Un silencio ensordecedor. El declive del cambio climático como tema comunicativo en España 2008-2012

  1. Heras Hernández, Francisco
  2. Meira Cartea, Pablo Ángel
  3. Benayas del Álamo, Javier
Journal:
Redes.com : revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación

ISSN: 1696-2079

Year of publication: 2016

Issue Title: Discursos Mediáticos y Representaciones Sociales sobre el Cambio Climático

Issue: 13

Pages: 31-56

Type: Article

More publications in: Redes.com : revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación

Abstract

Three polls carried out in 2008, 2010 and 2012 explored media consump - tion and sources used by Spaniards to receive information on climate change issues. These polls revealed a sharp drop in the amount of information recei - ved both through personal conversations and the media. Studies carried out by different researchers concluded that media cove - rage of climate change declined in the studied period. We also found less activity in climate change communication by key sources such as political parties, a decrease in web searches using the terms �climate change� or �glo - bal warming� and a reduction in attendance to events such as exhibitions or lectures. Data suggest that a growing number of Spaniards chosed not to talk and not to listen; not to write and not to read; not to know about climate change. Considering the mentioned data, this paper describes �climate silence� and suggests links to social representations of climate change.

Bibliographic References

  • ANDEREGG, William y GOLDSMITH, Gregory (2014). Public interest in climate change over the past decade and the effects of the ‘climategate’ media event. Environmental Research Letters, número 9, 054005.
  • BOYKOFF, Maxwell T. y SMITH, Joe (2010). Media representations of climate change. En: Lever-Tracy, C. (ed.) Routledge Handbook of Climate Change and Society London and New York: Routledge, pp. 210-218.
  • COHEN, Stanley (2005). Estados de negación. Ensayo sobre atrocidades y sufrimiento. Buenos Aires: Departamento de Publicaciones, Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires (versión en castellano de States of denial: knowing about atrocities and suffering. Cambridge: Polity Press).
  • CORNER, Adam (2013). Climate silence and how to break it. Climate Outreach and Information Network. Briefing Paper nº1. Dirección: http://climateoutreach.org/resources/climate-silence-and-how-tobreak-it/ (última consulta: 23 de marzo de 2016)
  • FERNÁNDEZ REYES, Rogelio (2010). Reconocimiento y cuestionamiento mediático del cambio climático en España. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, diciembre 2010. Disponible en: www.eumed.net/rev/ cccss/10/ (última consulta: 23 de marzo de 2016)
  • FERNÁNDEZ-REYES, Rogelio; PIÑUEL-RAIGADA, José Luis y VICENTEMARIÑO, Miguel (2015). La cobertura periodística del cambio climático y del calentamiento global en El País, El Mundo y La Vanguardia. Revista Latina de Comunicación Social, número 69, pp. 122-140.
  • HERAS, Francisco (2015). Representaciones sociales del cambio climático en España: aportes para la comunicación. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
  • IPCC (2014). Climate change 2014. Synthesis Report. Contribution of working groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the IPCC. Geneva, Switzerland: IPCC. Dirección: http://ar5-syr.ipcc.ch/ (última consulta: 23 de marzo de 2016)
  • LEISEROWITZ, Anthony; MAIBACH, Edward; ROSER-RENOUF, Connie y FEINBERG, Geoff (2013). How Americans communicate about global warming in April 2013. Yale University and George Mason University. New Haven, CT: Yale Project on Climate Change Communication. Dirección: http://environment.yale.edu/climate-communication/files/ Communication-April-2013.pdf (última consulta: 25 de marzo de 2016)
  • LEISEROWITZ, Anthony; MAIBACH, Edward; ROSER-RENOUF, Connie; FEINBERG, Geoff y ROSENTHAL, Seth (2015). Climate change in the American mind: March, 2015. Yale University and George Mason University. New Haven, CT: Yale Project on Climate Change Communication.
  • LEÓN, Bienvenido (2013). La representación del cambio climático en los medios españoles. En B. León (coord.) El periodismo ante el cambio climático. Nuevas perspectivas y retos. Barcelona: Editorial UOC, pp. 210-218.
  • MANCINAS, Rosalba (2013). El silencio mediático. Reflexión en torno a las razones de los medios de comunicación para no hablar del cambio climático. En: R. Fernández Reyes, R. (dir.) Medios de comunicación y cambio climático. Sevilla: Fenix, pp. 233-248.
  • McGLADE, Christophe y EKINS, Paul (2015). The geographical distribution of fossil fuels unused when limiting global warming to 2°C. Nature, número 517, pp. 187–190
  • MEIRA, Pablo Angel, ARTO, Mónica, HERAS, Francisco, IGLESIAS, Lucía, LORENZO, J.J. y MONTERO, Pablo (2013). La respuesta de la sociedad española ante el cambio climático. 2013. Madrid: Fundación Mapfre.
  • MOSER, Susanne C. y DILLING, Lisa (2007). Creating a climate for change. Communicating climate change and facilitating social change. New York: Cambridge University Press.
  • NORGAARD, Kari Marie (2009). Cognitive and Behavioral Challenges in Responding to Climate Change. The World Bank. Policy Research Working Paper 4940.
  • PICÓ, Maria Josep (2013). La crisis económica versus el cambio climático. En: R. Fernández Reyes (dir.) Medios de comunicación y cambio climático. Sevilla: Fénix Editora, pp. 177-188.
  • SPENCE, Alexa, POORTINGA, Wouter y PIDGEON, Nick (2011). The psycological distance to climate change. Risk Analysis, número 32 (6), pp. 957- 972.
  • TAYLOR, Maria (2014). Global warming and climate change: what Australia knew and buried … then framed a new reality for the public. Canberra: Australian National University Press.
  • UNFCCC (2015). Adoption of the Paris Agreement. Documento FCCC/CP/2015/L.9 Dirección: https://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/l09.pdf (última consulta: 10 de marzo de 2016)