Interactive and transmedia documentary in Latin AmericaModels, themes and strategies

  1. Vázquez-Herrero, Jorge 1
  2. Benito, Lucila 2
  3. Revello-Mouriz, Natalia 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad Nacional de Rosario
    info

    Universidad Nacional de Rosario

    Rosario, Argentina

    ROR https://ror.org/02tphfq59

  3. 3 Universidad Tecnológica del Uruguay
Revista:
Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva

ISSN: 1695-5498

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Latin American non-fiction: from interactive to transmedia documentary

Número: 23

Tipo: Artigo

DOI: 10.31009/HIPERTEXT.NET.2021.I23.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva

Resumo

Interactive and transmedia documentary opens new ways to represent reality and it shows a relevant level of production in Latin America. With international renowned projects and consolidated creation and training centers, it is necessary to deepen the knowledge of these formats arising in the region. The main objective of this research is to analyze the state of interactive and transmedia documentary in Latin America in terms of production models, themes, and distribution, interaction and participation strategies. The study is developed in three phases and is based on a methodological triangulation that allows a more complete knowledge of the object of study: production mapping, content analysis and five selected case studies. The results point to a relevant involvement of university institutions in the development of interactive and transmedia documentaries, the predominance of the webdoc format and a relevant focus on the territory, nearby communities and social denunciation.

Referencias bibliográficas

  • Aston, J., y Gaudenzi, S. (2012). Interactive documentary: setting the field. Studies in Documentary Film, 6(2), 125-139. https://doi.org/10.1386/sdf.6.2.125_1
  • Aston, J., Gaudenzi, S., y Rose, M. (2017). i-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Columbia University Press.
  • Bauman, Z. (2005). Vida líquida. Espasa Libros.
  • Cajazeira, P. E., y Gomes de Souza, J. J. (2015). Interatividade digital, audiência e webdocumentários. Doc On-line, (18), 166-190.
  • Davidson, D. (2010). Terms and process. En D. Davidson et al. (Eds.), Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences(pp. 3-22).ETC Press.
  • De la Puente, M., y Díaz Quiroga, L. (2015). El documental interac-tivo en la cultura de convergencia y las narrativas transmedia. Doc On-line, (18), 61-83.
  • Durr Missau, L. (2016). Mujeres en venta (2015) y (des)Iguales (2015-2016): un análisis crítico de dos propuestas de documentales trans-media. Doc On-line, (19), 171-186. https://doi.org/10.20287/doc.d19.ar5
  • Gifreu, A. (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Editorial UOC.
  • Gifreu, A. (2015). El uso del documental transmedia como herramienta para el cambio social. Análisis de casos focalizados en las desigual-dades de género en el siglo XXI. En E. Nos Aldás, Á. I. Arévalo, A. Farné (Eds.), #comunicambio: Comunicación y Sociedad Civil para el Cambio Social (pp. 1154-1177). Fragua.
  • Gifreu-Castells, A. (2017). Interactive documentary aquí y ahora – here & now: themes and directions in South America. En: J. Aston, S. Gaudenzi, y M. Rose (Eds.), i-Docs: The evolving practices of interac-tive documentary (pp. 255-271). Columbia University Press.
  • Gifreu-Castells, A., y Moreno, V. (2014). Educational multimedia applied to the interactive nonfiction area. Using interactive documen-tary as a model for learning. En L. Gómez, A. López, I. Candel (Eds.), EDULEARN14 Proceedings (pp. 1306-1315). IATED.
  • Gosciola, V. (2012). Narrativa transmídia: conceituação e origens. En C. Campalans, D. Renó, y V. Gosciola (Eds.). Narrativa transmedia: entre teorías y prácticas (pp. 7-14). Editorial Universidad del Rosario.
  • Green, D. P., Bowen, S., Hook, J., y Wright, P. (2017). Enabling polyvo-cality in interactive documentaries through “structural participation”. En G. Mark, S. Fussell, (Eds.), Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems – CHI’17 (pp. 6317-6329). ACM Press. https://doi.org/10.1145/3025453.3025606
  • Irigaray, F., y Lovato, A. (2014). Hacia una comunicación transmedia. UNR Editora.Irigaray, F. (2015). Navegación territorial: entramado narrativo urbano. En F.
  • Irigaray, A. Lovato (Eds.), Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías (pp. 115-126). UNR Editora.
  • Irigaray, F. (2016). Documental transmedia: narrativas espaciales y relatos expandidos. En F. Irigaray, D. P. Renó (Eds.), Transmediaciones (pp. 39-53). Crujía.
  • Irigaray, F., y Lovato, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. UNR Editora.
  • Irigaray, F., y Renó, D. P. (2016). Transmediaciones. Crujía.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where old and new media collide. New York University Press.
  • Kinder, M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games. University of California Press.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.
  • Liuzzi, Á. (2015). El documental interactivo en la era transmedia: de géneros híbridos y nuevos códigos narrativos. Obra Digital, (8), 106-136.
  • Lovato, A. (2014). Documental Multimedia Interactivo: una excusa para reinventar el periodismo digital. En F. Irigaray, A. Lovato (Eds.), Hacia una comunicación transmedia (pp. 51-64). UNR Editora.
  • Lovato, A. (2018). El guión transmedia: una propuesta metodológica para contar con todos los medios. Análisis y sistematización del proceso creativo para narrativas transmedia en el campo de la no ficción (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Rosario.
  • Moreno, V., y Gifreu, A. (2016). Aproximación al potencial colaborativo de la narrativa documental interactiva en los procesos de cambio social. Cultura, lenguaje y representación, (15), 153-169. https://doi.org/10.6035/clr.2016.15.10
  • Murray, J. H. (1997). Hamlet on the Holodeck. The Free Press.
  • Nash, K. (2012). Modes of interactivity: analysing the webdoc. Media, Culture & Society, 34(2), 195-210. https://doi.org/10.1177/0163443711430758
  • Nash, K. (2014). What is interactivity for? The social dimension of web- documentary participation. Continuum, (28), 383-395. https://doi.org/10.1080/10304312.2014.893995
  • Nash, K. (2017). i-Docs and the documentary tradition: exploring questions of engagement. En J. Aston, S. Gaudenzi, M. Rose (Eds.), i-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary (pp. 9-25). Columbia University Press.
  • Nichols, B. (2001). Introduction to Documentary. Indiana University Press.
  • Norander, S., y Brandhorst, J. (2017). Case study. En M. Allen (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Communication Research Methods. Sage.
  • O’Flynn, S. (2012). Documentary’s metamorphic form: Webdoc, inter-active, transmedia, participatory and beyond. Studies in Documentary Film, 6(2), 141-157. https://doi.org/10.1386/sdf.6.2.141_1
  • Renó, D. (2013a). Diversidade de modelos narrativos para documen-tários transmídia. Doc On-Line, (14), 93-112.
  • Renó, D. (2013b). Interfaces e linguagens para o documentário trans-mídia. Fonseca, Journal of Communication, (2), 204-225.
  • Renó, D. (2014). Formatos y técnicas para la producción de documen-tales transmedia. En F. Irigaray, A. Lovato (Eds.), Hacia una comunica-ción transmedia (pp. 133-146). UNR Editora.
  • Rodríguez-Fidalgo, M. I., y Paíno-Ambrosio, A. (2020). Use of virtual reality and 360° video as narrative resources in the documentary