Para una teoría del performanymal. De la representación a la presencia animal en el arte contemporáneo

  1. Silvestre, Federico L. 1
  2. Rodríguez Alonso, Guillermo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Ano de publicación: 2021

Número: 31

Páxinas: 431-454

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ANHA.78065 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anales de historia del arte

Resumo

This paper analyzes certain expressions of contemporary art that intend to apprehend living nature by going beyond the traditional logic of representation in the Western world. Even though the European art tradition has always dealt with the challenging life/nature/art relationship, only in the 20th century did artists start representing living beings in their works. However, many are the ways in which the living can be represented, and so are their –mostly unexpected– results. In this paper we resort to the concept of performanymal, asserting it as a tool that allows us to approach a number of initiatives that, in line with certain philosophical neovitalist currents and innovative biology paradigms, make an attempt to make the living «present» instead of trying to represent it via signs, symbols, or objective reductions. This paper lays out a study focusing on three key manifestations in the history of European art (Jean Painlevé’s surrealist-scientific cinema, the performative actions by Walter Marchetti and The Zaj Group, and Pierre Huyghe’s «live situations») that share an interest in delving into error, randomness, and play –notions that speak of nature as a dynamic reality that exceeds all determinisms, thus calling into question certain artistic and philosophical categories of the Western tradition.

Referencias bibliográficas

  • Allain, P., Harvie, J. (2014). Animals. Theatre and Performance. London & New York: Routledge.
  • Bataille, Georges (1930): Les écarts de la nature. Documents, 2.
  • Blanco, M. A., Albornoz, L. (2013). Historias Naturales. Un proyecto de Miguel Ángel Blanco (Catálogo). Madrid: Ediciones Museo del Prado.
  • Breton, A. (2011). Nadja. Trad. José Ignacio Velázquez. Madrid: Cátedra.
  • Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: FCE.
  • Castillejo, J. L. (1999). Walter Marchetti. Vancouver: Morris & Helen Belkin Art Gallery.
  • Cattelan, M., Spector, N. (2011). All. New York: The Solomon R. Guggenheim Foundation.
  • Chamine (1932). Jean Painlevé et la vie mystérieuse des bêtes. Pour Vous, 186, 11.
  • Chantraine, P. (1968). Dictionnaire Etymologique Grec. París: Éditions Klincksieck.
  • Clément, G. (2018). Manifiesto del tercer paisaje, Barcelona: GG.
  • Cortázar, J. (1996). Rayuela [edición crítica]. Nanterre: Université Paris X.
  • D’Arcy Thompson (2011). Sobre el crecimiento y la forma. Madrid: Akal.
  • Deleuze, G., Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Valencia: Pre-Textos.
  • Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Madrid: Amorrortu.
  • Deleuze, G. (2002). Francis Bacon. Logique de la sensation. París: Seuil.
  • Derrida, J. (2008). El animal que luego estoy si(gui)endo. Madrid: Trotta.
  • Egerton, J. (2007). George Stubbs, painter: catalogue raisonné. London: Yale University Press.
  • Gayken, O. (2015). Devices of Curiosity: Early Cinema and Popular Science. Oxford: Oxford University Press.
  • Goll, I. (1924). Surréalisme. Octobre, 1, París.
  • Hamery, R. (2009). Jean Painlevé. Le cinema au coeur de la vie. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Hegel, G. W. F. (1999). Lecciones sobre la Filosofía de la Historia Universal. Trad. José Gaos. Madrid: Alianza.
  • Huyghe, P. (2006). Celebration Park. London: Tate Publishing.
  • Klee, P. (2013). Creative confession and other writings. London: Tate Publishing.
  • Kris, E. (2005). Le Style Rustique: Le moulage d’apres nature chez wenzel. París: Éditions Macula.
  • Lautréamont (2000). Los cantos de Maldoror. Trad. Ángel Pariente. Valencia: Pre-Textos.
  • Lavigne, E. (2014). Pierre Huyghe. París: Centre Pompidou.
  • López Del Rincón, D. (2015). Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología. Madrid: Akal
  • Lorenz, K. (1943). Die angeboren Formen móglicher Erfahrung. En Zeitschrift für Tierpsychologie, 5, 235–409.
  • Maeterlinck, M. (2018). La vida de las abejas. Barcelona: Ariel.
  • Marchetti, W. (2004). Música visible [catálogo de exposición]. Las Palmas de Gran Canaria: CAAM.
  • Painlevé, J. (1924). Drame néo-zoologique. En Surréalisme, octobre, 1, 123.
  • Portmann, A. (2013). L’autopresentazione come motivo della configurazione formale del vivente. Andrea Pinotti & Salvatore Tedesco (Coord.), Estetica e scienze della vita (pp. 139-174.). Milano: Raffaello Cortina.
  • Ramírez, J. A. (1998). La metáfora de la colmena. Madrid: Siruela.
  • Riou, F. (2009). Jean Painlevé: de la science à la fiction scientifique. En Conserveries mémorielles [en red], 6. [Consultado el 14 de febrero de 2018].
  • Rivière, H. (2013). Fluxus. Sus festivales y conciertos europeos. Arte y parte, 103, 24-57.
  • Rivière, H. (2015). Arpocrate seduto sul loto de Walter Marchetti. Arte y Parte, 115.
  • Rivière, H., Fernández del Campo, E. (2013). The Ark of Babel. Artistic Theory and Practice in a Transcultural Perspective. Madrid:Abada.
  • Sarmiento, J.A. (1996). Zaj [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.
  • Simondon, G. (2005). L'individuation a la lúmiere des notions de forme et information. París: Jérôme-Millon.
  • Simondon, G. (2013). Imaginación e invención. Buenos Aires: Cactus.
  • Simondon, G. (2013). Sobre la filosofía (1950-1980). Buenos Aires. Cactus
  • Speranza, G. (2017). Cronografías. Arte y ficciones de un tiempo sin tiempo. Barcelona: Anagrama.
  • Stubbs, G. (2005). Anatomy of the Horse. Londres: Pallas Athene.
  • Tisdall, C. (2008). Joseph Beuys. Coyote. New York: Thames & Hudson.
  • Vendryès, P. (1954). Surréalisme et probabilité. Médium. Revue surréaliste, 3, mayo.
  • Vendryès, P. (1975). Hacia una teoría del hombre. Buenos Aires: El ateneo.
  • Vendryès, P., Malterre, R. (1953). Le mouvement brownoïde de l'homme et des animaux. Journal de la Société de Statistique de Paris, 4.
  • Vila-Matas, E. (2014). Kassel no invita a la lógica. Barcelona: Seix Barral.
  • Vogel, C. (2013). A Pollock Restored, a Mystery Revealed. The New York Times, 23 mayo. New York.
  • Whitehead, A. N. (2004). Naturaleza y vida. LOGOS. Anales del Seminario de Metafísica, 37, 257-288.