Obsesiones con el tema mexicanodel nacionalismo a lo universal en la poesía de Jaime Labastida

  1. Chouciño, Ana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela. España.
Revista:
Anales de literatura hispanoamericana

ISSN: 0210-4547 1988-2351

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Estudio filológico y edición crítica de la narrativa breve de Tomás Carrasquilla

Número: 48

Páxinas: 349-362

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ALHI.66788 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anales de literatura hispanoamericana

Resumo

Jaime Labastida, director of the Mexican Academy will be 80 years old this 2019. With Mexico and the great human enigmas as thematic constants that articulate all his work, his work shows two different moments. While between 1960 and 1981, in line with Marxist and nationalist ideology, Labastida adopts the expression of a kind of tlatoani, since 1991, after ten years without publishing poetry, a remarkable turnaround can be perceived in his career, which became more intense in the recurrence of the universal in everything published from the last decade of the century. This change has to do with the so-called "post-Mexican" condition as defined by Roger Bartra (1999): "the nationalist political culture that had sustained the State is in crisis", for which many Mexicans feel that "the national reality is collapsing". Since Labastida's poetry responds to the social and political circumstances described, these pages propose a reading of it that takes into account its evolution as an artistic symptom consistent with the feeling of an important part of the Mexican intelligentsia of our era. Keywords: Jaime Labastida; poetry; Mexico; nationalism; universalism.

Referencias bibliográficas

  • Bartra, Agustí, “Prólogo”, en La espiga amotinada. México: FCE, 1960, pp. 7-16.
  • Bartra, Roger. La sangre y la tinta. Ensayos sobre la condición postmexicana. México: Océano, 1999.
  • Borgeson, Paul W., “La dialéctica de la ceniza: introducción a la poética de Jaime Labastida”, Caravelle. Cashiers du monde hispanique et luso-bresilien, vol. 43, 1984, pp. 81-96.
  • Braunstein, Néstor, “Jaime Labastida, pensador y poeta”, en En el centro del año. México: Editorial Salto de Página, 2012, pp.7-14.
  • García Bonilla, Roberto, “Conversación con Jaime Labastida”, en Jaime Labastida. Estética del peligro. México: Siglo XXI, 2008, pp. 9-40.
  • González Rodríguez, Sergio, “La melancolía mexicana”, Nexos, 1 de agosto de 1988. Disponible en: http://www.nexos.com.mx/?p=5190
  • Labastida, Jaime. Prólogo a “El descenso”, en La espiga amotinada”. México: FCE, 1960, pp. 199-200.
  • Labastida, Jaime. Animal de silencios. México: FCE, 1996a.
  • Labastida, Jaime. La palabra enemiga. México: Aldus, 1996b.
  • Labastida, Jaime. “Filosofía y poesía”. Discurso de ingreso a la Academia Mexicana de la Lengua, 2 de abril de 1998.
  • Labastida, Jaime. Elogios de la luz y de la sombra. México: Siglo XXI, 2013 (1ª ed., Aldus, 1999).
  • Labastida, Jaime. Estética del peligro. México: Siglo XXI, 2008.
  • Labastida, Jaime. La sal me sabría a polvo. México: Siglo XXI, 2009.
  • Labastida, Jaime. En el centro del año. México: Editorial Salto de Página, 2012a.
  • Labastida, Jaime. “El universo del español, el español del universo”, 2012b. Disponible en: http://www.academia.org.mx
  • León Portilla, Miguel. La tinta negra y roja. Antología de la poesía náhuatl. Barcelona: Círculo de lectores/ Galaxia Gutemberg, 2008.
  • Quirarte, Vicente. Peces del aire altísimo. Poesía y poetas en México. México: UNAM-Ediciones del Equilibrista, 1993.