El impacto de las Redes Sociales en adolescentes gallegos/asanálisis cualitativo

  1. Alonso Ruido, Patricia 1
  2. Rodríguez Castro, Yolanda 1
  3. Lameiras Fernández, María 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Número: 13

Páxinas: 52-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.13.2281 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

The objective of this research is to evaluate the management and perceptions of Social Networks in a group of adolescents from the Province of Ourense through discussion groups. 222 students from Secondary Education Institutes participate in this research.The analysis of the speech, shows that unanimity of the students use the Social Networks daily, even in some cases affirm that if they could not connect for a day they would feel anxiety. Together they are considered responsible in the use and management that they make of their profiles although they claim to have contact with unknown people.

Referencias bibliográficas

  • Almansa, A., Fonseca, O., & Castillo, A (2013). Redes sociales y jóvenes: uso de Face book en la juventud colombiana y española. Comunicar, 40(1), 1-17. doi: 10.3916/C40-2013-03-03
  • Boyd, D. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Caldevilla, D. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68.
  • Colás, M. P., Ramírez, T., & Pons, J. D. (2013). Young people and social networks: motivations and preferred uses. Comunicar, 20(40), 15-23. doi: 10.3916/C40-2013-02-01
  • Del Moral, J. A., (2005). Redes Sociales ¿Moda o nuevo paradigma? Madrid: Asociación de usuarios de Internet.
  • Estébanez, I. & Vázquez, N. (2013). La desigualdad de género y el sexismo en las redes sociales. Bilbao, España: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Fernández-Montalvo, J., Peñalva, M. A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(44), 113-121. doi: 10.3916/C44-2015-12
  • Gandasegui, V. D. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Prisma Social: revista de ciencias sociales, 6, 340-366.
  • García, A., García, B. C., & Vozmediano, M. (2015). Una aproximación a la educación mediática para el contacto con desconocidos en Internet. Revista Interdisciplinar de Ciencias de la Comunicación y Humanidades, 11, 101-114.
  • Google Trends (2016). Redes Sociales. Recuperado de https://goo.gl/cErZdH
  • Instituto Nacional de Estadística (INE) (2016). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los hogares 2016. (Menores). Recuperado de https://goo.gl/hrKQOH
  • Interactive Advertising Bureau (IAB) (2016). Estudio Anual de Redes Sociales. Recuperado de https://goo.gl/8d63i1
  • Kopecký, K. (2016). Czech Children and Facebook–A quantitative survey. Telematics and Informatics, 33(4), 950-958. doi: 10.1016/j.tele.2016.02.008
  • Livingston, S., Kirwill, L, Ponte, C, & Staksrud, E. (2013). In their own words: what bothers children online? With the EU Kids Online Network. Recuperado de goo.gl/KPnrac
  • Morgan, D. L. (1998). The Focus Group Guidebook. Thousand Oaks: Sage.
  • Morgan, D. L. (2001). Focus Group Interviewing. En J. F. Gubrium & J. A. Hosltein (Eds.), Handbook of Interview Research. Contex and Method (pp. 140-158). London: Sage.
  • Reolid, R. E., Flores, M., López, M., Alcantud, P., Ayuso, M. C., & Escobar, F. (2016). Frecuencia y características de uso de Internet por adolescentes espanoles: Un estudio transversal. Archivos argentinos de pediatría, 114(1), 6-13. doi: 10.5546/aap.2016.6
  • Rial, A., Gómez, P., Braña, T., & Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. doi: 10.6018/analesps.30.2.159111
  • Richards, T. & Richards, L. (1994). Using computers in qualitative research. En N. Denzin & Y. Lincoln, (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 445-462). Londres: Sage.
  • San-Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas. ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de investigación educativa, 16(1), 104-122.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative inquiry, 5(4), 465-478. doi: 10.1177/107780049900500402 Weitzman, E. A. (2000). Software and qualitative research. Handbook of qualitative research, 2, 803-820.
  • Subrahmanyam, K., Greenfield, P. M., & Michikyan, M. (2015). Comunicación electrónica y relaciones adolescentes: Una actualización de las investigaciones existentes. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 9, 115-130.
  • Tabernero, C., Aránda, D., & Sánchez, J. (2010). Juventud y tecnologías digitales: espacios de ocio, participación y aprendizaje. Revista de estudios de juventud, 88, 77-96.
  • Utz, S., Tanis, M., & Vermeulen, I. (2012). It Is All About Being Popular: The Effects of Need for Popularity on Social Network Site Use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(1), 37-42. doi: 10.1089/cyber.2010.0651
  • Weitzman, E. A. (2000). Software and qualitative research. Handbook of qualitative research, 2, 803-820.