El marcado de las piezas de plata en Santiago de Compostela en el siglo XIXdocumentos, marcas y contrastes

  1. Ana Pérez Varela 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Year of publication: 2022

Issue: 21

Pages: 80-98

Type: Article

DOI: 10.18002/DA.I21.7110 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: De arte: revista de historia del arte

Abstract

Only a few studies on the guild of silversmiths of Compostela have been published, despite this art being one of the most important in the Jacobean city throughout its history. Our work in the University HistoricalArchive has allowed us to find a series of documents relating to the designation of markers in the nineteenth century,making known the names of those who ensured compliance with the quality standards of the material. Moreover,thanks to the fieldwork in museums, cathedrals, convents and parishes, and the examination of the Inventory of Furniture of the Church and the catalogues of exhibitions which took place in Galician territory throughout history,we have been able to certify the marks of these contrasts, and this allows us to date a big number of pieces.

Bibliographic References

  • Alcolea Gil, Santiago. Ars Hispaniae, tomo XX: Artes Decorativas en la España Cristiana. Siglos XI-XIX. Madrid: Plus Ultra, 1975.
  • Anes Álvarez de Castrillón, Gonzalo, ed., Campomanes en su II centenario. Madrid: Real Academia de la Historia, 2003.
  • Artíñano y Galdácano, Pedro Miguel de. Orfebrería civil española. Madrid: Sociedad Española de Amigos del Arte, 1925.
  • Bailly-Baillière, Carlos y Riera Solanich, Eduardo. Anuario General de España. Barcelona: Sociedad Anónima Anuarios Bailly-Baillière y Riera Reunidos, 1911-1978.
  • Bailly-Baillière, Carlos. Anuario-almanaque del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración. Madrid: Carlos Bailly-Baillière, 1879-1911.
  • Barriocanal López, Yolanda. “Las Ordenanzas de los plateros compostelanos del año 1786”. Minius, n. 2-3 (1994), 149-156.
  • Barriocanal López, Yolanda. El grabado compostelano del siglo XVIII. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1996.
  • Barrón García, Aurelio. “El marcaje y los punzones de la platería burgalesa, 1360-1636”. Artigrama, n. 8-9 (1991-1992), 289-326.
  • Belda Navarro, Cristóbal y Peña Velasco, Concepción de la. “La visión de un mundo en crisis: los gremios frente a la Academia”. En El arte español en épocas de transición. Actas del IX Congreso Nacional de Historia del Arte, vol. 2, 17-25. León: Universidad de León, 1992.
  • Bouza Brey, Fermín. “La fecha de nacimiento y otros datos del orfebre compostelano Francisco Pecul”. Compostellanum, n. 9/2 (1964), 139-140.
  • Bouza Brey, Fermín. Platería civil compostelana hasta finales del siglo XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, 1962.
  • Canedo Barreiro, María. “Oraciones en plata: estudio de la obra inédita de Jacobo Pecul Montenegro”. Cuadernos de Estudios Gallegos, n. 62/128 (2015), 141-173.
  • Couselo Bouzas, José. Galicia artística en el siglo XVIII y primer tercio del XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, 2005 [ed. original: Santiago de Compostela: Seminario Conciliar Central, 1932].
  • Cruz Valdovinos, José Manuel. “Platería”. En Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España, 65-158, coordinado por Antonio Bonet Corea. Madrid: Cátedra, 1982.
  • Cruz Valdovinos, José Manuel. Los plateros madrileños. Estudio histórico jurídico de su organización corporativa. Madrid: Gremio de Joyeros y Plateros de Madrid, 1983.
  • Diez Benito, Juan José. Las Escuelas Estatales de Artes y Oficios y la Educación del Obrero en España. 1871-1900. Madrid: Villena Artes Gráficas S. A., 2002.
  • Fernández, Alejandro, Munoa, Rafael y Rabasco, Jorge. Enciclopedia de la plata española y virreinal americana. Madrid: Torreángulo Arte Gráfico, 1984-1985.
  • Fernández, Alejandro, Munoa, Rafael y Rabasco, Jorge. Marcas de la plata española y virreinal. Madrid: Antiquaria, 1992.
  • García Cortés, Carlos. Pedro Antonio Sánchez Vaamonde (1749-1806): un promotor de la Ilustración en Galicia. A Coruña: Biblioteca de la Casa del Consulado, 2003.
  • Herrero Martín, María Jesús. “La orfebrería en las parroquias compostelanas”. Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 1987.
  • Kawamura Kawamura, Yayoi y Sáez González, Manuela. Arte de la platería en la Mariña lucense, siglos XVI, XVII, XVIII. Lugo: Deputación Provincial de Lugo, 1999.
  • Larriba Leira, Mariel. “La orfebrería”. En San Martiño Pinario. Inventario, coordinado por Xosé Manuel García Iglesias, 83-116. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 2000.
  • Larriba Leira, Mariel. “Orfebrería”. En Inventario de San Paio de Antealtares, coordinado por Xosé Manuel García Iglesias, 83-87. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2000.
  • López Vázquez, José Manuel. “Orfebrería compostelana: la evolución de las cruces parroquiales en la segunda mitad del siglo XVIII y el primer tercio del siglo XIX”. Cuadernos de Estudios Gallegos, n. 32/96-97 (1981), 517-523.
  • Louzao Martínez, Francisco Xabier. Catálogo del Museo de Arte Sacro de La Coruña. Barcelona: Dúplex, 1993.
  • Louzao Martínez, Francisco Xabier. “La platería en la Diócesis de Lugo. Los arcedianatos de Abeancos, Deza y Dozón”. Tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2004.
  • Molist Frade, Beatriz. “La orfebrería religiosa en los siglos XVII-XIX en la ciudad de La Coruña: Catalogación”. Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 1986.
  • Murguía, Manuel. El arte en Santiago durante el siglo XVIII y noticias de los artistas que florecieron en dicha ciudad y centuria. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Ricardo Fe, 1884.
  • Peláez Ruiz, Ángel. La organización corporativa de los plateros coruñeses a finales del siglo XVIII. A Coruña: Deputación Provincial da Coruña, 1994.
  • Pérez Piñeiro, María Isabel. “Aportación documental al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Ponte Beluso”. Cuadernos de Estudios Gallegos, n. 47/113 (2000), 263-304.
  • Polt, John. Melchor de Jovellanos. Nueva York: Twayne, 1971.
  • Pose Antelo, José Manuel. La economía y la sociedad compostelanas a finales del siglo XIX Santiago de Compostela: Universidade de Santiago, 1992.
  • Reiriz Figueiras, María Dolores. “Aportación documental al estudio histórico artístico del arciprestazgo de Postmarcos de Abaixo (siglos XVI-XX)”. Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 1988.
  • Riera Solanich, Eduardo. Guía práctica de Industria y Comercio de España. Barcelona: Centro de Propaganda Mercantil, 1901-1911.
  • Rodríguez González, Ángel. “Cofradías y gremios de Santiago”. Compostellanum, n. 31/3-4 (1986), 463-473.
  • Sánchez-Lafuente Gémar, Rafael. El arte de la platería en Málaga, 1550/1800. Málaga: Universidad de Málaga, 1997.
  • Seguí González, Mónica. Catálogo de platería del Museo Diocesano de Palencia. Palencia: Ayuntamiento de Palencia, 1986.
  • Tilve Jar, María de los Ángeles. “Aportación al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Arousa (siglos XVI-XX)”. Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 1986.
  • Vázquez Santos, Rosa. “Platería compostelá, barroca e neoclásica. Cruces procesionais, cálices e ostensorios”. En Santiago: A Esperanza. Palacio de Xelmírez, coordinado por Marcelina Calvo Domínguez, 544-559. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 1999.
  • Villaverde Solar, María Dolores. Patrimonio artístico del arciprestazgo de Ribadulla, A Coruña: Edinosa, 2000.