Reflexiones acerca de una escuela para todospercepciones de familias y maestros respecto a la cultura, po-lítica y práctica de inclusión en Galicia

  1. María Fiuza-Asorey 1
  2. Luisa Losada-Puente 2
  3. Manoel Baña-Castro 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Mejorando la Educación desde la Investigación

Volume: 50

Número: 1

Páxinas: 525-534

Tipo: Artigo

DOI: 10.17811/RIFIE.50.1.2021.525-534 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Aula abierta

Resumo

This paper examines, for the first time in Galicia (Spain), the culture, policy and practice of teachers and families in six primary schools. The aim was to understand their reality from an inclusive perspective and, subsequently, being able to establish some course of action for improvement. Within the framework of participatory, descriptive, exploratory, and explanatory research, an adaptation of the Index for Inclusion (Booth & Ainscow, 2015) was applied to a sample of 158 families and 85 teachers. The results showed that both groups advocated for an inclusive education, but there were some discrepancies between the intentions and the reality of schools. Differences between culture and practice were probably the element that most brought those contradictions to light. So far, some steps have been taken towards educational inclusion, generating a debate on how to improve it. But it has not included a joint analysis of the voices of all families and teachers, key agents to promote a school for all. What has been found have been isolated initiatives, promoted by edu-cation administrators, teachers, or families of students with special educational needs. Hence the need to stimulate the joint reflection on how to move toward total inclusion

Referencias bibliográficas

  • Ainscow, M. (2002). Rutas para el desarrollo de prácticas inclusivas en los sistemas educativos. Revista de Educación, 327, 69-82. Retrieved from https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=10520
  • Ainscow, M. & Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educational Change, 19, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9312-1
  • Arnaiz, P. & Azorín, C. (2014). Autoevaluación docente para la mejora de los procesos educativos en escuelas que caminan hacia la inclusión. Revista Colombiana de Educación, 67, 227-245. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n67/n67a11.pdf
  • Azorín, C. & Ainscow, M. (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 24(1), 58-76. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1450900
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (Trad. G. Echeita, Y. Muñoz, C. Simón, & M. Sandoval). Madrid: OEI. (Adapted from 3ª ed.; original work published 2011).
  • Braunsteiner, M. L. & Mariano-Lapidus, S. (2014). A perspective of inclusion: Challenges for the future. Global Education Review, 1(1). 32-43. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1055217.pdf
  • Cárdenas, M. & Arancibia, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power. Salud & Sociedad, 5(2), 210-224. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/metricas/documento/ARTREV/4945415
  • Cardona-Molto, M. C., Ticha, R. & Abery, B. H. (2020). The Spanish version of the teacher efficacy for inclusive practice (TEIP) scale: Adaptation and psychometric properties. European Journal of Educational Research, 9(2), 809-823. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.2.809
  • Castillo, P., Miranda, C., Norambuena, I., & Galloso, E. (2020). Validación de los instrumentos basados en el Index for Inclusion para el contexto educativo chileno. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 17-27. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941castillo1
  • Cenci, A., Ferreira, M., Fuhro, D., Damiani, M. F. & Engeströme, Y. (2020). The contradictions within inclusion in Brazil. Learning, Culture and Social Interaction, 24, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.100375
  • Collet-Sabé, J. (2020). Les relacions entre l’escola i les famílies des d’una perspectiva democràtica: eixos d’anàlisi i propostes per a l’equitat. Educar, 56(1), 241-258. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1012
  • Crisol, E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos. Nuevas contribuciones. Profesorado, 23(1), 1-9. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/72108
  • Egido, I., & Bertrán, M. (2016). Prácticas de colaboración familia-escuela en centros de éxito en entornos desfavorecidos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 97-110. http://doi.org/ 10.7179/PSRI_2017.29.07
  • Fernández-Archilla, J.A., Álvarez, J.F., Aguilar-Parra, J.M., Trigueros, R., Alonso-López, I.D., & Echeita, G. (2020). Validation of the Index for Inclusion Questionnaire for Compulsory Secondary Education Students. Sustainability, 12(6), 2169; https://doi.org/10.3390/su12062169
  • Garzón, P., Clavo, M. I., & Orgaz, M.B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad, 4(2): 25-45. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02
  • Hedegaard-Soerensen, L. & Grumloese, S. P. (2020). Exclusion: the downside of neoliberal education policy. International Journal of Inclusive Education, 24(6), 631-644. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1478002
  • Hernández, R., Fernández, F., Baptista, P., Méndez, S. & Mendoza, C.P. (2015). Metodología de la investigación (6th ed). México D.F.: McGraw Hill.
  • Llorens, A.J. (2012). Actitud ante la inclusión de niños y niñas con necesidades educativas especiales Consideraciones de padres, madres y profesionales de la educación. Fòrum de Recerca, 17, 209-217. http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2012.17.13
  • Malone, H.J. (2020). Community schools: bridging educational change through partnership. Journal of Educational Change, 21, 87-497. https://doi.org/10.1007/s10833-020-09375-2
  • Materechera, E. K. (2020). Inclusive education: why it poses a dilemma to some teachers. International Journal of Inclusive Education, 24(7), 771-786. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1492640
  • Mateus, L. E., Vallejo, D. M., Obando, D. & Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854
  • Messiou, K. & Ainscow, M. (2020). Inclusive Inquiry: Student–teacher dialogue as a means of promoting inclusion in schools. British Educational Research Journal, 46(3), 670-687. https://doi.org/10.1002/berj.3602
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Sistema estatal de indicadores de la educación 2019. Retrieved from http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf
  • Nes, K. (2009). The Role of the Index for Inclusion in Supporting School Development in Norway: a comparative perspective. Research in Comparative and International Education, 4(3), 305-320. http://dx.doi.org/10.2304/rcie.2009.4.3.305
  • Paseka, A. & Schwab, S. (2020). Parents’ attitudes towards inclusive education and their perceptions of inclusive teaching practices and resources. European Journal of Special Needs Education, 35(2), 254-272. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665232
  • Pegalajar, M.C., & Colmenero, M.J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765
  • Ramírez, A. & Muñoz, M. C. (2012). Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria de la zona norte de Córdoba. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 197-222.
  • Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley General de Derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. BOE núm. 289, de 3 de diciembre, 1-44.
  • Ruan, X. & Zheng, X. (2019). The rhetoric and the reality: Exploring the dynamics of profesional agency in the identity commitment of a Chinese female teacher. Learning, Culture and Social Interaction, 21, 348-361. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.04.008
  • Senge, P. M. (1989). The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. London: Century.
  • Simón, C. & Barrios, A. (2019). Las familias en el corazón de la educación inclusiva. Aula Abierta, 48(1), 51-58. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.51-58
  • Soldevilla, J., Naranjo, M. & Muntaner, J.J, (2017). Inclusive practices: the role of the support teacher. Aula Abierta, 46(2), 49-56. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.49-56
  • Valanzuela, C., & Sales, A. (2016). Los efectos de la participación familiar dentro del aula ordinaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(2), 71-86. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/288
  • Verger, S., Chover, L. & Rosselló, M.R. (2020). La contribución del/de la auxiliar técnico educativo (ATE) para el desarrollo de una plena inclusión. Aula Abierta, 49(2), 171-176. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.171-176
  • Yotyodying, S. & Wild, E. (2019). Effective family–school communication for students with learning disabilities: Associations with parental involvement at home and in school. Learning, Culture and Social Interaction, 22, 300-317. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.100317