Politicas expansivas de NH y Melia y su reflejo economico - financiero

  1. Jorge Rodriguez Penas 1
  2. Ruben Lado Sestayo 1
  3. Milagros Vivel Bua 2
  1. 1 Universidad de La Coruña, España
  2. 2 Universidad de Santiago de Compostela, España
Zeitschrift:
Lurralde: Investigación y espacio

ISSN: 0211-5891

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 42

Seiten: 51-74

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Lurralde: Investigación y espacio

Zusammenfassung

This paper analyzes the expansive policies on an international scale carried out by the two largest Spanish hotel groups, namely Meliá Hotels International, S.A. and NH Hotel Group, S.A., during the 2009-2015 period. Likewise, its impact on the main economic and financial magnitudes is evaluated. In general, the results indicate that Meliá’s commitment to internationalization and its expansion to more exotic and a priori countries with greater risk has contributed to the diversification of its offer, minimizing to a greater extent the impact of the recent crisis. On the other hand, in NH there is a greater concentration in countries like Spain and Italy, which has reported a significant drop in sales as a consequence of the deterioration of certain market segments and decrease in prices. Also, this hotel chain has a significant volume of real estate assets whose price has dropped significantly during the crisis.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, M., & Martín, J. I. (2009). Dirección estratégica en el sector turístico. Síntesis.
  • Amat, O. (2002). Análisis de estados financieros. Barcelona: Gestión 2000.
  • Canalis, X. (2015). El turismo urbano vive un boom a escala global. Hosteltur.
  • Canals, J. (1994). La internacionaización de la empresa. MCGRAW-HILL.
  • Deloitte S.L. (28 de Febrero de 2017). www.nh-hoteles.es. Obtido de http://memorianh. com/2016/es/Cuentas-Anuales/files/assets/common/downloads/Cuentas-AnualesConsolidadas-NH-2016.pdf
  • Expansión. (28 de Febrero de 2014). Meliá cierra 2013 con pérdidas de 73,2 millones por las menores plusvalías y el impacto de sus bonos<br/><br/><a href=’http://www.expansion. com/2014/02/28/empresas/transporte/1393574101.html?cid=FCOPY33701’>Meliá cierra 2013 con pérdidas de 73,2 millones . Expansión.
  • Hinojosa, V. (2016). NH invierte 173 M € en el reposicionamiento de hoteles NH Collection. Hosteltur.
  • Hinojosa, V. (2016). Ranking Hosteltur de grandes cadenas hoteleras. Hosteltur.
  • Hosteltur. (2013). NH Hoteles sufrió pérdidas de 292 M € en 2012. Hosteltur.
  • Hosteltur. (Enero de 2017). www.hosteltur.com. Obtido de https://www.hosteltur.com/116418_ sector-hotelero-espanol-facturara-14200-m-2016.html
  • INE. (1 de Enero de 2016). www.ine.es. Obtido de http://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?path=/ t35/p011/base_2010/serie//l0/&file=05001.px
  • Mariño Garrido, T. (2009). Claves para el análisis económico-financiero. Santiago de Compostela: Andavira Editora, S.L.
  • Martínez Pedrós, D., & Milla Gutiérrez, A. (2005). Análisis del entorno. En D. Martínez Pedrós, & A. Milla Gutiérrez, La elaboración del plan estrátegico y su implantación a través del cuadro de mando integral (pp. 33-43). Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Meliá Hotels International S.A. (18 de Enero de 2017). www.meliahotelsinternational.com. Obtido de http://www.meliahotelsinternational.com/es/sala-de-prensa/18012017/meliahotels-international-anuncia-fitur-sus-aperturas-prioridades-expansion
  • Olivera, A. P., & Hernández, I. B. (2011). El análisis DAFO y los objetivos estratégicos. Contribuciones a la economía.
  • OMT-UNWTO. (2016). Panorama OMT del turismo internacional. Madrid: Organización Mundial del Turismo.
  • Page, D. (5 de Octubre de 2015). “Meliá crecerá con 20 o 30 hoteles nuevos cada año… como mínimo”. Sabemos Digital.
  • Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and sustaining superior performance. Nueva York: Free Press.
  • PricewaterhouseCoopers Auditores S.L. (7 de Abril de 2017). www.meliahotelsinternational. com. Obtido de http://www.meliahotelsinternational.com/sites/default/files/informesfinancieros/mhi_informe_financiero_consolidado_16_es.pdf
  • Rodríguez, A. R. (2002). Estrategias de desarrollo en la industria hotelera mundial. Momento Económico, 33-54.
  • Sandiás Rodríguez, A. (2014). Estrategias de Planificación Financiera. Santiago de Compostela: Andavira Editora, S.L.
  • Sandiás, A. r. (2011). Estrategia de Planificación Financiera Aplicada. S.L. TORCULO EDICIONES.
  • Soler, J. R. (2003). Técnicas de Gestión y Dirección Hotelera. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
  • WORLD TRAVEL & TOURISM COUNCIL. (2016). Travel & Tourism: Economic Impact 2016 World. Londres.