El reto de los profesores de secundaria ante las redes sociales

  1. Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel 1
  2. Fuentes Abeledo, Eduardo José 1
  3. González Sanmamed, Mercedes 2
  4. Muñoz Carril, Pablo César 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2021

Issue Title: Profesionalización y empleabilidad: una relación necesaria

Volume: 57

Issue: 1

Pages: 207-222

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1151 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

In the educational context, the integration of technology generates ambivalent positions: it is perceived as an opportunity for innovation, but also as a disruptive element that raises concerns. This double vision is evident when teachers face the challenge of social networks and value their usefulness in classrooms. The purpose of this research has been to analyze the teachers’ perceptions about the use of social networks by high school students and to identify the material and training requirements of teachers so that they can incorporate them into their educational work. A qualitative study has been carried out and the technique used has been the group interview. The results show that teachers consider that the use of social networks in teaching can be motivating, but they warn of the risks that they can entail for young people. The conclusions are proposed at three levels: teachers are willing to integrate these resources into the educational field, but this requires a change at the professional level, especially with regard to better training in digital skills; and they also demand an increase in the resources available in educational centers.

Bibliographic References

  • ASTERHAN, C. y ROSENBERG, H. (2015). The promise, reality and dilemmas of secondary school teacher-student interactions in Facebook: The teacher perspective. Computers & Education, 85, 134-148. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.02.003
  • BALLESTEROS, J.C. y PICAZO, L. (2018). Las TIC y su influencia en la socialización de los adolescentes. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
  • CARTAGENA, M. (2016). Uso pedagógico de Facebook y su contribución en la autoeficacia docente. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 115-129. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.115
  • DENZIN, N. y LINCOLN, Y. (2012). El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
  • DÍAZ-LÓPEZ, A.; MAQUILÓN, J. y MIRETE, A. (2020). Uso desadaptativo de las TIC en adolescentes: Perfiles, supervisión y estrés tecnológico. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 64, 29-38. https://doi.org/10.3916/C64-2020-03
  • FENTRY, R.; BOYKIN, T. y VICKERY, K. (2017). Establishing a Framework for Successful Social Network Site Use in the Community College. Community College Journal of Research and Practice, 41(12), 881-896. https://doi.org/10.1080/10668926.2016.1242440
  • FERNÁNDEZ, A. A. y SHAW, G. P. (2020). Academic leadership in a time of crisis: The coronavirus and COVID-19. Journal of Leadership Studies, 14(1), 39-45. https://doi.org/10.1002/jls.21684
  • FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • FUENTES, J.; ALBERTOS, J. y TORRANO, F. (2019). Hacia el Mobile-Learning en la escuela: Análisis de factores críticos en el uso de las tablets en centros educativos españoles. Education in the Knowledge Society, 20. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a3
  • GAMITO, R.; ARISTIZABAL, P.; VIZCARRA, M. y LEÓN, I. (2020). Seguridad y protección digital de la infancia: Retos de la escuela del siglo XXI. Educar, 56(1), 219-237. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1113
  • GARCÍA-MARTÍN, S. y CANTÓN-MAYO, I. (2019). Uso de tecnologías y rendimiento académico en estudiantes adolescentes. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 27(59), 73-81.
  • GARRIDO, M.; BUSQUET, J. y MUNTÉ, R. (2016). De las TIC a las TRIC: Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, 44-57. https://doi.org/10.7238/a.v0i54.2953
  • GIBBS, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • GOETZ, J.P. y LECOMPTE, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • GONZÁLEZ, M.; MUÑOZ, P. y DANS, I. (2017). Factors which motivate the use of social networks by students. Psicothema, 29(2), 204-210. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.127
  • GREENHOW, C. y BURTON, L. (2011). Help from my «Friends» Social Capital in the Social Networks Site of Low-Income Students. Journal Educational Computing Research, 45(2), 223-245. https://doi.org/10.2190/EC.45.2.f
  • HOLSTEIN, J. y GUBRIUM, J. (2012). Práctica interpretativa y acción social. En N. DENZIN y Y. LINCOLN (ed.). El campo de la investigación cualitativa (pp. 228-269). Barcelona: Gedisa.
  • HUGHES, J.E.; KO, Y.; LIM, M. y LIU, S. (2015). Preservice Teachers’ Social Networking Use, Concerns, and Educational Possibilities: Trends from 2008-2012. Journal of Technology and Teacher Education, 23(2), 185-212. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/130448/
  • IAB (2017). Estudio anual redes sociales 2017. Recuperado de http://iabspain.es/wp-content/uploads/iab_estudioredessociales_2017_vreducida.pdf
  • INJUVE. INSTITUTO DE LA JUVENTUD (2017). Informe de la juventud 2016. Recuperado de http://www.injuve.es/observatorio/demografia-e-informacion-general/informe-juventud-en-espana-2016
  • JIMÉNEZ, E.; GARMENDIA. M. y CASADO, M. (2018). Entre selfies y whatsapps: Oportunidades y riesgos para la infancia y la adolescencia conectada. Barcelona: Gedisa.
  • JUNCO, R. (2015). Student class standing: Facebook use and academic performance. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 18-29. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.11.001
  • KIM, J.; HOLMAN, D. y GOODREAU, S. (2015). Using Social Network Methods to Test for Assortment of Prosociality among Korean High School Students. PLoS ONE, 10(4), 1-14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0125333
  • LÓPEZ, S.; CIVÍS, M. y MOLINA, J.L. (2018). La influencia del capital social en el desarrollo profesional de maestros noveles: Una aproximación con métodos mixtos desde el análisis de redes sociales. Revista de Currículum y Profesorado, 22(2), 89-110. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/7717
  • MANCA, S. y RANIERI, M. (2015). Implications of social network sites for teaching and learning: Where we are and where we want to go. Education and Information Technologies, 22(2), 605-622. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9429-x
  • MILES, M.B. y HUBERMAN, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE.
  • MUÑOZ-CARRIL, P.C.; DANS-ÁLVAREZ-DE-SOTOMAYOR, I. y GONZÁLEZ-SANMAMED, M. (2019). Social Networks and Their Uses in The Field Of Secondary Education. En N. DEY, S. BORAH, R. BABO y A. ASHOUR (eds.). Social Network Analytics. Computational Research Methods and Techniques (pp. 203-226). London: Academic Press. Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815458-8.00011-6
  • MURILLO, S. y MENA, L. (2006). Detectives y camaleones: el grupo de discusión: Una propuesta para la investigación cualitativa. Madrid: TALASA.
  • PABLOS PONS, J. de; COLÁS BRAVO, P.; CONDE JIMÉNEZ, J. y REYES DE CÓZAR, S. (2017). La competencia digital de los estudiantes de educación no universitaria: Variables predictivas. Bordón: Revista de Pedagogía, 69(1), 169-185.
  • PEDRO, L.; BARBOSA, C. y SANTOS, C. (2018). A critical review of mobile learning integration in formal educational contexts. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0091-4
  • PLAZA DE LA HOZ, J. (2018). Ventajas y desventajas del uso adolescente de las TIC: Visión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación, 29(2), 491-508. https://doi.org/10.5209/RCED.53428
  • PRENSKY, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
  • SAID, M. y TAHIR, L. (2013). Towards Identification of Students’ Holistic Learning Process through Facebook in Higher Education. Social and Behavioral Sciences, 97, 307313. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.238
  • SHIN, W. y KANG, H. (2016). Adolescents’ privacy concerns and information disclosure online: The role of parents and the Internet. Computers in Human Behavior, 54, 114-123. http://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.062
  • SMAHEL, D.; MACHACKOVA, H.; MASCHERONI, G.; DEDKOVA, L.; STAKSRUD, E.; OLAFSSON, K.; LIVINGSTONE, S. y HASEBRINK, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. Londres: London School of Economics and Political Science.
  • TOPALOGLU, M.; CALDIBI, E. y OGE, G. (2016). The scale for the individual and social impact of students’ social network use: The validity and reliability studies. Computers in Human Behavior, 61, 350-356. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.036
  • ZULKANAIN, N.; MISKON, S.; ABDULLAH, N.; ALI, N. y BAHARI, M. (2019). Social Network Sites (SNS) Utilization in Learning Landscape – Systematic Literature Review. En SAEED, F.; GAZEM, N.; MOHAMMED, F. y BUSALIM, A. (eds.). Recent Trends in Data Science and Soft Computing. IRICT 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, 843. Cham. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99007-1_89