Competencia Digital Docente del profesorado de FP de Galicia

  1. Lorena Casal Otero
  2. Eva María Barreira Cerqueiras
  3. Raquel Mariño Fernández
  4. Beatriz García Antelo
Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2021

Issue: 61

Pages: 165-197

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.87192 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

The digital competence of teachers is essential to optimise teaching processes, facilitate learning and encourage the digital competence of students. This study reports the level of teaching digital competence of Vocational Training (VT) teachers in Galicia, their attitude towards ICT and the influence of the gender variable on this competence. The sample is made up of 249 teachers from 22 professional families. A quantitative methodology is used, of an exploratory-descriptive, non-experimental nature. For the collection of information, the questionnaire "DigCompEdu Check-In“(Cabero-Almenara & Palacios-Rodríguez, 2020) was adapted. The results show that vocational training teachers in Galicia are at an average level of competence (integrator and expert), have a favourable attitude and gender is an influential factor in the level of digital competence in vocational training. The prospective of this research is to promote a review of the initial and continuous training curriculaof vocational training teachers in order to advance in the achievement of digital teaching competence

Bibliographic References

  • Aslan, A. & Zhu, C. (2016). Investigating Variables Predicting Turkish Pre-service Teachers’ Integration of ICT into Teaching Practices. British Journal of Educational Technology, 48(2), 552-570. https://doi.org/10.1111/bjet.12437
  • Benali, M., Kaddouri, M. & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 14(2), 99-120.
  • Bin, E., Islam, A. Y. M. A., Gu, X., Spector, J. M., & Wang, F. (2020). A study of Chinese technical and vocational college teachers’ adoption and gratification in new technologies. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2359-2375. https://doi.org/10.1111/bjet.12915
  • Cabanillas Garcia, J. L., Luengo González, R., & Torres Carvalho, J. L. (2019). Diferencias de actitud hacia las TIC en la formación profesional en entornos presenciales y virtuales (Plan @vanza). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 55, 37-55. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.03
  • Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
  • Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Metareflexión sobre la competencia digital docente: análisis de marcos competenciales. Revista Panorâmica, 32.
  • Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A. & Barroso-Osuna, J. (2020a). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12. https://doi.org/10.3390/su12156094
  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020b). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.414501
  • Casal, L. Fernández-Morante, C. & Cebreiro (2018). La competencia en TIC del profesorado no universitario. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 5, 22-39. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/334851
  • Cela-Ranilla, J.M., Esteve, V., Esteve, F., González, J. & Gisbert-Cervera, M. (2017). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 403-422.
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 61, 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
  • Cózar, R., Roblizo, M.J. & Sánchez, M.C. (2019). La competencia digital en la formación inicial de los futuros docentes: Educación Secundaria, Formación Profesional e Idiomas. En R. Roig, (ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior: Nuevos contextos, nuevas ideas, (pp.1085-1095). https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/99002/1/Investigacion-e-innovacion-en-la-ES_102.pdf
  • Dalehaug, S. & Sylte, A. (2021). Welfare technology in health care vocations: Digital competence needs in vocational education. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 11(1), 21–43 http://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2111121
  • De Lange, P., Neumann, A.T., Nicolaescu, P., & Klamma, R. (2018). An Integrated Learning Analytics Approach for Virtual Vocational Training Centers. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 5(2), 32-38.http://dx.doi.org/10.9781/ijimai.2018.02.006
  • Del Prete, A., & Cabero Almenara, J. (2020). El uso del Ambiente Virtual de Aprendizaje entre el profesorado de educación superior: un análisis de género. Revista De Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.400061
  • Durán, M. C., Prendes, M.P. & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
  • Echeverría Samanes, B. & Martínez Clares, P. (2021). Hacia un ecosistema de investigación sobre formación profesional en España. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 249-264. http://dx.doi.org/10.6018/rie.424901
  • Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
  • Fernández, J.C., Fernández, M.C. & Cebreiro, B. (2018). Influencia de variables personales y contextuales en la integración de las TIC en el aula en Galicia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (53), 79-91. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.05
  • Fernández, J. C., Fernández-Morante, M. C., Cebreiro, B., Soto-Carballo, J., Martínez-Santos, A. E., & Casal-Otero, L. (2020). Competencias y actitudes para el uso de las TIC de los estudiantes del grado de maestro de Galicia. Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 50(1), 103-120. https://10.30827/publicaciones.v50i1.11526
  • Fernández, F., Hinojo, F.J., & Aznar, I. (2002): Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos educativos: Revista de educación, 5, 253-270.
  • Fernández-Cruz, F., & Fernández-Díaz, M. (2016). Generation Z’s teachers and their digital skills. [Los docentes de la generación Z y sus competencias digitales]. Comunicar, 46, 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
  • Gudmundsdottir, G. B., & Hatlevik, O. E. (2018). Newly Qualified Teachers’ Professional Digital Competence: Implications for Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
  • Gisbert, M., González, J., & Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74–83. http://doi.org/10.6018/RIITE2016/257631
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación. McGraw Hill.
  • Hofmeister, C. & Pilz, M. (2020). Using E-Learning to Deliver In-Service Teacher Training in the Vocational Education Sector: Perception and Acceptance in Poland, Italy and Germany. Educ. Sci.,10(7). http://doi.org/10.3390/educsci10070182
  • López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., Pozo-Sánchez, S., & López-Núñez, J. A. (2020). Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional. Investigación bibliotecológica, 34(83), 187-205. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58147
  • Lorenz, R., Endberg, M., & Wilfried, B. (2019). Predictors of Fostering Students’ Computer and Information Literacy -- Analysis Based on a Representative Sample of Secondary School Teachers in Germany. Education and Information Technologies, 24(1), 911-928. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9809-0
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual (5ª edición). Madrid: Pearson Educación.
  • Moreno-Guerrero, A., Fernández Mora, M. A. & Alonso García, S. (2019). Influencia del género en la competencia digital docente. Revista Espacios, 40(41). http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404130.html
  • Pozo Sánchez, S., López Belmonte, J., Fernández Cruz, M. & López Núñez, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
  • Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union.
  • Rego, L. & Rial, A.F. (2017). ¿Por qué elegir formación profesional?: Satisfacción, motivaciones y expectativas del alumnado sobre el empleo y la formación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), 43-62. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.3.2017.21618
  • Rodríguez-García, A.-M., Raso Sánchez, F., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la web of science. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (54), 65-82. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
  • Rodríguez García, A. M., Trujillo Torres, J.M. & Sánchez Rodríguez. J. 2019. Impacto de la productividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: Aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Complutense de Educación 30(2), 623-646. https://doi.org/10.5209/RCED.58862
  • Sánchez, A.B. & Galindo, P. (2018). Uso e integración de las TIC en el aula y dificultades del profesorado en activo de cara a su integración. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 341-358. http://hdl.handle.net/10481/53398
  • Sánchez Prieto, J., Trujillo Torres, J.M., Gómez García, M., & Gómez García, G. (2020). Gender and Digital Teaching Competence in Dual Vocational Education and Training. Education Sciences, 10(84). https://10.3390/educsci10030084
  • Sarceda, M. C. & Rodicio, M.L. (2018). Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 147-163. https://doi.org/10.5209/RCED.52160
  • Semerci, A. & Kemal, M. (2018). Examining High School Teachers’ Attitudes towards ICT Use in Education. International Journal of Progressive Education, 14(2). https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.139.7
  • Tapia Silva, H. G. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 702-731. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437