humABCun proyecto fotográfico

  1. Calviño-Santos, Guillermo 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y PROCESOS ARTÍSTICOS

Número: 4

Páxinas: 201-205

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.04.3218 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

In this text, the piece of work of a participant in the pho-tography workshops that I have been giving to adolescents for five years is presented and analyzed. The objective of this reflection is to extract the key ideasthat make pho-tography asuitablemedium for experimenting with ab-stract and complex thinking. The ambiguous nature of photography, thatshows and hides, that reveals and maskssimultaneously, facilitates the exploration of identity. The images directus to the sensitive world where things are linked by imagination and leada new life far from theirorigin.

Referencias bibliográficas

  • Barthes, R. (1994). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • BIGGS, Michael A.R. (2003). The Role of ‘the Work’ in Research. (Ponencia presentada en la PARIP 2003 Conference, 11-14 September 2003.) Bristol. http://www.bris.ac.uk/parip/biggs.htm.
  • Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Represen-tación a la Recepción. Barcelona: Paidós.
  • Eisner, W. E. & Barone, T. (2006): Arts-Based Educa-tional Research. En J. L. Green, G. Camilli y P. B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research (pp. 95-109). Mahwah, New Jersey: AERA
  • González, M.C & Tourón, J. (1994). Autoconcepto y rendimiento escolar: sus implicaciones en la motiva-ción y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplo-na: Ediciones Universidad de Navarra.
  • Heath, S., & Roach, A. (1999). Imaginative actuality: Learning in the arts during nonschool hours. En E. Fiske (Ed.), Champions of Change: The Impact of the Arts on Learning (pp. 19-34). Washington DC: Arts Education Partnership and President's Committee on the Arts and Humanities.
  • Irwin, R. & Cosson, A. (Ed.) (2004). A/r/tography: rendering self through arts-based living inquiry. Van-couver: Pacific Educational Press.
  • Krauss, R. (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Marín, R. (2005). (Coord.). Investigación en educación artística. Granada: Universidad de Granada, 2005.
  • Roldán, J. & Marín Vidael, R. (2011). Metodologías artísticas de investigación. Málaga: Ediciones Algibe.
  • Runco, M. A. (2007). Creativity. Theories and Themes: Research, Development, and Practice. (pp. 1-38). Amsterdam: Elsevier Academic Press.
  • Shklovsky, X. (1917). El arte como artificio. En Todo-rov, T. (Ed.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos (1970) (pp. 55-70). México, DF: Siglo Vein-tiuno.
  • Wallace, G. (1926). The art of thought. New York: Hardcourt Brace and World.
  • SULLIVAN, Graeme. (2005). Art Practice as Research. Inquiry into the visual arts. Sage.
  • Wagensberg, J. (1998). Ideas para la imaginación im-pure. 53 reflexiones en su propia sustancia. Barcelona: Tusquets Editores.
  • Weber, S. y Mitchell, C. (2004). About Art-Based Re-search. Extractos de Visual artistic Modes of Repre-sentation for Self-Study. En J. Loughran, M. Hamilton, V. LaBoskey y T. Russell (Eds.) International Hand-book of Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices. Dordrecht (Holanda): Kluwer Press.