A formación inicial do profesorado de Educación Secundaria no Instituto de Ciencias da Educación (ICE) da Universidade de Santiago de Compostelaantecedentes e evolución

  1. Vázquez Ramil, Raquel 1
  2. Porto Ucha, Ángel Serafín 2
  1. 1 Escola Universitaria de Maxisterio CEU-Vigo
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Datum der Publikation: 2015

Titel der Ausgabe: Os Institutos de Ciencias da Educación

Nummer: 25

Seiten: 123-142

Art: Artikel

DOI: 10.15304/IE.25.2883 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Innovación educativa

Zusammenfassung

This paper analyzes the creation of the Institute of Education Sciences (ICE) of the University of Santiago de Compostela in 1969, collecting the previous experience of the Training School for Teachers of Intermediate Level, created in 1964. The ICEs are one of the points designed by The General Education Act of 1970 to bring the Spanish educative scene to the level of the European countries. The training of teachers was really behind and required urgent measures. Primary School Teachers received practical training during their studies, as it continues happening today. But it was not so in the case of the Secondary School Teachers, who were demanded theoretical knowledge without receiving the tools to communicate it in the classroom. To solve this lack it was devised a Course of Pedagogical Aptitude (CAP), which soon became a heavy demand for students. This fact led to successive changes until being replaced by the actual Teachers’ Training Masters. The CAP of the University of Santiago was followed by a very high number of students in a period of almost forty years, between 1970 and 2009. Many of the former students are today Teachers in Secondary Schools and in other educative centres. Because of that it is relevant to study the evolution of the entity responsible for their pedagogical training.DOI: http://dx.doi.org/10.15304/ie.25.2883

Bibliographische Referenzen

  • Barcia, E. (1986). O Instituto de Ciencias da Educación. Un Instituto que non convenceu. Revista Galega do Ensino, nº 1, pp. 9-10.
  • Casado Linarejos, J. (1980). Sobre el Instituto de Ciencias de la Educación. En M. Díaz y Díaz (Coord.) La Universidad de Santiago. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da Universidade.
  • Castillejo Brull, J.L. (1982). Los I.C.E.’s y la formación del profesorado. Revista de Educación, nº 269, pp. 43-54.
  • Castro Sacido, J. (1984). El ICE de Santiago y la formación pedagógica inicial de profesores de bachillerato y formación profesional. Bordón, 253, maio-xuño, pp. 489-494.
  • Cepeda Romero, O. (1990) A formación inicial do profesorado de ensinanzas medias. En J. A. Caride Gómez (Dir.) A Educación en Galicia. Informe Cero. Problemas e perspectivas. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • Cossío, M.B. (1966). De su Jornada (fragmentos). Madrid: Aguilar [1929]. Instituto de Ciencias da Educación (s.a.). Memoria 1987-1991. Santiago de Compostela: ICE.
  • Instituto de Ciencias da Educación (s.a.). Memoria 1991-94. Santiago de Compostela: ICE.
  • Instituto de Ciencias da Educación (2002). Memoria ICE 1998-2002. Santiago: Serv. Impr. Dig. USC.
  • Lois González, R. (1994). A Universidade (1960-1992). Vigo: Xerais.
  • López Montiel, D. e Rodrigo Muñoz, P. (1995). La formación inicial en Secundaria. Cuadernos de Pedagogía, nº 234, pp. 57-61.
  • Martín Toscano, J. e Martín Muncharaz, L. (1995). Las prácticas en el Curso para la Obtención del Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP) del ICE de la Universidad de Sevilla. Revista Española de Enseñanza Universitaria, nº 9, pp. 39-53.
  • Menor Currás, M. (2014). Ensayo historiográfico sobre la formación del profesorado (1970- 2014). Recurso electrónico accesible en: http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/ Menor,%20Manuel/ENSAYO_HISTORIOGRAFICO_SOBRE-A_ORMACION_DEL_ ROFESORADO.pdf
  • Puelles Benítez, M. de (1980). Educación e ideología en la España contemporánea. Barcelona: Labor.
  • Santos Rego, M. A. (Dir.) (2006). Memoria ICE 2002-2006. Santiago de Compostela: Grafinova.
  • Seage, J. e Blas, P. de (1975). La Administración educativa en España (1900-71). Revista de Educación, 240, pp. 99-113.
  • Sobrado Fernández, L. M. e Prado Díez, D. de (1984). El ICE de Santiago y la formación del profesorado. Bordón, 253, maio-xuño, pp. 479-488.
  • Tiana, A. (2013). Los cambios recientes en la formación inicial del profesorado en España: Una reforma incompleta. Revista Española de Educación Comparada, 22, pp. 39-58. DOI: http:// dx.doi.org/10.5944/reec.22.2013.9322
  • Zabalza Beraza, M. (1997). ¿Qué di o ICE da Formación Inicial do Profesorado de Secundaria? En A Formación Inicial do Profesorado de Secundaria de Galicia. Análise do modelo CAP e propostas para unha paulatina e reflexiva incorporación do modelo CCP. Santiago de Compostela: Instituto de Ciencias da Educación, Universidade de Santiago de Compostela.