Fomento de la concienciación lingüística del profesorado en formación. Estudio de caso

  1. López Pena, Zósimo 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Cuadernos de Lingüística Hispánica

ISSN: 0121-053X

Year of publication: 2019

Issue Title: (julio-diciembre de 2019)

Issue: 34

Pages: 155-174

Type: Article

DOI: 10.19053/0121053X.N34.2019.8542 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de Lingüística Hispánica

Abstract

Although there are several publications that have studied the importance of the Center ́s Linguistic Plan (PLC, by its Spanish acronym) as an instrument to promote the Competence in Linguistic Communication, there are not many researches that deal with the benefits of this tool to work on Linguistic awareness, although this is a fundamental issue in teacher ́s training. The objective of this article is to analyze the way we have been able to work on lin- guistic awareness through the proposal and putting into practice of the different elements that make up the didactic materials of the subject called Design and Development of a Center ́s Linguistic Plan and, very particularly, through the analysis of the one hundred  and eighteen activities carried out by forty five students of this subject in the approximate period of four months. First of all, we propose a theoretical framework in which we deal with the concepts of conscience and linguistic awareness, how to work this last one through the PLC and how it is reflected in the Infant and Primary curricula. To evaluate our objective we will present an outline of the structure of our materials in terms of contents and activities and the results of the analysis of one of the activities carried out by the students; the one we consider most significant to demonstrate that we have fostered the linguistic awareness of our students.

Bibliographic References

  • Association for Language Awareness –ALA-. (s.f.). About Association for Language Awareness. Retrieved from http://www.languageawareness.org/?page_id=48b
  • Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Conciencia lingüística. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/conciencialinguistica.htm.
  • Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Secretaría General Técnica del MECD-Subdirección General de Información y Publicaciones, y Grupo Anaya.
  • Crystal, D. (2000). Diccionario de lingüística y fonética. Barcelona: Octaedro.
  • Garret, P. (2009). Language Education: Language Awareness. In J. Mey, Concise Encyclopedia of Pragmatics (pp. 435-438). Oxford: Elsevier.
  • Hawkins, E. (1984). Awareness of Language: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
  • James, C. & Garret, P. (1991). Language Awareness in the Classroom. London: Longman.
  • Jiménez, J. R. (2010). Evaluación de la competencia comunicativa. Intervención de la inspección. En I Congreso de Inspección de Andalucía: Competencias básicas y modelos de intervención en el aula. Recuperado de http://docplayer.es/9872138-Evaluacion-de-la-competencia-comunicativa-intervencion-de-la-inspeccion-jose-ramon-jimenez-benitez.html
  • Kumaravadivelu, B. (1994). The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. Tesol Quarterly, 28(1), 27-48. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/kumaravadivelu06.htm
  • López, A. & Trujillo, F. (Coords.). (2012). Guía para el diseño y puesta en marcha de un Proyecto Lingüístico de Centro. Madrid: Organismo Autónomo de Programas Educativos Europeos.
  • Lorenzo i Gales, N. (2015). Mejorar la comunicación para vivir y convivir en el mundo real. Cuadernos de Pedagogía, 458, 22-27.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del gobierno de España. (2007). Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. «BOE» núm. 4, de 4 de enero de 2007, páginas 474 a 482. Referencia: BOE-A-2007-185
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del gobierno de España. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. «BOE» núm. 52, de 1 de marzo de 2014. Referencia: BOE-A-2014-2222.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del gobierno de España. (s.f.a). Elementos curriculares. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/mc/lomce/el-curriculo/curriculoprimaria-eso-bachillerato/elementos.html
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del gobierno de España. (s.f.b). Educación Infantil. mecd.gob.es. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areaseducacion/estudiantes/educacion-infantil.html
  • Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 50, 1-14.
  • Real Academia Española. (s.f.). Diccionario. Recuperado de http://www.rae.es/
  • Sánchez, M. (2010). La Multi Language Learning Awareness y la importancia de su potenciación didáctica en clase de ELE. redELE Revista Electrónica de Didáctica Español Lengua Extranjera, (18), 90-100. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/redele-n-18-revista-electronica-de-didactica-espanol-como-lengua-extranjera/ensenanza-lengua-espanola/20262
  • Trujillo, F. (2015). Un abordaje de la competencia lingüística. Cuadernos de Pedagogía, 458, 10-13. Recuperado de http://fernandotrujillo.es/un-abordaje-global-de-la-competencia-en-comunicacion-linguistica/
  • Trujillo, F. & Rubio, R. (2014, mayo). El PLC como respuesta sistémica al reto de la competencia comunicativa en entornos educativos formales: propuesta de análisis de casos. Lenguaje y Textos, (39), 29-38.
  • Vez, J. M. (2004). Pacto curricular por una educación lingüística integral para una sociedad de la cultura. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 3 (5), 137-157. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/981992.pdf
  • Zapata, M. (2016). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (n.º extra 50), 1-29.