La cultura del posdrama en Ecuador y EspañaDesarrollo metodológico y estudio comparado

  1. Miguel-Ángel Orosa-Roldán 1
  2. Paulo-Carlos López-López 1
  1. 1 Pontificia Universidad Católica del Ecuador
    info

    Pontificia Universidad Católica del Ecuador

    Quito, Ecuador

    ROR https://ror.org/02qztda51

Zeitschrift:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Artivismo. Arte y compromiso social en un mundo digital

Nummer: 57

Seiten: 39-47

Art: Artikel

DOI: 10.3916/C57-2018-04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This paper results from a neo-functionalist constructivist theory as the one allowing us to understand that dialogue processes and social participation build culture with a dynamic and civic vision, as opposed to organic and much more conservative visions. The main objective is to create a panel of analysis of plays from the point of view of drama (sense) and post-drama (nonsense), introducing cross-cutting concepts such as identity, interculturality and participation. The second objective, and as a way to validate these panels, is to analyze in a comparative way the similarities and differences of two types of post-theater manifestations in Spanish, Europe and Andean theater, particularly in Ecuador. This descriptive and qualitative research applies the analytical-synthetic method to approach the study of seven plays of dramatic and postdramatic nature. As a result, the usefulness of these panels developed to carry out this type of study on the elements of order and chaos, as well as to understand internal and external participation, is validated. As a general conclusion, it is observed that the current Ecuadorian plays respond to a post-drama culture that uses elements of the unitary dramatic stage and differential factors of Andean character.

Informationen zur Finanzierung

Este manuscrito es resultado del proyecto «Club de Teatro y Cine» de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra (L2EO5 - E16P31)

Bibliographische Referenzen

  • Briceño-Liñares, Y. (2010). La escuela de Frankfurt y el concepto de industria cultural. Herramientas y claves de lectura. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 16(3), 55-71. https://bit.ly/2Ix4JHT
  • Colombres, A. (2005). Teoría transcultural del arte. Hacia un pensamiento visual independiente. Buenos Aires: Ediciones del Sol.
  • De-la-Torre, L.M., & Peralta, C.S. (2004). La reciprocidad en el mundo andino: El caso del pueblo de
  • Delgado, M. (2013). Artivismo y pospolítica. Sobre la estetización de las luchas sociales en contextos urbanos. Quaderns-e de l'Institut Català d'Antropologia, 18(2), 68-80. https://bit.ly/2rCNCKZ
  • Donati, P. (1995). Cultura y comunicación. Una perspectiva relacional. Communication & Society 8(1), 61-75. https://bit.ly/2rDJFEW
  • Felshin, N. (1995). But it is art? The spirit of art as activism. Seattle: Bay Press.
  • Gallegos, C. (2010). Barrio Caleidoscopio. Quito: Fundación Teatro Nacional Sucre.
  • García, R. (2009). Muerte y reencarnación en un cowboy. Madrid: La Carnicería Teatro.
  • García, R. (2011). Gólgota picnic. Madrid: Centro Dramático Nacional.
  • García-Canclini, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalvo.
  • García-Canclini, N. (2003). Noticias recientes sobre la hibridación. Trans. 7, 0. https://bit.ly/2KbMzsj
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. (1998). Dialéctica de la lustración. Madrid: Trotta
  • Lajo, J., & Ñan, K. (2005). La ruta inka de sabiduría. Lima: Amaro Runa Ediciones.
  • Malayerba (1984). La fanesca. Quito: Teatro Malayerba.
  • Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gil
  • Orosa M.A., & Romero-Ortega A. (2018). Ecuador, the non-communication: Postdrama or performance? In A., Rocha, & T. Guarda (Eds.), Proceedings of the International Conference on Information Technology & Systems (ICITS 2018). Advances in Intelligent Systems and Computing, 721, 1094-1102. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73450-7_104
  • Orosa, M.A. (2012). El cambio dramático en el modelo teleserial norteamericano. Saarbrücken: Publicia.
  • Orosa, M.A., López-Golán, M., Márquez-Domínguez, C., & Ramos-Gil, Y.T. (2017). El posdrama teleserial norteamericano: poética y composición (Cómo entender el guion de las mejores series escritas para la televisión en los Estados Unidos). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 500-520. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1176
  • Ortega-Centella, V. (2015). El artivismo como acción estratégica de nuevas narrativas artistico-políticas. Calle14, 10(15), 100-111. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2015.1.a08
  • Otavalo. Runapura makipurarinamanta, otavalokunapak kawsaymanta. Quito: Abya Yala.
  • Oviedo-Freire, A. (2013). Buen vivir vs. Sumak Kawsay: Reforma capitalista y revolución alternativa. Buenos Aires: CICCUS.
  • Pereira, J.M; Bonilla, J.I., & Benavides, J.E. (1998). La comunicación en contextos de desarrollo: Balances y perspectivas. Signo y Pensamiento, 17(32), 119-138. https://bit.ly/2wyPxoT
  • Power, K. (2003). Descifrando la glocalización. Mendoza: Huellas.
  • Proaño-Gómez, L. (2017). Artivismo y potencia política. El colectivo Fuerza Artística de Choque Comunicativo: Cuerpos, memoria y espacio urbano. Telondefondo, 13(26), 48-62. https://bit.ly/2G9FvtJ
  • Ríos-Burga, J.R. (2016). La teoría constructivista estructural de la reproducción de Pierre Bourdieu: Una reflexión introductoria. Yuyaykusun, 7, 123-140. https://bit.ly/2KUOtPh
  • Ruano-López, S. (2006). Cultura y Medios. De la escuela de Frankfurt a la convergencia multimedia. Ámbitos, 15, 59-74. https://bit.ly/2wCD1Vq
  • Salazar, J.F. (2002). Activismo indígena en América Latina: estrategias para una construcción cultural de las tecnologías de información y comunicación. Journal of Iberian and Latin American Research, 8, 2, 61-80. https://doi.org/10.1080/13260219.2002.10431783
  • Salazar-Martínez, R.A., Portal-Moreno, R., & Fonseca-Valido, R.A. (2016). Contribuciones del paradigma cultural latinoamericano a la comunicación para el desarrollo. Antecedentes, textos y contextos de una relación fecunda. Anagramas, 15(29), 33-50. https://doi.org/10.22395/angr.v15n29a1
  • Salazar-Peralta, A. (2006). La democracia cultural y los movimientos patrimonialistas en México. Cuicuilco, 13 (38), 73-88. https://bit.ly/2KTFvBK
  • Seoane, J., & Javier, B. (2000). La Escuela de Frankfurt y los posmodernos: Un diálogo posible. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 6(2), 193-217. https://bit.ly/2Ix4JHT
  • Siles-González, J. (2010). La naturaleza histórica y dialéctica de los procesos de globalización-glocalización y su incidencia en la cultura de los cuidados. Index de Enfermería, 19(2-3), 162-166. https://doi.org/10.4321/S1132-12962010000200020
  • Steingress, G. (2002). La cultura como dimensión de la globalización: Un nuevo reto para la sociología. Revista Española de Sociología, 2, 75-96. https://bit.ly/2IylPoI
  • Trentini, G. (2013). Identidad cultural contemporánea de los otavalos: Tradición, modernidad y cambios sociales. Sarance, 29, 42-57.
  • Valero, V., & Cortez-Galaecio, C. (2014). Cucarachas. Quito: Teatro Gestus.
  • Vallejo-Aristizábal, P. (2007). La flor de la Chukirawa. Quito: Contraelviento Teatro.
  • Von-Mayenburg, M. (2014). Eldorado. Islington: Oberon Books.
  • Williams, R. (1994). Sociología de la cultura. Barcelona: Paidós.