Trabajar la naturaleza de la ciencia en la formación inicial del profesorado planificando una investigación

  1. Beatriz Crujeiras Pérez 1
  2. Blanca Puig Mauriz 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais
Revista:
Educació Química. EduQ

ISSN: 2013-1720 2013-1755

Ano de publicación: 2014

Número: 17

Páxinas: 55-61

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Educació Química. EduQ

Resumo

This paper presents a laboratory task that enables learning about nature of science through students’ engagement in scientific practices, in particular, about scientific knowledge construction through planning an investigation. The task is carried out in primary teacher education and it requires participants to answer, order and label eight cards containing questions about actions involved in planning an investigation. We examine: 1) the content of answers; 2) the order of questions when planning, and 3) the name given to each question.

Referencias bibliográficas

  • Abd­el­khalick, F. (2012). «Examining the sources for our understandings about science. Enduring conflations and critical issues in research on nature of science in science education». International Journal of Science Education, vol. 34, n.º 3, p. 353-374.
  • CruJeiras pérez, B.; Jiménez­aleixanDre, M. P. (2012). «Participar en las prácticas científicas: aprender sobre la ciencia diseñando un experimento sobre pastas de dientes». Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, n.º 72, p. 12-19
  • Duschl, R. A. (1990). Restructuring science education: The importance of theories and their development. Nueva York: Teachers College Press.
  • Duschl, R. A. (2008). «Science education in three-part harmony. Balancing conceptual, epistemic and social learning goals». Review of Research in Education, vol. 32, n.º 1, p. 268-291.
  • Duschl, R. A.; granDy, R. E. (2013). «Two views about explicitly teaching nature of science». Science & Education, n.º 22, p. 2109-2139.
  • Gil, D. (1993). «Contribución de la historia y filosofía de las ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza/aprendizaje como investigación». Enseñanza de las Ciencias, n.º 11, p. 197-212.
  • Guisasola, J.; morentin, M. (2007). «¿Comprenden la naturaleza de la ciencia los futuros maestros y maestras de educación primaria?». Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 6, n.º 2, p. 246-262.
  • Kelly, G. J. (2008). «Inquiry, activity and epistemic practice». En: Duschl, R. A.; granDy, R. E. (ed.). Teaching scientific inquiry. Rotterdam: Sense Publishers, p. 99-117.
  • Lederman, N. G. (1992). «Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science. A review of the research». Journal of Research in Science Teaching, n.º 29, p. 331-359.