¿Cómo enfrentar la educación en la era de la interactividad?

  1. Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen 1
  2. Castro-Zubizarreta, Ana 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Journal:
Praxis Pedagógica

ISSN: 0124-1494 2590-8200

Year of publication: 2020

Volume: 20

Issue: 26

Pages: 33-53

Type: Article

DOI: 10.26620/UNIMINUTO.PRAXIS.20.26.2020.33-53 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Praxis Pedagógica

Abstract

The enormous quantity of technological devices and screens that all the publics use it turns out to be fundamental to be provided with resources that should integrate the social reality in the academic context. Beyond the country and international reports that certify the proliferation of technology and digital devices, there arises the need to be provided with manuals that should determine a proper waybill to contribute to the introduction of these new resources in the pedagogic ecology. A demand that justifies the contact of the móvildigital´s generation with the technology. In addition, it becomes obligatory a modification of the educational politics and of the curricula, fact that not always takes place. For all this, in this investigation the Spanish curriculum is checked of infantile and primary and they are described of shallow form, part of the multiple existing resources, fundamentally in Spain, to teach with technology. This reality is related to 5 areas of the common frame of teaching digital competition and to 12 educational keys that are established for the digital society. In this sense, one does not think about how to offer pedagogic solutions to the changeable reality but there talks each other of make visible the legislative situation and the grade of presence of the TIC in the same one. There centers the interest the justification of the need for pedagogic change to teach the movildigitales across methodologies and resources that turn out to be familiar to them and that allow them to reach proper mean and functional learning of the education for competitions that focuses on the attention of the current pedagogies.

Bibliographic References

  • Aguaded, I., Brites, M.J., y García-Ruiz, R. (2018). Presentación del número Educación mediática y Generación App. Nuevos retos, nuevas propuestas. Aula Abierta, 47(3), 263-264. Doi:https://doi.org/10.17811/aula_abierta.47.3.2018.
  • Atrevia. (2016). Generación Z. Deusto: Universidad de Deusto. https://goo.gl/NNiwXE.
  • Caldeiro-Pedreira, M.C. (2014). Alfabetización comunicativa para el desarrollo de la autonomía moral: estudio de la competencia mediática en los adolescentes de Lugo (Galicia). Universidad de Huelva, España. https://goo.gl/VeaKH
  • Caldeiro, M.C., y Aguaded, I. (2015). “Estoy aprendiendo, no me molestes”, la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales. Redes.com, 12, 27-45. Doi: 10.15213/redes.n12.p26
  • Caldeiro, M.C., Rodríguez-Rosell, M.M., Castro-Zubizarreta, A., y Renés-Arellano, P. (2018). La autonomía mediática del alumnado de educación infantil y bachillerato: el caso español. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(2), 275-289. Doi:10.14198/MEDCOM2018.9.2.17
  • Contreras-Pulido, P., Colmenares, L., y Caldeiro, M.C. (2016). Media literacy: good practices. The Journal of Media Literacy, 63(1-2), 52-61. http://goo.gl/VrrOPm
  • Ditrendia. (2017). Mobile en España y en el mundo. https://goo.gl/ph8CPG
  • DOUE. (2009). Recomendaciones sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. https://goo.gl/JbzR6e
  • European Audiovisual Observatory. (2016). Mapping of media literacy practices and actions in EU-28 (National Annex-Portugal), European Audiovisual Observatory/European Commission. Strasbourg. Recuperado de https://goo.gl/prquSn.
  • Fernández-García, N., Blasco-Duatis, M., y Caldeiro-Pedreira, M. (2016). Communication and education by transmedia. Report on ICT skills in four secondary schools in Europe. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 108 (English versión). La Laguna (Tenerife), Latina. http://goo.gl/fl9mrK
  • Fundación Telefónica. (2014). Decálogo de un proyecto innovador: guía práctica. https://goo.gl/ATTW54
  • Fundación Maphre. (2013). Las inteligencias múltiples y la escuela inclusiva. https://n9.cl/hdn8
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente, enero 2017. https://goo.gl/qLF2ku
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2017). Indicator C2 How do early childhood education systems differ around the world? In Education at a Glance 2017: OECD Indicators, OECD Doi: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-24-en
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., y Fandos, M. (2016). Digital Skills in the Z Generation:Key Questions for a Curricular Introduction in Primary Schoolq. Comunicar, 49, 71-79. Doi: https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
  • Pinto-Santos, A.R., Cortés-Peña, O., y Alfaro-Camargo, C. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TICTACTEP. Pixel-Bit, 51, 37-51. Doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03
  • Quendler, E., y Lamb, M. (2016). Learning as a lifelong process - meeting the challenges of the changing employability landscape: competences, skills and knowledge for sustainable development. International journal of continuing engineering education and lifelong learning, 26(3), 273–293. Doi: http://dx.doi.org/10.1504/IJCEELL.2016.078447
  • Ramírez-García, A., Renés-Arellano, P., y García-Ruiz, M. (2014). Presencia de la competencia mediática en los objetivos curriculares de la etapa de educación primaria. Teoría de la educación. Revista interuniversitaria, 26(1), 137-159. Doi: https://doi.org/10.14201/teoredu2014261137159
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de educación infantil. https://goo.gl/Cuoynr
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria. https://goo.gl/kexh7V
  • Valverde-Berrocoso, J. (2015). Políticas educativas para la integración de las TIC en el sistema educativo. El caso de Extremadura. Barcelona: Dyckinson.
  • Vidales-Bolaños, M., y Sádaba-Chalezquer, C. (2017). Connected teens: Measuring the impact of mobile phones on social relationships through social capital. Comunicar, 53, 19-28. Recuperado de https://doi.org/10.3916/C 53-2017-02
  • White, D., y Le Cornu, A. (2011). Visitors and residents: a new typology for online engagement. First Monday, 9(16). Doi:http://dx.doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171