Satisfacción del profesorado del Grado en Enfermería con el proceso de convergencia del Espacio Europeo de Educación Superior en España

  1. Emilio Rubén Pego Pérez
  2. Isaac Fernández Rodríguez
  3. María del Carmen Del Río Nieto
  4. Rebeca Iglesias Barreira
Revista:
ENE Revista de Enfermería

ISSN: 1988-348X

Ano de publicación: 2022

Volume: 16

Número: 3

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: ENE Revista de Enfermería

Resumo

Abstract Background: The EHEA has done more work to facilitate the transition from vocational training in nursing to university training in some European countries. Nursing education is offered in 45 of the 47 member countries, the duration of the studies ranges from 2 to 4 years and the University degree are bachelor and diploma. Objective: To determine the degree of satisfaction of nursing academic staff in Spain with the convergence process of the European Higher Education Area. Methods: This is a descriptive study with a sample of 508 degree professors. The survey used is an online questionnaire that includes task-related questions, evaluation, and methodology among others. Results: Approximately half of the participants are satisfied with the new system. Some organizational and teaching aspects to be improved have been identified. Conclusion: It is necessary to encourage the use of ICTs, mobility in the teaching staff, coordination among the members of the department and research projects aimed at nursing faculty should be encouraged and pedagogical trainings.

Referencias bibliográficas

  • Ariza, T.,Buela Casal, A.,Quevedo Blasco, R.. (2014). Análisis de la satisfacción del profesorado con el espacio europeo de educación superior: propuestas de mejora para la convergencia europea. Universidad de Granada. Granada.
  • Bengoetxea, E.,Buela-Casal, G. (2013). The new multidimensional and user-driven higher education ranking concept of the European Union. International Journal of Clinical and Health Psychology. 13. 67-73
  • Buela-Casal, G.,Bermúdez, M. P.,Sierra, J. C.,Ramiro, M. T.,Castro, A. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función de las normativas de los estudios de doctorado en las universidades españolas. Cultura y Educación. 23. 285
  • Bergan, S. (2019). The European Higher Education Area: A road to the future or at way’s end?. Tuning Journal for Higher Education. 6. 23-49
  • Lan-Yong, Z.,Sheng, L.,Xin, Y.,Liang, L. (2019). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area: Development and Inspiration. DEStech Transactions on Social Science, Education and Human Science icesd.
  • Sin, C.,Tavares, O.,Cardoso, S.,Rosa, M. J. (2018). European Higher Education and the Internal Market: Tensions Between European Policy and National Sovereignty. Springer.
  • Stukalina, Y.,Roskosa, A.,Pavlyuk, D. (2018). Investigating students’ migration decisions in the frame of career management in higher education institutions of Latvia. International Journal of Educational Management. 32. 416
  • Winkel, O. (2010). Higher education reform in Germany. International Journal of Educational Management. 24. 303
  • Mngo, Z. (2019). Probing the progress of the external dimension of the Bologna process. PSU Research Review. 3. 215
  • Buela-Casal, G.,Olivas-Ávila, J. A.,Musi-Lechuga, B.,Zych, I. (2011). The h index of the presidents of the American Psychological Association (APA) through journal articles included in the Web of Science database. International Journal of Clinical and Health Psychology. 11. 95-107
  • Ariza, T.,Quevedo-Blasco, R.,Ramiro, M. T.,Bermúdez, M. P. (2013). Satisfaction of Health Science teachers with the convergence process of the European Higher Education Area. International Journal of Clinical and Health Psychology. 3. 197-206
  • Nilsson, J.,Mischo-Kelling, M.,Thiekoetter, A.. (2019). Nurse professional competence (NPC) assessed among newly graduated nurses in higher educational institutions in Europe. Nordic Journal of Nursing Research. 39. 159
  • (2005). Comunicado de la Conferencia de Ministros Europeos responsables de Educación Superior El Espacio Europeo de Educación Superior. Alcanzando las metas. Ministros Europeos responsables de Educación Superior. Bergen.
  • (2008). Comisión Europea ¿Qué es el marco europeo de cualificaciones para el aprendizaje permanente?. Oficina de Publicaciones oficiales de las Comunidades Europeas. Luxemburgo.
  • (2017). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2017, relativa al Marco Europeo de Cualificaciones para el aprendizaje permanente y por la que se deroga la Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 23 de abril de 2008, relativa a la creación del Marco Europeo de Cualificaciones para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea.
  • Marco Español de Cualificaciones (MECU). Ministerio de Educación y Formación Profesional. Gobierno de España.
  • (2011). Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado.
  • Lahtinen, P.,Leino-Kilpi, H.,Salminen, L. (2014). Nursing education in the European higher education area-Variations in implementation. Nurse Education Today. 34. 1040
  • Quevedo-Blasco, R.,Ariza, T.,Buela-Casal, G. (2014). Evaluación de la satisfacción del profesorado de Ciencias con la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior. Educación XX1. 18. 45-70
  • Quevedo-Blasco, R,Buela-Casal, G. (2017). Influence of the implementation of the European Higher Education Area on Engineering and Architecture university teachers. DYNA-Ingeniería e Industria. 92. 333
  • Ślusarska, B.,Zarzycka, D.,Dobrowolska, B.,Marcinowicz, L.,Nowicki, G. (2018). Nursing education in Poland-The past and new development perspectives. Nurse education in practice. 31. 118
  • Quevedo-Blasco, R.,Buela-Casal, G. (2013). Evaluación de tesis doctorales: Propuestas de mejora. Revista Mexicana de Psicología. 30. 69-78
  • (2009). Dirección General de Política Universitaria. Avances en el EEES y el EEI. El nuevo Doctorado. Jornadas sobre la Nueva Configuración del Doctorado en Europa.
  • Rodríguez, M. J. (2011). La garantía de la calidad, base de la movilidad. Revista de Docencia Universitaria. 9. 99-117