El uso de los recursos tecnológicos como facilitadores del aprendizaje en la atención a la diversidad

  1. Porto Castro, Ana María 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2022

Issue Title: (Abierto hasta septiembre-2022)

Volume: 15

Issue: 31

Pages: 71-81

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V15I31.7822 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

Technological resources are ideal tools to compensate for inequalities in the classroom, promoting attention to diversity and inclusion. This work aims to know the assessment made by hearing and language teachers, therapeutic pedagogy, counselors and tutors on the technological resources they have in their centers to attend to diversity; if they use them in their intervention, if they consider that their use favors the teaching-learning process and attention to diversity and check if this assessment varies according to sex, age and ownership of the center. The information provided by a sample of 2,049 subjects was collected through a questionnaire administered online. The main results indicate that compulsory education teachers value the technological resources of their center to deal with diversity as sufficient, use them quite a lot and consider that their use in dealing with diversity favors the teaching-learning process of students; It is also observed that it is the hearing and language specialists and the younger ones who make a more favorable assessment of technological resources, concluding that technological resources are an appropriate means to achieve inclusion.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2001). Desarrollo de las escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea
  • Almerich, G., Suárez, J., Jornet, J., & Orellana M.ª N. (2011). Las competencias y el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) por el profesorado: estructura dimensional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 28-42. http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-almerichsuarez.html
  • Almerich, G., Suárez, J. M.., Orellana, N., Belloch, C., Bo, R., & Gastaldo, I. (2005). Diferencias en los conocimientos de los recursos tecnológicos en profesores a partir del género, edad y tipo de centro. RELIEVE, 11(2), 127-146. https://doi.org/10.7203/relieve.11.2.4252
  • Araque, N., & Barrio, J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma Social, 4, 1-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3632700
  • Area, M., Cepeda, O., & García, L.F. (2018) El uso escolar de las TIC desde la visión del alumnado de Educación Primaria, ESO y Bachillerato. Educatio Siglo XXI, 36(2), 229-276. http://dx.doi.org/10.6018/j/33307
  • Arrieta, A. (2019). TIC dirigidas a la superación de barreras educativas de las personas con discapacidad. Innovaciones Educativas, 31, 115-130. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2698
  • Cabero, J., Fernández, J. M., & Córdoba, M. (2016). Conocimiento de las TIC aplicadas a las personas con discapacidades. Construcción de un instrumento de diagnóstico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 157-176. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap
  • Flórez, L., Ramírez C., & Ramírez, S. (2019). Las TIC como herramientas de inclusión social. 3C TIC, 5(1), 54-67. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2016.51.54-67
  • García, Y., & Gutiérrez, P. (2020). El rol docente en la sociedad digital. Digital Education Review, 38. https://doi.org/10.1344/der.2020.38.1-22
  • Gómez-Jiménez, O., Rodríguez-Torres, J., & Cruz-Cruz, P. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19. Estudio de caso. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 483-502.https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).483-502
  • Hernández, J., & Torrijos, P. (2019). Percepción del profesorado universitario sobre la integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en las modalidades de centros. Influencia del género y la edad. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 128-146. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.10537
  • Jiménez, R. (2020). Investigación educativa. Introducción a las metodologías clásicas y emergentes. Comares.
  • López, M., Sánchez, M., & Peirats, J. (2021). Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 99-109. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256
  • Lledó, A., Lorenzo. A., Pérez, E., Lorenzo, G., & Gilabert, A. (2020). Medidas inclusivas a través de las T.I.C. en las aulas específicas de los centros: barreras y fortalezas. En E.Colomo, E. Sánchez, J. Ruíz, & J. Sánchez (Coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico(pp. 1416-1420). UMA. http://hdl.handle.net/10045/109587
  • Muñoz, E., & Cubo, S. (2019). Competencia digital, formación y actitud del profesorado de educación especial hacia las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(1), 209-241. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151
  • Rodríguez, M., & Arroyo, Mª.J. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, 25, 108-126. http://greav.ub.edu/der/
  • Romero, S., Hernández, C., & Ordóñez, X. (2016). La competencia digital de los docentes en educación primaria: análisis cuantitativo de sus competencias, uso y actitud hacia las nuevas tecnologías en la práctica docente. CEF, 4, 33-51. https://doi.org/10.51302/tce.2016.77
  • Vega, E., Calmaestra, J., & Ortega-Ruíz, R. (2021). Percepción docente del uso de las TIC en la educación inclusiva. Pixel-Bit, 62, 235-268. https://doi.org/10.12795/pixelbit.90323
  • Vico, P. (2019). Percepción docente conforme al uso de los recursos digitales en la pizarra digital interactiva con alumnos con necesidades educativas especiales, así como la actitud e interacción de los mismos. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 69,122-138. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1295