Indagación en el laboratorio de física de secundaria¿Cuáles serían las mejores condiciones para hacer kayak?

  1. Sabela Otero Rial
  2. Beatriz Crujeiras Pérez
Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Ano de publicación: 2016

Volume: 5

Páxinas: 237-246

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.42931 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

Outras publicacións en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Resumo

The social changes produced in the last decades have ended in the requirement of a change in the teaching methods aimed at developing students’ autonomy in learning and contextualization practices. For this reason the role of the laboratory in Science learning becomes very relevant, in particular approaches like inquiry-based learning. Taking into account that, research in the literature shows that teaching through inquiry produces positive results in students’ learning, the goal of this study is to analyse the students’ performances during the performance of a guided inquiry task in the laboratory. The study draws on qualitative research and the focus is on the analysis of students’ productions by means of a rubric. The main results highlight the existence of certain inquiry operations that students find difficult as well as the adaptation to the new approach. However, it can be also observed that the implementation of this type of experiences promotes students’ interest in learning and enables the development of scientific competence.

Referencias bibliográficas

  • Akerson, V.L. y Hanuscin, D.L. (2007). Teaching the nature of science through inquiry: The results of a three-year professional development program. Journal of Research in Science Teaching, 44(5), 653-680.
  • Álvarez, M., Arias, A., Pérez, U. y Serrallé, J. F. (2013). La historia de las ciencias en el desarrollo de competencias científicas. Enseñanza de las Ciencias, 31(1), 213-233.
  • Anderson, R.D. (2002). Reforming Science Teaching: What Research says about Inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1-12.
  • Artigue, M., Dillon, J., Harlen, W., y Léna, P. (2012). Learning through Inquiry: Background Resources for implementing Inquiry in Science and Mathematics at School. Francia: Proxecto Fibonacci. Recuperado o 4 de xuño de 2016 de http://www.fibonacci-project.eu
  • Barrow, L.H. (2006). A Brief History of Inquiry: From Dewey to Standards. Journal of Science Teacher Education, 17, 265-278.
  • Bell, R., Smetana, L. y Binns I. Simplifying inquiry instruction. The Science Teacher, 72, 30-34
  • Caamaño, A. (2011). La investigación escolar es la actividad que mejor integra el aprendizaje de los diferentes procedimientos científicos. En E. Pedrinaci, (coord.). 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica (127-146). Barcelona: Graó.
  • Corbin, J. y Strauss A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Los Ángeles, CA: Sage Publications Inc.
  • Cortel, A. (Coord.), Calvo, A., Carreras, C., Carrión, J.A., García, J.J., León, J.J., Pastor, J.M., Tornos, J. y Yuste, M. (2004). Nuevos enfoques para la enseñanza física. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • Cristobal, C.M. y García, H.A. (2013). La indagación científica para la enseñanza de las ciencias. Horizonte de la ciencia, 3(5), 99-104.
  • Driver, R., Guesne, E. y Tiberghien A. (1989). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ediciones Morata, S.A. e Centro de Publicaciones del Ministerio de educación y Ciencia.
  • Ferrés, C., Marbà, A. y Sanmartí, N. (2015). Trabajos de indagación de los alumnos: instrumentos de evaluación e identificación de dificultades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 22-37.
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research. Nueva Delhi: SAGE Publications India Pvt Ltd.
  • Furtak, E.M. (2006). The problem with answers: an exploration of guided scientific inquiry teaching. Science Education, 90(3), 453-467.
  • García-Carmona, A. (2009). Investigación en didáctica de la Física: tendencias actuales e incidencia en la formación del profesorado. Latin-American Journal of Physics Education, 3(2), 369-375.
  • García-Carmona, A. (2011). Aprender Física y Química mediante secuencias de enseñanza investigadoras. Fundamentación y propuestas para Educación Secundaria Obligatoria. Málaga: Ediciones Aljibe, S.L.
  • García, G.A. y Ladino, Y. (2008). Desarrollo de competencias científicas a través de una estrategia de enseñanza y aprendizaje por investigación. Studiositas, 3(3), 7-16.
  • Guzmán, R., Cabrera, L., Yanes, J. y Castro, J. (2008). Análisis de la investigación cualitativa en educación desarrollada en el Estado Español. Revista Qurriculum, 21, 157-184.
  • Hofstein, A. y Lunetta, V.N. (2003). The Laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty First Century. Science education, 88(1), 28-54.
  • Hierrezuelo, J. y Montero A. (1989). La ciencia de los alumnos. Su utilización en la didáctica de la Física y la Química. Barcelona: Centro de Publicaciones del MEC y Editorial Laia, S.A.
  • Krajcik, J., Blumenfeld, P.C., Marx, R.W., Bass, K.M, Fredricks, J y Solloway, E. (1998). Inquiry in Project-Based Science Classrooms: Initial Attempts by Middle School Students. The journal of the learning sciences, 7(3 e 4), 313-350.
  • Linn, M.C., Gerard, L., Ryoo, K., McElhaney, K. Liu, O.L. y Rafferty, A.N. (2014). Computer-Guided Inquiry to Improve Science Learning. Science, 344, 155-156.
  • Maturano, C., Aguilar, S., Núñez, G. y Pereira, R. (2009). Una experiencia propuesta como tarea de investigación en enseñanza secundaria sobre las condiciones de flotabilidad de una embarcación. Latin-American Journal of Physics Education, 3(1), 380-387.
  • Miralles, P., Maquilón, J.J., Hernández, F. y García, A. (2012). Dificultades de las prácticas docentes de innovación educativa y sugerencias para su desarrollo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 19-26.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Rissing, S.W. y Cogan, J.G. (2009). Can an Inquiry Approach Improve College Student Learning in a Teaching Laboratory?. Life Sciences Education, 8, 55-61.
  • Tortosa, M. (2013). Aprendizaje sobre disoluciones reguladoras de pH mediante indagación guiada utilizando sensores. Enseñanza de las ciencias, 31(1), 189-211.
  • Windschitl, M. (2003). Inquiry Projects in Science Teacher Education: What Can Investigative Experiences Reveal About Teacher Thinking and Eventual Classroom Practice. Science Teacher Education, 87, 112.143.