Cobertura periodística de la exhibición ‘Si nuevas cadenas preparan… el pasito marcha’ del artista plástico ecuatoriano Miguel Varea
- María Magdalena Bravo Gallardo
- Fermín Galindo Arranz
- Julio Bravo Mancero
ISSN: 1988-5733, 1139-1979
Ano de publicación: 2023
Número: 59
Páxinas: 148-168
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Ambitos: Revista internacional de comunicación
Resumo
The present work proposes an analysis of the journalistic coverage between April and August of the year 2009, of the painting exhibition ‘If new chains prepare... the little country marches’, by the Ecuadorian plastic artist Miguel Varea. In addition to the discussion based on academic texts on art and journalism, this study seeks to analyze the cultural information in the printed media, regarding the artist, in the midst of the conjuncture of his painting exhibition, the same one that was shown on three occasions, in the cities of Quito and Cuenca. For this, qualitative methodology is used and an observation of twenty-two journalistic documents is made, the same ones that have been disaggregated and inserted in a matrix to apply the news value as an alternative of content analysis, in order to identify the Main characteristics of the press regarding Varea's exhibition. This study will allow us to recognize the journalistic practices of different print media regarding the artist and his work, which has promoted a powerful social and political discourse. In this sense, it seeks to determine the most used journalistic genre, the recurring words in the texts, the headlines of the notes, the media that gave it the most coverage, identifying sources that contributed to the construction of the news under analysis. The main results indicate that the most used genre for coverage of Varea has been informative notes, followed by reports and opinion articles
Referencias bibliográficas
- Bravo, J. (2022). La investigación social en comunicación: investigación cuantitativa, cualitativa y participativa. Ediciones Universidad Nacional de Chimborazo. https://doi .org/10.37135/u.editorial.05.57
- Bruhn, J. (2012). La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. ed. de Klaus Bruhn Jensen. Fondo de Cultura Económica.
- Contreras F. R. y Gil González J. C. (2016). Periodismo y arte: dos caminos creativos entrecruzados. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 22(2), 695-707. https://doi .org/10.5209/ESMP.54230
- Díaz, J. (2009). La polémica, las «buenas noticias» y las «malas noticias» como valores noticiosos predominantes en el discurso sobre la salud en tres diarios nacionales españoles. Revista electrónica de estudios filológicos, 17. http://www.tonosdigital.es/ ojs/ index .php/ tonos/article/view/301
- Febres Cordero, F. (2013). Pluma y murmullos. Dinediciones.
- Garza, C. J. (2006). Vigencia del relato como sentido de la realidad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12, 145- 159. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0606110145A
- Hjarvard, S. (2012). El estudio de la producción de noticias. En Klaus Bruhn Jensen (Ed.), La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa (145-172). Fondo de Cultura Económica.
- Kapuściński, R. (2004). El mundo de hoy. Autorretrato de un reportero. Anagrama.
- Kemp, M. (2014). El arte en la historia. Turner publicaciones.
- López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI Revista de Educación de la Universidad de Huelva, 4, 167-179.
- López, X. (2015). Periodismo en cambio. Media XXI.
- Morán, G. (2017). En A. Valdez. Portafolio del Artista Miguel Varea. https://issuu.com/ispade/docs/portafolio2019br
- Parratt, S. (2008). Géneros periodísticos en prensa. Ediciones Ciespal.
- Rivera, J. (1995). El periodismo cultural. Paidós Ibérica.
- Rodríguez, F. (2006). Periodismo cultural. Editorial Síntesis.
- Schensul, S. L., Schensul, J. J. y LeCompte, M. D. (1999). Essential Ethnographic Methods. Observations, Interviews, and Questionnaires, vol. 2. Alta Mira Press.
- Schroder, K. (2012). Realidades discursivas. En Klaus Bruhn Jensen (Ed.), La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. Fondo de Cultura Económica.
- Tuñón de Lara, M. (1984). Metodología de la historia social de España. Siglo XXI de España.
- Varea, M. (2015). A la luz de una esperma nuevecita. Centro Cultural Metropolitano.