El culto al apóstol Santiago el Mayor en la catedral de Santiago de Chileimágenes y documentos

  1. Ana Pérez Varela 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

ISSN: 1130-5762 2253-8305

Year of publication: 2019

Issue Title: HOMENAJE AL CATEDRÁTICO PROF. DR. D. VICENTE LLEÓ CAÑAL

Issue: 31

Pages: 185-208

Type: Article

DOI: 10.12795/LA.2019.I31.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte

Abstract

This paper is the result of a researching fellowship in Santiago de Chile, where we worked to collect all the artistic examples of the apostle Saint James the Great in the capital, which took his name, in order to analyse his forms of representation thought the History and try to determine the origin of each exemplar. Paradoxically, the history of this presence became the history of his absence, when we corroborated that the images of Saint James as an individual in the Cathedral, more than two hundred parishes and dozens of convents and museums have resulted in a total of nine, and all of them correspond to contemporary examples or late imports. In this text we will take care of the images in the Cathedral, the place that centralized the cult to the Apostle

Bibliographic References

  • ACOSTA DE ARIAS, Rosa María: Fiestas coloniales urbanas. Lima-Cuzco-Potosí. Lima, 1997
  • ACS (Archivo de la Catedral de Santiago de Chile), Inventario
  • ALMEIDA FRAGA, Andrés: El apóstol Santiago en Chile. Imaginería de reconquista y discurso providencial. Siglo XVI. Tesis de Licenciatura inédita, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2002
  • ARANEDA BRAVO, Fidel: Historia de la iglesia en Chile. Santiago de Chile, 1986
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: “Santiago peregrino”, en Santiago y América. Santiago de Compostela, 1993
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: “Santiago: una fiesta patronal al sur del mundo”, Historia y Cultura, 23, 1994
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: “Vírgenes milagrosas y primeras tallas virreinales (1550-1650)”, en Escultura sacra patrimonial en Santiago de Chile. Siglos XVI a XX. Santiago de Chile, 2016
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: Arte y sociedad en Chile, 1550-1650. Santiago de Chile, 1986
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: La fiesta. Metamorfosis de lo cotidiano, Santiago, 1995
  • CRUZ DE AMENÁBAR, Isabel: Lo mejor de la historia de la pintura y escultura en Chile. Santiago de Chile, 1984,
  • DE OVALLE, Alonso: Historia relación del reyno de Chile. Roma, 1646
  • DELPIANO DEL RÍO, María Angélica: “Dos arzobispos creativos que perduran en la Historia”, en Iconografía, identidad nacional y cambio de siglo (XIX-XX). Jornadas de Historia del Arte en Chile. Santiago de Chile, 2003
  • DÍAZ VIAL, Claudio: Escultura sacra patrimonial en Santiago de Chile, siglos XVI al XX. Santiago de Chile, 2016
  • GONZÁLEZ AVENDAÑO, Julio: “Santiago apóstol y el paseo del estandarte real en Chile”, Boletín de la Academia Chilena de la Historia, 52, 1955
  • GONZÁLEZ ESTÉVEZ, Escardiel y SANFUENTES, Olaya: “Los toros de Santiago de Chile durante el periodo colonial”, Anuario de Estudios Americanos, 74, 2017
  • GONZÁLEZ GARCÍA, Miguel Ángel: “La iconografía del apóstol en Astorga”, Compostellanum, 34, 1989
  • LEYTON, Pedro: “Santiago en la pintura y escultura de Bolivia, Chile y Perú”, en Santiago y América. Santiago de Compostela, 1993
  • MARTÍNEZ SILVA, Juan Manuel: “El poder de la imagen”, en Arte en Chile. Tres miradas. Santiago de Chile, 2014
  • MARTÍNEZ YUSTE, María: “La influencia de Hendrick Goltzius en los apostolados en la provincia de Málaga”, en Cultura simbólica. Estudios. Málaga, 2014
  • NAVARRETE PRIETO, Benito: La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes iconográficas. Madrid, 1998
  • PEREIRA SALAS, Eugenio: Historia del Arte en el reino de Chile. Santiago de Chile, 1965
  • PORRES BENAVIDES, Jesús: “Las pinturas del Apostolado de la Sacristía de la Catedral de Santiago de Chile”, en El sistema de las artes. VII Jornadas de Historia del Arte. Santiago de Chile, 2014
  • RAMÓN ACEVEDO, Emma: La obra y su proceso: historia de la fábrica de la catedral de Santiago, 1541-1769. Tesis doctoral, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2000
  • ROA URZÚA, Luis: El arte en la época colonial de Chile. Santiago de Chile, 1929
  • SANFUENTES, Olaya: “Santiago en Santiago. Desde una devoción religiosa-militar hacia una celebración cortesano-cívica”, Revista de Indias, 274, 2018
  • TORIBIO MEDINA, José: Cosas de la colonia. Apuntes para la crónica del siglo XVIII en Chile. Santiago de Chile, 1952 (edición príncipe: Santiago de Chile, 1889)
  • VALENZUELA MÁRQUEZ, Jaime: Fiesta, rito y política: del Chile borbónico al republicano. Santiago de Chile, 2014
  • VALENZUELA MÁRQUEZ, Jaime: Las liturgias del poder. Celebraciones estratégicas y persuasivas en Chile colonial (1609-1709). Santiago de Chile, 2001
  • VÁZQUEZ SANTOS, Rosa: “Primeras conclusiones sobre el culto y la iconografía de Santiago el Mayor en la ciudad de Roma”, Archivo Español de Arte, 329, 2010
  • VÁZQUEZ SANTOS, Rosa: “Santiago el Mayor en el barroco romano. Rusconi, Maratti, Romanelli”, Cuadernos de arte e iconografía, 30, 2006