El Desafío de Evaluar por Competencias en la Universidad. Reflexiones y Experiencias Prácticas

  1. Zabalza, Miguel A.
  2. Lodeiro Enjo, Laura
Revista:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Evaluación por Competencias en la Educación Superior: Buenas Prácticas ante los Actuales Retos

Volume: 12

Número: 2

Páxinas: 29-48

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/RIEE2019.12.2.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Resumo

The purpose of this article is to reflect about the assessment by competences at the university. It consists of two parts. In the first one, the meaning and didactic conditions applicable to each of the three central concepts that organize our contribution (assessment, competence and assessment by competences) are analyzed. In the second part, two concrete experiences of evaluation by competences in our universities are presented: one in which competences are linked to the various subjects of the curriculum; another one in which the assessment of the competences appears at the end of the career as an expression of the global training received: the ECOEs of the Faculties of Medicine.

Referencias bibliográficas

  • Boud, D. y Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long‐term learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 399-413. https://doi.org/10.1080/02602930600679050
  • Brown, S. y Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la Educación Superior. Revista Curriculum y Formación del Profesorado, 12(3), 1-16.
  • Conan, J. (1999). A Handbook of Techniques for Formative Evaluation: mapping the student's learning experience. Londres: Kogan Page.
  • Fletcher, S. (1997). Analysing Competence: tools and techniques for analyzing jobs, roles and functions. Londres: Kogan Page.
  • Hager, P., Gonczi, A. y Athanasou, J. (1994). General Issues about Assessment of Competence. Assessment & Evaluation in Higher Education, 19(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/0260293940190101
  • Houston, W. R. (1985). Competency-based Teacher Education. En T. Husen y T. Neville Postlethwaite (Eds.), International Encyclopedia of Education (pp. 898-906). Oxford: Pergamon.
  • Jonnaert, Ph., Barrette, J., Masciotra, D. y Yaya, M. (2006). Revisión de la competencia como organizadora de los programas de formación: hacia un desempeño competente. Montreal: Univ. de Quebec, Observatorio de Reformas Educativas.
  • Kinchin, I. M., Cabot, L. B. y Hay, D. B. (2006, diciembre). The variable structure of expertise: Implications of differences between practitioners and researchers for university teaching. Comunicación presentada en la Society for Research into Higher Education (SRHE) annual conference, Universidad de Brighton, Reino Unidp.
  • Le Boterf, G. (2005). Construir as Competências Individuais e Colectivas. Porto: ASA Editores.
  • Lodeiro, L. (2017). Procedimiento CG-CEA: de las competencias generales a las competencias específicas de asignatura. Manual del asesor curricular. Documento inédito.
  • Miller, G.E. (1990). The assessment of clinical skill/competence/performance. Academic Medicine, 65(9), 563-567. https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045
  • Nicoli, D. (2000). Natura della competenza e suoi possibili utilizzi. Una proposta di modello di competenza. En S. Cortelazzi y I. Pais (Coord.), Il posto della competenza (pp. 47-89). Milán: Franco Angeli.
  • Qualifications and Curriculum Authority (QCA) (2007). E-Assessment. Guide to Effective Practice. Recuperado de www.e-assessment.com/wp-content/uploads/2014/08/e-assessment_-_guide_to_effective_practice_full_version.pdf
  • Rodríguez-Gómez, G. e Ibarra, Ma. S. (2011). E-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico. Madrid: Narcea.
  • Sanz de Acevedo, M. L. (2016). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid: Narcea.
  • Serdio Romero, E. (2002). ECOE. Evaluación clínica objetiva estructurada. Medicina de Familia, 2, 127-132. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(02)74390-6
  • Villardon-Gallego, L. (2015). Competencias genéricas en Educación Superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea
  • Yániz, C. (2008). Las competencias en el currículo universitario: implicaciones para diseñar el aprendizaje y la formación del profesorado. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.4995/redu.2008.6281
  • Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.
  • Zabalza, M. A. y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2018). Planificación de la docencia en la universidad. Elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.