"Volvoretas" con las alas cortadasalgunas cuestiones sobre el cine español 1962-1976

  1. José Luis Castro de Paz 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema

ISSN: 2530-9943

Year of publication: 2017

Issue: 1

Pages: 65-75

Type: Article

More publications in: Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema

Abstract

Through the various attempts to make the novel Volvoreta by Wenceslao Fernández Flórez a motion picture, the article approaches certain peculiarities of the Nuevo Cine Español of the sixties and also other ones, no less significant, produced at the beginning of the democratic transition. Thus, both screenplays —never shot— by Francisco Regueiro and Juan Cesarabea (1965) and Rafael Moreno Alba (1976), and the movie written and directed by José Antonio Nieves Conde in 1976, enlighten us not only about the open mind and talent of their makers, and the malleability of the hundred-year-old novel by the Corunna writer as adaptable material, but also about certain historical facts, contextually operative, without which these discursive operations, failed or not, could not be deeply understoo.

Bibliographic References

  • CASTRO DE PAZ, José Luis (2017). Entrevista con Francisco Regueiro, realizada el 24 de junio de 2017, ampliando otras anteriores.
  • REGUEIRO, Francisco (1965). Guion y documentación del proyecto «Volvoreta» (1965). Archivo privado de Francisco Regueiro, que incluye la inicial sinopsis de Regueiro y Pérez Yubero, cartas del director a Juan Cesarabea y el propio guion de Regueiro y Cesarabea.
  • ARCHIVO GENERAL DE LA ADMINISTRACIÓN ALCALÁ DE HENARES (A.G.A): 1968. Expediente administrativo de ¿Por qué te engaña tu marido?, 108-68; 44.816.
  • ANÓNIMO (1963): «Entrevista con Julio Diamante», en Documentos cinematográficos II Época-Año III, junio-julio, 1963, 20.
  • BARBACHANO, Carlos (1989): Francisco Regueiro. Madrid: Filmoteca Española.
  • CASTRO DE PAZ, José Luis (1997): «La verdad sobre el caso Savolta/Barrio Chino/Nell’occhio della volpe 1978 [1980]», en PÉREZ PERUCHA, Julio (ed.), Antología crítica del cine español (1906-1995). Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2010): Fernando Fernán-Gómez. Madrid: Cátedra.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2012): Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta (1939-1950). Santander: Shangrila.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y PENA PÉREZ, Jaime (coords.) (1998): Wenceslao Fernández Flórez y el cine español. Ourense: III Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y PÉREZ PERUCHA, J. (eds.) (2003): Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde. Ourense: 8 Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense, 95-103.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y CERDÁN, Josetxo (coords.) (2005): Suevia Films-Cesáreo González. Treinta años de cine español. A Coruña: CGAI/Filmoteca de Galicia/Filmoteca Valencia/AEHC/Filmoteca Española.
  • CASTRO DE PAZ, J.L. y PÉREZ PERUCHA, J. (eds.) (2005): La atalaya en la tormenta. El cine de Luis García Berlanga. Ourense: X Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y PÉREZ PERUCHA, Julio (2005): «Lo que no se llevan los ladrones, aparece por los rincones. Entrevista a Luis García Berlanga», en CASTRO DE PAZ, J.L. y PÉREZ PERUCHA, J. (eds.) (2005): La atalaya en la tormenta. El cine de Luis García Berlanga. Ourense: X Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y CERDÁN, JOSETXO (2011): Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años 50. Madrid: Cátedra.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. y NOGUEIRA, Xosé (2014): Me enveneno de cine. Amor y destrucción en la obra de Francisco Regueiro. Santander: Shangrila.
  • CASTRO DE PAZ, J. L., LARRAURI, Iñigo y ZUNZUNEGUI, Santos (2014): Los que no fuimos a la guerra, de Wenceslao Fernández Flórez: de la novela al film. A Coruña: Vía Láctea.
  • CASTRO DE PAZ, J. L., FOLGAR DE LA CALLE, José María, GÓMEZ BECEIRO, Fernando y PAZ OTERO, Héctor (coords.) (2014): Tragedias de la vida vulgar. Adaptaciones e irradiaciones de Wenceslao Fernández Flórez en el cine español. Santander: Shangrila.
  • CERDÁN JOSETXO (ed.) (2013): Josep Lluís Font. Els passos perduts. Barcelona: L’Alternativa.
  • DOBARRO PAZ, Xosé María, ALONSO RAMOS, Natalia y GÓMEZ BECEIRO, Fernando (coords.) (2017): O home que quixo crear. Literatura, xornalismo e cinema na obra de Wenceslao Fernández Flórez. A Coruña/Cecebre: Vía Láctea/Fundación Wenceslao Fernández Flórez.
  • FREIXAS, Ramón (2003): «Convivencias y supervivencias (Nieves Conde en los infelices setenta»), en CASTRO DE PAZ, J. L. y PÉREZ PERUCHA, J. (eds.), Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde. Ourense: 8 Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense, 95-103.
  • LARRAURI GÁRATE, Iñigo (2014): Julio Diamante. Militancia ética y estética de un cineasta. Bilbao: Universidad del País Vasco. Tesis Doctoral inédita.
  • MAINER, José-Carlos (1976): Análisis de una insatisfacción: las novelas de W. Fernández Flórez. Madrid: Castalia.
  • MAINER, J.-C. (1989): «Introducción a Volvoreta», en FERNÁNDEZ FLÓREZ, Wenceslao (1989): Volvoreta. Madrid: Cátedra.
  • MONTIEL MUES, Alejandro y MARTÍNEZ MUÑOZ, Pau (2004): «Ironías de la vida (acerca del cine de Julio Diamante)», en POYATO, Pedro (coord.), Documental. Carcoma de la ficción. Ponencias y comunicaciones. Tomo II. Córdoba: AEHC/Conserjería de Cultura/Filmoteca de Cataluña, 49.
  • MERA GARCÍA, Alberte (2017): «Fendetestas e a obra de Flórez como base para un cinema nacional nos anos 70», en DOBARRO PAZ, Xosé María, ALONSO RAMOS, Natalia y GÓMEZ BECEIRO, Fernando (coords.), O home que quixo crear. Literatura, xornalismo e cinema na obra de Wenceslao Fernández Flórez. A Coruña/Cecebre: Vía Láctea/Fundación Wenceslao Fernández Flórez, 203-214.
  • MORLEY, David (2008): Medios, modernidad y tecnología. Barcelona: Gedisa.
  • POYATO, Pedro (coord.) (2004): Documental. Carcoma de la ficción. Ponencias y comunicaciones. Tomo II. Córdoba: AEHC/Conserjería de Cultura/Filmoteca de Cataluña, 49.
  • REDONDO NEIRA, Fernando, (2014): «En un lugarejo provinciano. Costumbrismo, reflexividad y crítica en un film epigonal: Los que no fuimos a la guerra (Julio Diamante, 1961), en CASTRO DE PAZ, J. L., FOLGAR DE LA CALLE, José María, GÓMEZ BECEIRO, Fernando y PAZ OTERO, Héctor (coords.), Tragedias de la vida vulgar. Adaptaciones e irradiaciones de Wenceslao Fernández Flórez en el cine español. Santander: Shangrila, 130-145.
  • VV. AA (1984): «El viaje del comediante. Conversación con Fernando Fernán-Gómez», en Contracampo nº 35, primavera, 1984.
  • UGIDOS, Gonzalo, «Entrevista con Julio Diamante», (1980), «Julio Diamante, director del Festival de Benalmádena. ‘El cine es hermoso, pero está enfermo’», en Mundo Obrero, 10 de mayo, 1980.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (1998): «Historias españolas. Presencia de Wenceslao Fernández Flórez en el cine español de los años sesenta», en CASTRO DE PAZ, J. L. y PENA PÉREZ, Jaime (coords.), Wenceslao Fernández Flórez y el cine español. Ourense: III Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense, 61-78.
  • ZUNZUNEGUI, S. (2005): Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-1971). Barcelona: Paidós.
  • ZUNZUNEGUI, S. (2014): «El mal amor (Amador, 1965), en CASTRO DE PAZ, J. L. y NOGUEIRA, Xosé, Me enveneno de cine. Amor y destrucción en la obra de Francisco Regueiro. Santander: Shangrila, 42-52.