Dimensión cívica y desarrollo formativo de los estudiantes universitarios en el contexto español

  1. Santos Rego, Miguel Ángel 1
  2. Lorenzo Moledo, María del Mar 1
  1. 1 Departamento de Teoría de la Educación Historia de la Educación y Pedagogía Social Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Santiago de Compostela
Journal:
REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa

ISSN: 1607-4041

Year of publication: 2008

Volume: 10

Issue: 1

Type: Article

More publications in: REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa

Abstract

In this paper we defend a view on university that fosters students' civic learning, emphasizing the benefits for their learning development and job placement process. First, we consider the opportunity that the European Higher Education Area (EHEA) has brought in order to update the matter of values in the university context and to link civic education and transversality within the same learning process. Secondly, we analyze on the one hand students' attitudes and, on the other, their interpersonal relationship and communication skills, comparing them according to the subject area of the official degrees in course of study. This is a descriptive survey study that involved a representative sample of 1,347 Spanish university students and 40 official degrees, corresponding to the five major subject areas. This statistical analysis of data allows us to state that there are substantial differences depending on the subject area, being Social Sciences students those who distinguish themselves better when showing a higher level of competence.

Bibliographic References

  • Referencias Borrador de Estatuto del Estudiante Universitario (2009). Consultado el 20 de febrero de 2009, en: http://www.educacion.es/boloniaeees/estatuto-eu.html
  • Bedoya, M. T., Bedoya, E. A. y González Bedoya, I. R. (2006). La importancia de los valores en las instituciones de enseñanza superior desde la perspectiva de la planeación estratégica. En A. Hirsch (Coord.), Educación, valores y desarrollo moral. Valores de los estudiantes universitarios y del profesorado (pp. 265-290). México: Gernika.
  • Escámez, J., Ortega, P. y Martínez Martín, M. (2005). Los valores de la educación en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. En V. Esteban (Ed.), El Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 165-198). Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Esteban, F. (2004). Excelentes profesionales y comprometidos ciudadanos: un cambio de mirada desde la universidad. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.
  • Esteban, F. y Buxarrais, M. R. (2004). El aprendizaje ético y la formación universitaria. Más allá de la casualidad. Teoría de la Educación, 16, 91-108.
  • Esteban, V. (Ed.). (2005). El Espacio Europeo de Educación Superior. Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia.
  • García López, R., Gil, F., Fernández, M. R., Moliner, O y Sales, A. (2006). El profesorado universitario ante la ética profesional docente. Revista Española de Pedagogía, 64, 235, 545-568.
  • García López, R., Escámez, J., Martínez Martín, M. y Martínez Usarralde, M. J. (2008). Aprendizaje de ciudadanía y educación superior. En S. Valdivieso y A.S. Almeida (Eds.), Educación y ciudadanía (pp. 81-120). Las Palmas de Gran Canaria, España: Anroart Ediciones.
  • Ginés Mora, J. (2002). Formación, empleo y demandas laborales: la Universidad Española en el contexto europeo. En F. Michavila y J. Martínez (Eds.), El carácter transversal en la educación universitaria (pp. 51-67). Madrid: Edita Comunidad de Madrid.
  • Hirsch, A. y Pérez, J. (2006). Rasgos de ser un ‘buen profesional’ en los alumnos de posgrado. Los casos de la Universidad de Valencia y de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). En A. Hirsch (Coord.), Educación, valores y desarrollo moral. Valores de los estudiantes universitarios y del profesorado (pp. 73-102). México: Gernika.
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2001). El profesorado de universidad del tercer milenio. El nuevo horizonte de sus funciones y responsabilidades. Revista Española de Pedagogía, 220, 441-466.
  • Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
  • Martínez Martín, M., Buxarrais, M. R. y Esteban, F. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 17-42.
  • Martínez Martín, M. y Esteban, F. (2005). Una propuesta de formación ciudadana para el EEES. Revista Española de Pedagogía, 230, 63-83.
  • Martínez Martín, M. y Haug, G. (2003). Universidad y ciudadanía europea. En Actas del Simposio sobre la formación de europeos (pp. 251-302). Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes.
  • Santos Rego, M. A. (2005a). Aprendizaje, ecología y dimensión moral en la educación superior. Revista de Innovación Educativa, 15, 159-167
  • Santos Rego, M. A. (2005b). La universidad ante el proceso de convergencia europea: un desafío de calidad para la Unión. Revista Española de Pedagogía, 230, 5-16.
  • Santos Rego, M. A. y Lorenzo Moledo, M. (2006). Internacionalización y educación intercultural en la universidad: un programa en acción, Revista Iberoamericana de Educación. Consultado el 1 de febrero de 2009, en: http://www.rieoei.org/experiencias118.htm
  • Santos Rego, M. A. y Lorenzo Moledo, M. (2007a). Universidade e construcción da sociedade civil. Vigo, España: Xerais.
  • Santos Rego, M. A. y Lorenzo Moledo, M. (2007b). The intercultural dimension of higher education: Opening new educational pathways. Studies in Learning, Evaluation, Innovation and Development, 4 (3), 1-14.
  • Santos Rego, M. A. y Lorenzo Moledo, M. (2007c). Universidad y formación de la ciudadanía. Un estudio en el contexto del EEES. Innovación Educativa, 7 (40), 5-25.