0.26125 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

Abstract

Silversmithing, despite being one of the disciplines that shaped the system of arts and crafts of Santiago since the foundation of the city at the beginning of the ninth century, it has not been studied decisively by Galician historiography. Our research focuses on documentary sources that allow us to understand the development of this art, especially from a biographical approach and attending to the importance of these artists in the Compostela of their time. In this article we explore the context of the transition from the nineteenth to the twentieth century from the historical press, through five silversmiths unknown until now, and news among which we have found the descriptions of sumptuous lost pieces that certify the variety and quality of their works and importance of their customers.

Bibliographic References

  • Bouza Brey, F. (1962). Platería civil compostelana hasta finales del siglo XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento.
  • Couselo Bouzas, J. (1932). Galicia artística en el siglo XVIII y el primer tercio del XIX. Comostela: Imprenta, librería y Enc. del Seminario.
  • El Diario (imp.) (1875). Exposición Regional Agrícola e Industrial y Artística de Galicia en 1875: premios concedidos por la Sociedad Económica de Amigos del País. Santiago de Compostela: Est. Tipográfico El Diario.
  • Pérez Varela, A. (2020). El platero compostelano Ricardo Martínez Costoya (1859-1927): contexto, vida y obra. Santiago de Compostela: Andavira y Consorcio de Santiago.
  • Sousa y Pereira (1988). Historia de la Escuela de Artes y Oficios de Santiago. A Coruña: Editorial Diputación Provincial.
  • Taín Guzmán, M. (1998). “Monroy e a ourivería do altar do apóstolo, o sentido da magnificencia”. En Singul Lorenzo, F. (dir.). Pratería e acibeche en Santiago de Compostela: obxectos devocionais para o rito sacro e a peregrinación (pp. 253-302). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Thomas, J. (imp.) (1896). Catálogo ilustrado de la tercera Exposición de Bellas Artes é Industrias Artísticas. Barcelona: J. Thomas.
  • Tilve Jar, M. A. (1986). Aportación al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Arousa (siglos XVI-XX). Universidade de Santiago de Compostela.
  • Villaverde Solar, M. D. (2000). Patrimonio artístico del arciprestazgo de Ribadulla. A Coruña: Edinosa.