XogadePrograma de deporte en edad escolar de la xunta de galicia. El papel de las agrupaciones deportivas escolares

  1. Javier Rico Díaz 1
  2. Rubén Navarro Patón 1
  3. D. Benavides Alonso 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Xunta de Galicia
    info

    Xunta de Galicia

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/0181xnw06

Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Ano de publicación: 2020

Volume: 12

Número: 2

Páxinas: 137-144

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Journal of sport and health research

Indicadores

Citas recibidas

  • Citas en Dialnet Métricas: 1 (26-01-2023)

SCImago Journal Rank

  • Ano 2020
  • Impacto SJR da revista: 0.225
  • Cuartil maior: Q3
  • Área: Orthopedics and Sports Medicine Cuartil: Q3 Posición na área: 206/304
  • Área: Education Cuartil: Q3 Posición na área: 939/1634
  • Área: Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation Cuartil: Q3 Posición na área: 142/228
  • Área: Public Health, Environmental and Occupational Health Cuartil: Q4 Posición na área: 444/596
  • Área: Developmental and Educational Psychology Cuartil: Q4 Posición na área: 271/357

Índice Dialnet de Revistas

  • Ano 2020
  • Factor de impacto da revista: 0,910
  • Ámbito: EDUCACIÓN Cuartil: C1 Posición no ámbito: 44/233
  • Ámbito: DEPORTE Cuartil: C1 Posición no ámbito: 11/43

CIRC

  • Ciencias Sociais: B

Scopus CiteScore

  • Ano 2020
  • CiteScore da revista: 1.4
  • Área: Education Percentil: 51
  • Área: Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation Percentil: 41
  • Área: Orthopedics and Sports Medicine Percentil: 36
  • Área: Developmental and Educational Psychology Percentil: 35
  • Área: Public Health, Environmental and Occupational Health Percentil: 30

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Ano 2020
  • JCI da revista: 0.33
  • Cuartil maior: Q3
  • Área: HOSPITALITY, LEISURE, SPORT & TOURISM Cuartil: Q3 Posición na área: 89/129

Resumo

The aim of this study was to known the work carried out by the 31 Galician School Sports Groups (ADE), within the framework of the school-age sport program (6-16 years) of the Xunta de Galicia (XOGADE), identifying numbers of participants and participation, activities developed and profile of their leaders. For data pick up an ad hoc form has been created that has been completed by the 4 Provincial Sports Services and the ADE. Around 64,834 boys and girls between 6 and 16 years old (50.41% of the 128,614 children registered in XOGADE) participate, adding a total of 107,149 differents participations. The 6-12 age group represented 75.98% of the participations. Cross country is the activity that has more followers in both age groups (30.24% of the total) in both men and women. More than half of the participations are from public schools and 70.51% of them are from primary school. 52.78% of the ADE leaders are Primary Education (EP) teachers with the specialty of Physical Education. The ADE can be an agent of great relevance for the consolidation of physical-sporting habits during compulsory education (6-16) by connecting school-age sport with schools.

Referencias bibliográficas

  • 1. Arufe-Giráldez, V.; Barcala-Furelos, R., y Mateos-Padorno, C. (2017). Programas de deporte escolar en España e implicación de los agentes educativos / School sport programs in Spain and the participation of theeducational personnel. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67) pp. 397-411. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista67/artpro gramas805.htm DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.67.001
  • 2. Consejo Superior de Deportes (2015). Los hábitos deportivos de la población escolar en España. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • 3. Delgado, M., Valero, A., & Conde, J.L. (2003). Justificación del atletismo como contenido curricular de primaria basándose en una propuesta práctica. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 5, 21- 26.
  • 4. Fraile, A., y De Diego, R. (2006). Motivaciones de los escolares europeos para la práctica del deporte escolar. Un estudio realizado en España, Italia, Francia y Portugal. Revista Internacional de Sociología, 44, 85-109.
  • 5. Gómez, A., Calderón, A., & Valero, A. (2014). Análisis comparativo de diferentes modelos de enseñanza para la iniciación al atletismo. Ágora para la EF y el Deporte, 16(2), 104-121.
  • 6. Gonzalo, L.A., López, V.M., & Monjas, R. (2014). Diagnosis of the school sports situation in a city and posible alternatives. Habilidad Motriz, 42, 3-15.
  • 7. Goñi, A., y Zulaika, L. M. (2000). La participación en el deporte escolar y el autoconcepto en escolares de 10/11 años de la provincia de Guipúzcoa. Apunts. Educación Física y Deportes, 59, 6-10.
  • 8. Hellín, P., Moreno, J.A, y Rodríguez, P.L. (2006). Relación de la competencia motriz percibida con la práctica físico-deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 219- 231.
  • 9. Lamoneda, J., y Huertas-Delgado, F.J. (2019). Necesidades psicológicas básicas, organización deportiva y niveles de actividad física en escolares. Revista de Psicología del Deporte, 28(1), 115-124.
  • 10. Ley 3/2012, de 2 de abril, del deporte de Galicia. Diario Oficial de Galicia, núm 71 del 13 de abril de 2012.
  • 11. Lobo, F.E., Manrique, J.C., y Pérez-Brunicardi, D. (2019) Visión de los monitores deportivos sobre la calidad educativa de un Programa de Deporte Escolar. Investigaçao Qualitativa em Educaçao, (1), 204-213.
  • 12. Martínez, A. J.; Gallardo, A. M.; García-Tascón, M.; y Segarra, E. (2018). Análisis de la participación de los escolares (9-18 años) en el programa de promoción deportiva DE la Región de Murcia. Journal of Sport and Health Research. 10(1):101-116.
  • 13. Moreno, J. A., Moreno, R., y Cervello, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y salud, 17, 261-267.
  • 14. Navarro, R., Cons, M., & Eirín, R. (2018). Efecto de una unidad didáctica basada en juegos competitivos en la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en alumnado de Educación Primaria. Sportis, Revista TécnicoCientífica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(1), 111-125. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.2900.
  • 15. Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Recuperado de http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789 243599977_spa.pdf
  • 16. Samperio, J., Jiménez, R., Lobato, S., Leyton, M. y Claver, F. (2016) Variables motivacionales predictoras de las barreras para la práctica de ejercicio físico en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 65-75.
  • 17. Telama, R., Yang, X., Leskinen, E., Kankaanpaa, A., Hirvensalo, M., Tammelin, T., Viikari, J.S. & Raitakari, O.T. (2014). Tracking of physical activity from early childhood through youth into adulthood. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46, 955–962. doi: 10.1249/MSS.0000000000000181.
  • 18. Torrebadella-Flix, X., & Domínguez, J.A. (2018). El deporte en la educación física escolar. La revisión histórica de una crítica inacabada. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 403-411.
  • 19. Valero, A. (2006). Las propuestas ludotécnicas: una herramienta metodológica útil para la iniciación deportiva al atletismo en primaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 10, 42-49.
  • 20. Xunta de Galicia. (2018). Xogos Galegos Deportivos en Idade Escolar. Recuperado de https://xogade.xunta.gal/es/xogade
  • 21. Xunta de Galicia. (2019). Datos e cifras do ensino non universitario. Recuperado de https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/ datos_e_cifras_do_ensino_non_universitario._cu rso_2019-20.pdf
  • 22. Yanci, J., Reina, R., Los Arcos, A., & Camara, J. (2013). Effects of different contextual interference training programs on straight sprinting and agility performance of primary school students. Journal of Sports Science and Medicine, 12(3), 601-607.
  • 23. Zurita Ortega, F.; Castro Sánchez, M.; y Chacón Cuberos, R. (2018). Análisis de la influencia de la modalidad deportiva sobre la victimización en escolares de Primaria. ESHPA Education, Sport, Health and Physical Activity 2(1): 2-15. doi: http://hdl.handle.net/10481/48262.