La comunidad digital y el uso político de las redes socialeselecciones generales del año 2019 en España

  1. Nieves Lagares Díez 1
  2. Paulo Carlos López López 1
  3. Erika Jaráiz Gulías 1
  4. Xosé Manuel Rivera Otero 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

ISSN: 2340-2199 1575-6823

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Monográfico I: La creatividad en la filosofía, en la educación y en las artes para hacer las paces: nuevos horizontes interdisciplinarios. Monográfico II: Integración, Derechos Humanos y Ciudadanía Global

Volume: 23

Número: 48

Páxinas: 235-273

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/ARAUCARIA.2021.I48.11 SCOPUS: 2-s2.0-85120629368 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

Resumo

This article analyzes the political uses of social media in Spain and the functions of digital communities that are generated through them. The 2018 European Social Survey for Spain, the General Elections Post-Election Study of November 2019 and the CIS Post-Election Barometer of the same election are used. In addition, almost half a million tweets are analyzed in response to the messages emitted on Twitter by the main candidates in the April elections. As a result, there is a polarized use of social networks to inform and participate. Also, the existence of two groups within the digital communities that carry out the orientation or discussion process. Likewise, as the date of the elections approaches, the dynamics of competition are not constructed based on the left-right logic, but on a government-opposition key.

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