Rigor científico en películas recientes de catástrofes.

  1. Sanmartín, Patricia 1
  2. Sacedón, María 1
  3. Sanjurjo-Sánchez, Jorge 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Universidade da Coruña, España
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Nuevos retos en competencia digital y formación del profesorado

Volume: 23

Número: 2

Páxinas: 169-184

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/REIFOP.396661 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resumo

Previous studies show that watching a film clip increases the retention of information, although its lack of scientific rigor must be evaluated, avoiding the integration of errors in the student's knowledge base. Films of the last eight years show successful reconstructions of tsunamis but include errors on areas of Plate Tectonics boundaries and the reconstruction of geological process. For this work, didactic cards with film scenes of short duration (less than one and a half minutes) from three films: The wave (2015), 100 Degrees Below Zero (2013) and San Andreas (2015) were prepared. All of them are articulated through the common geology competitions from the Geology of Secondary Education and High School, such as plate tectonics and minerals and rocks, as well as related to other contents of the curriculum in secondary levels. The objective of the work was to make of each one of the selected movie clips, (i) a adequate scientific analysis for teacher training, and (ii) a worksheet for student learning, with suitable activities for each of the four levels where the geology is subject of study in secondary school.

Referencias bibliográficas

  • Citas Alfaro, P., Brusi, D., González, M. (2008). El cine de catástrofes, ¡qué catástrofe de cine!. En: A. Calonge, L. Rebollo, M.D. López-Carrillo, A. Rodrigo e I. Rábano (eds.), Actas del XV Simposio sobre Enseñanza de la Geología. Cuadernos del Museo Geominero, nº 11. Instituto Geológico y Minero de España, 1-12.
  • Alfaro, P., Alonso-Chaves, F.M., Fernández, C., Gutiérrez-Alonso, G. (2013). Tectónica de placas, teoría integradora sobre el funcionamiento del planeta. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21.2, 168-180.
  • Ameijeiras, S., Morón, J.A. (1998). Educación para la salud a través del cine. Comunicar, 11, 123-128.
  • Arroio, A. (2010). Context based learning: a role for cinema in science education. Science Education International, 21.3, 131-143.
  • Bergillos Ruíz, P. (1993). Aplicaciones del medio vídeo en el aprendizaje de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 1.1, 44-46.
  • Brusi, D., Alfaro, P., González, M. (2011). El cine de catástrofes naturales como recurso educativo. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19.2, 193-203.
  • Butler, A.C., Zaromb, F., Lyle, K.B., Roediger, H.L.III. (2009). Using popular films to enhance classroom learning: The good, the bad, and the interesting. Psychological Science, 20, 1161– 1168.
  • Callender, A.A., McDaniel, M.A. (2009). The limited benefits of rereading educational texts. Contemporary Educational Psychology, 34, 30–41.
  • Decreto 86/2015, de 25 de junio, por el que se establece el currículo de la educación secundaria obligatoria y del bachillerato en la Comunidad Autónoma de Galicia.
  • González, M., Alfaro, P., Brusi, D. (2011). Los terremotos “mediáticos” como recurso educativo. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19.3, 330-342.
  • Hoffman, H., Granhag, P., See, S., Loftus, E. (2001). Social influences on reality-monitoring decisions. Memory and Cognition, 29, 394–404.
  • López-Ruiz, J., Cebriá, J.M. (2015). Volcanismo y Tectónica de Placas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 23.1, 12-23.
  • Marín, F. (2011). Teenagers and Motherhood in the Cinema: «Juno», «Precious» and «The Greatest». [Adolescentes y maternidad en el cine: «Juno», «Precious» y «The Greatest»]. Comunicar, 36, 115-122.
  • Marsh, E.J., Butler, A.C., Umanath, S. (2012). Using Fictional Sources in the Classroom: Applications from Cognitive Psychology. Educational Psychology Review, 24.3, 449–469.
  • Méndez, E. (2005). Quality cinema: literacy reading strategies through television. [Cine de calidad : estrategia para una lectura alfabetizadora por medio de la televisión]. Comunicar, 25.
  • Pascual Trillo, J.A. (2017). Necesitamos la Geología también en Bachillerato. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 25.3, 274-284.
  • Pedrinaci, E. (2016). La geología que necesitamos. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 83, 4-6.
  • Pedrinaci, E., Alcalde, S., Alfaro, P., Almodóvar, G.R., Barrera, J.L., Belmonte, A., Brusi, D., Calonge, A., Cardona, V., Crespo-Blanc, A., Feixas, J.C., Fernández-Martínez, E., González-Díez, A., Jiménez-Millán, J., López-Ruiz, J., Mata-Perelló, J.M., Pascual, J.A., Quintanilla, L., Rábano, I., Rebollo, L., Rodrigo, A., Roquero, E. (2013). Alfabetización en ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21.2, 117-129.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato.
  • Romero, D., Fesharaki, O., García, B.A. (2014). Películas de trasfondo paleontológico: análisis científico y propuestas didácticas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22.2, 167-176.
  • Sánchez, I. (1999). El cine, instrumento para el estudio y la enseñanza de la historia . Comunicar, 13, 159-164.