Prospects for Social Employment Insertion of Graduates in Pedagogy in the Autonomous Community of Galicia. From the University to the Labour Market

  1. Alvarez, Jesús García
  2. Losada, Alejandro Sotelino
  3. Comesaña, Julia María Crespo
Revista:
Procedia - Social and Behavioral Sciences

ISSN: 1877-0428

Ano de publicación: 2014

Volume: 139

Páxinas: 412-418

Tipo: Artigo

DOI: 10.1016/J.SBSPRO.2014.08.028 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Procedia - Social and Behavioral Sciences

Resumo

This study carried out in the University of Santiago de Compostela uses for reference students about to graduate in Pedagogy at the Faculty of Education Sciences. The main aim is to describe and analyse the conditions which define the situation of graduates in relation to their expectations for entry into the labour market.To do so a questionnaire is drawn up and filled in before the completion of studies. Two key concepts have been established from this research, 1) the capacity for entrepreneurship in the work market and 2) the need for the university to develop training actions for labour guidance and insertion.Specifically, the results show that students do not find a stable link between the education received and the labour market, and this implies that a very high percentage of them do not feel qualified to begin work. Moreover, data suggests that all students feel an increase in training actions to encourage their access to the labour market is a major priority.

Referencias bibliográficas

  • ACSUG. (2013). Estudo da inserción laboral dos titulados no Sistema Universitario de Galicia 2008-2009. Santiago de Compostela: ACSUG.
  • ANECA. (2004). Libro Blanco. Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Volúmen 1. Madrid: ANECA.
  • ANECA. (2004). Los procesos de inserción laboral de los titulados universitarios en España. Factores de facilitación y obstaculización. Madrid: ANECA.
  • Cajide, (2004)
  • Jiménez Vivas, (2007), Papeles Salmantinos de Educación, 8, pp. 95, 10.36576/summa.29539
  • Lorenzo Moledo, Mª. del M. (2013). Pedagogía laboral y sociedad cosmopolita: formación y gestión de la incertidumbre. En M. Á. Santos Rego (Ed.), Cosmopolitismo y educación. Aprender y trabajar en un mundo sin fornteras (págs. 163-176). Valencia: Brief.
  • Parellada, (2010), Barcelona: Fundación Conocimiento y Desarrollo
  • Romero, (2004), Barcelona: Altamar
  • Santos Rego, M. Á., Requejo Osorio, A. y Rodríguez Martínez, A. (Eds.) (1993). Educación para la innovación y la competitividad. Formación y ocupación en el año 2000. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Santos Rego, M., Requejo Osorio, A., Rodríguez Martínez, A. y Touriñan López, J. M. (1991). Formación técnico-profesional y mercado de trabajo. En L. Núñez Cubero (Ed.), Educación y Trabajo (págs. 151-188). Sevilla: Preu-spinola.
  • Ventura Blanco, (2005), Nuevos enfoques ante el reto europeo. Tesis Doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona
  • Ventura Blanco, (2004), Barcelona: Universidad de Barcelona