El problema bibliográfico de las comedias sueltas sin datos de impresiónapuntes para la identificación de algunas ediciones financiadas por la librera Teresa de Guzmán

  1. Ulla Lorenzo, Alejandra 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Ano de publicación: 2020

Volume: 8

Número: 1

Páxinas: 579-600

Tipo: Artigo

DOI: 10.13035/H.2020.08.01.39 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Resumo

One of the main problems that present the Golden Age theatre printed editions is the identification and typographical ascription of the chapbooks which have false printing information or do not present any kind of information to this respect. The theatre chapbook was the most common publishing format for the Golden Age theatrical texts and also the most profitable for printers and booksellers. These collected plays printed individually in fourth were published already from the 16th century until 1850, although the period of his more extensive production comprises the 17th and 18th centuries. After offering a state of affairs that will contribute to revising the concept of suelta as well as situating its main bibliographical problem, the aim of the present piece will be to propose a typographical and ornamental analysis that help us to identify the printing information from the group of theatre chapbooks that, between 1733 and 1737, were financed and sold the bookseller Teresa de Guzmán, manager from the plays market located at the Puerta del Sol in Madrid

Referencias bibliográficas

  • Bainton, Cecilia, «Las comedias sueltas, ¿todavía un problema bibliográfico?», en El Libro antiguo español, ed. Pedro Cátedra García y María Luisa López-Vidriero, Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, 1988, pp. 56-61.
  • Cardona, Ángeles, Cruickshank, Don, y Cunningham, Martin (eds.), Pedro Calderón de la Barca, La púrpura de la rosa, Kassel, Reichenberger, 1990.
  • Cruickshank, Don, «Introducción: Calderón y el comercio español del libro», en Bibliographisches Handbuch der Calderón-Forschung / Manual bibliográfico calderoniano, ed. Kurt y Roswitha Reichenberger, Teil III / Tomo III, Kassel, Verlag Thiele & Schwarz, 1981, pp. 3-15.
  • Cruickshank, Don, «The Editing of Spanish Golden-Age Plays from Early Printed Versions», en Editing the comedia, ed. Michael Mcgaha y Frank P. Casa, Michigan, Michigan Romance Studies, 1985, pp. 52-103.
  • Cruickshank, Don, «Some Notes on the Printing of Plays in Seventeenth Century Seville», The Library, 6-11, 3, 1989, pp. 231-252.
  • Cruickshank, Don, «Some Problems Posed by suelta Editions of Plays», en Editing the comedia II, ed. Michael Mcgaha y Frank P. Casa, Michigan, Michigan Romance Studies, 1991, pp. 97-123.
  • Cruickshank, Don, «Sueltas», en Diccionario de la comedia del Siglo de Oro, ed. Frank P. Casa, Luciano García Lorenzo y Germán Vega García-Luengos, Madrid, Castalia, 2002, pp. 278-279.
  • Cruickshank, Don, «Towards an Atlas of Italic Types Used in Spain, 1528-1700», Bulletin of Spanish Studies, 81, 7-8, 2004, pp. 973-1010.
  • Cruickshank, Don, y Varey, John E. (eds.), Pedro Calderón de la Barca, Comedias, London, Gregg International / Tamesis, 1973.
  • Cruickshank, Don, y Wilson, Edward M., «A Calderón’s Collection in Dr Steeven’s Hospital», Long Room, 9, 1974, pp. 17-27.
  • Fernández Valladares, Mercedes, «Biblioiconografía y literatura popular impresa: la ilustración de los pliegos sueltos burgaleses (o de babuines y estampas celestinescas)», eHumanista, 21, 2012, pp. 87-131.
  • Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo, Del corral al papel. Estudio de impresores españoles de teatro en el siglo XVII, Tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2015.
  • Moll, Jaime, «Las nueve partes de Calderón editadas en comedias sueltas (Barcelona 1763-1767)», Boletín de la Real Academia Española, 51, 1971, pp. 259-304.
  • Moll, Jaime, «Diez años sin licencias para imprimir comedias y novelas en los reinos de Castilla: 1625-1634», Boletín de la Real Academia Española, 54, 1974, pp. 97-103.
  • Reichenberger, Kurt, «El “Jardín ameno”. Primeros pasos hacia la reconstrucción de una colección de comedias de finales del siglo XVII hasta comienzos del siglo XVIII», Diálogos hispánicos de Ámsterdam, 8.2, 1989, pp. 287-300.
  • Szmuk, Szilvia E., «A Prelude to a Union List of Comedias Sueltas», en Silva. Studia philologica in honorem Isaías Lerner, ed. Isabel Lozano Renieblas y Juan Carlos Mercado, Madrid, Castalia, 2001, pp. 675-686.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra, «Teresa de Guzmán (1733-1737), “viuda y mercadera de libros” de comedias», Hispanófila, 178, 2016, pp. 233-249.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra, «Nuevos datos sobre la Lonja de Comedias de la Puerta del Sol (1733-1786)», Neophilologus, 102.4, 2018, pp. 483-495.
  • Vega García-Luengos, Germán, «La investigación sobre los formatos del teatro español del siglo XVII en la imprenta», Bibliologia, 4, 1999, pp. 21-45.
  • Wilson, Edward M., «Comedias sueltas —a Bibliographical Problem», en The comedias of Calderón, Comedias, vol. I, ed. Don Cruickshank y John E. Varey, The textual criticism of Calderón’s comedias, ed. Don Cruickshank, London, Gregg International / Tamesis, 1973, pp. 211-219.
  • Wilson, Edward, y Cruickshank, Don, Samuel Pepyʼs Spanish Plays, London, The Bibliographical Society, 1980.