Sobre el Conde de Lautréamont y el arte surrealista
ISSN: 1988-5180
Datum der Publikation: 2011
Nummer: 14
Art: Artikel
Andere Publikationen in: AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte
Zusammenfassung
This article tries to explain which were Lautréamont's main contributions to Surrealist art. In order to do so, we have explored fundamental aspects in Lautreamont's legacy, which propitiated the gestation of Surrealism.
Bibliographische Referenzen
- ADES, Dawn (2002), Fotomontaje, Barcelona: Gustavo Gili. BRETON, André (2002), Manifiestos del surrealismo, Madrid: Losada.
- BRADLEY, Fiona (1999), Surrealismo, Madrid: Encuentro. CIRLOT, Juan Eduardo (1997), Diccionario de los símbolos, Barcelona: Siruela.
- FERNÁNDEZ URTASUN, Rosa (1999), “La poética de Lautréamont y la escritura vanguardista”, Thélème. Revista complutense de estudios franceses, 14. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, págs. 57-68.
- HUBERT, Reneé Riese (1988), Surrealism and the book, Berkeley: University of California Press.
- KRAUSS, Rosalind (1993), El inconsciente óptico, Madrid: Tecnos.
- LAUTRÉAMONT, Comte de (1927), Les Chants de Maldoror, dessins de Frans De Geetere, Paris: Henri Blanchetièr.
- LAUTRÉAMONT Comte de (1947), Les Chants de Maldoror, dessins de Jacques Houplain, Paris: Societe de Francs-Bibliophiles.
- LAUTRÉAMONT, Comte de (1938), “Les Chants de Maldoror” en Oeuvres Complètes, préface de André Bretón, dessins de Victor Brauner, Óscar Domínguez, Max Ernst, Agustín Espinoza, René Magritte, André Masson, Joan Miró, Roberto Matta, Wolfgang Paalen, Man Ray, Kurt Seligmann, Yves Tanguy, Paris: G.M.L.
- LAUTRÉAMONT, Comte de (1948), Les Chants de Maldoror, dessins de René Magritte, Brussels: Editions de la Boétie.
- LAUTRÉAMONT, Comte de (1934), Les Chants de Maldoror, dessins de Salvador Dalí, Paris: Albert Skira.
- LAUTRÉAMONT, Conde de (1988), “Los cantos de Maldoror” en Obra completa bilingüe, trad. Manuel Alvarez Ortega, Madrid: Akal, págs. 42-450.
- LAUTRÉAMONT, Conde de (1988), “Poesias” en Obra completa bilingüe, trad. Manuel Álvarez Ortega, Madrid: Akal, págs. 527-622.
- PELLEGRINI, Aldo (2007), “Introducción” en Lautréamont, Conde de, Obra completa, Buenos Aires: Argonauta, págs. 9-68.
- RUBIN, Willian (1969), Dada and Surrealist Art, New York: Abrams.
- SAILLET, Maurice (1988), “Apéndices” en Lautréamont, Conde de, Obra completa bilingüe, Madrid: Akal, págs. 638-649.
- SERRAR CRESPO, Manuel (2008), “Introducción” en Lautréamont, Conde de, Los cantos de Maldoror, Madrid: Cátedra, págs. 9-83.