A formación inicial do profesorado de Educación Secundaria no Instituto de Ciencias da Educación (ICE) da Universidade de Santiago de Compostelaantecedentes e evolución

  1. Vázquez Ramil, Raquel 1
  2. Porto Ucha, Ángel Serafín 2
  1. 1 Escola Universitaria de Maxisterio CEU-Vigo
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Os Institutos de Ciencias da Educación

Número: 25

Páxinas: 123-142

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/IE.25.2883 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Innovación educativa

Resumo

Analizamos a continuación o nacemento do Instituto de Ciencias da Educación (ICE) da Universidade de Santiago de Compostela no ano 1969 recollendo a experiencia previa da Escola de Formación do Profesorado de Grao Medio, creada en 1964. Os ICE son un dos puntos dos que parte a Lei Xeral de Educación de 1970 para situar o panorama educativo español á altura dos países europeos. A formación do profesorado estaba, en todos os niveis, retrasada e necesitábanse medidas urxentes; no caso dos profesionais do maxisterio, a súa formación práctica contemplábase na propia carreira, como segue a ocorrer hoxe; non era así no caso dos profesores de ensino secundario, aos que se lles esixían coñecementos teóricos, pero non se lles daban as ferramentas para comunicalos nunha aula. Para solucionar a eiva ideouse o Curso de Aptitude Pedagóxica (CAP), que moi pronto acabou converténdose nunha pesada esixencia para os alumnos, o cal motivou sucesivos intentos de cambio ata a súa substitución polos másteres de formación de profesorado actuais. Polo CAP que ofrecía o ICE da Universidade de Santiago pasaron un elevadísimo número de alumnos e alumnas nun período de case cuarenta anos, entre 1970 e 2009; moitos deles son hoxe profesores de educación secundaria en institutos e noutros centros educativos. De aí que sexa relevante estudar a evolución do centro responsable da súa formación pedagóxica.DOI: http://dx.doi.org/10.15304/ie.25.2883 

Referencias bibliográficas

  • Barcia, E. (1986). O Instituto de Ciencias da Educación. Un Instituto que non convenceu. Revista Galega do Ensino, nº 1, pp. 9-10.
  • Casado Linarejos, J. (1980). Sobre el Instituto de Ciencias de la Educación. En M. Díaz y Díaz (Coord.) La Universidad de Santiago. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da Universidade.
  • Castillejo Brull, J.L. (1982). Los I.C.E.’s y la formación del profesorado. Revista de Educación, nº 269, pp. 43-54.
  • Castro Sacido, J. (1984). El ICE de Santiago y la formación pedagógica inicial de profesores de bachillerato y formación profesional. Bordón, 253, maio-xuño, pp. 489-494.
  • Cepeda Romero, O. (1990) A formación inicial do profesorado de ensinanzas medias. En J. A. Caride Gómez (Dir.) A Educación en Galicia. Informe Cero. Problemas e perspectivas. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • Cossío, M.B. (1966). De su Jornada (fragmentos). Madrid: Aguilar [1929]. Instituto de Ciencias da Educación (s.a.). Memoria 1987-1991. Santiago de Compostela: ICE.
  • Instituto de Ciencias da Educación (s.a.). Memoria 1991-94. Santiago de Compostela: ICE.
  • Instituto de Ciencias da Educación (2002). Memoria ICE 1998-2002. Santiago: Serv. Impr. Dig. USC.
  • Lois González, R. (1994). A Universidade (1960-1992). Vigo: Xerais.
  • López Montiel, D. e Rodrigo Muñoz, P. (1995). La formación inicial en Secundaria. Cuadernos de Pedagogía, nº 234, pp. 57-61.
  • Martín Toscano, J. e Martín Muncharaz, L. (1995). Las prácticas en el Curso para la Obtención del Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP) del ICE de la Universidad de Sevilla. Revista Española de Enseñanza Universitaria, nº 9, pp. 39-53.
  • Menor Currás, M. (2014). Ensayo historiográfico sobre la formación del profesorado (1970- 2014). Recurso electrónico accesible en: http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/ Menor,%20Manuel/ENSAYO_HISTORIOGRAFICO_SOBRE-A_ORMACION_DEL_ ROFESORADO.pdf
  • Puelles Benítez, M. de (1980). Educación e ideología en la España contemporánea. Barcelona: Labor.
  • Santos Rego, M. A. (Dir.) (2006). Memoria ICE 2002-2006. Santiago de Compostela: Grafinova.
  • Seage, J. e Blas, P. de (1975). La Administración educativa en España (1900-71). Revista de Educación, 240, pp. 99-113.
  • Sobrado Fernández, L. M. e Prado Díez, D. de (1984). El ICE de Santiago y la formación del profesorado. Bordón, 253, maio-xuño, pp. 479-488.
  • Tiana, A. (2013). Los cambios recientes en la formación inicial del profesorado en España: Una reforma incompleta. Revista Española de Educación Comparada, 22, pp. 39-58. DOI: http:// dx.doi.org/10.5944/reec.22.2013.9322
  • Zabalza Beraza, M. (1997). ¿Qué di o ICE da Formación Inicial do Profesorado de Secundaria? En A Formación Inicial do Profesorado de Secundaria de Galicia. Análise do modelo CAP e propostas para unha paulatina e reflexiva incorporación do modelo CCP. Santiago de Compostela: Instituto de Ciencias da Educación, Universidade de Santiago de Compostela.