Valoración por el estudiantado de la estrategia de aprendizaje mediante proyectos de investigación frente a las clases expositivas con casos prácticos

  1. Diz López, María Julia
  2. Valcarce Fernández, Margarita
  3. Castro González, María del Rosario
Journal:
Cuaderno de Pedagogía Universitaria

ISSN: 1814-4152 1814-4144

Year of publication: 2018

Volume: 15

Issue: 30

Pages: 22-36

Type: Article

DOI: 10.29197/CPU.V15I30.308 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuaderno de Pedagogía Universitaria

Abstract

The preliminary results of the study are advanced for assessment done by students of the subject Special Education, in relation to the teaching strategies during the year 2017-2018: expositive classes including case studies and learning oriented to research projects. For this, we have used quantitative methodology through survey technique. Forty- two students have participated in the study. They value the dimensions of a questionnaire prepared for the occasion, which contains a 5-level Likert scale composed of 14 items. The scale is valued for each of the teaching modalities shown. For the data analysis we have calculated the following descriptive statistics: percentage, minimum, maximum, weighted average and standard deviation. The main result to highlight is the higher valuation of the learning strategy through research projects. However, the strategy of expositive classes complemented with the study and resolution of practical cases has obtained generally positive appraisals. We can consider satisfactory the combination of both methodologies in the subject development because of the obtained valuations. It can be inferred that they are complementary. In this sense, it raises our interest to continue investigating in this aspect and consider the possibility of extending the experience to other subjects of the program.

Bibliographic References

  • Biggs, J. (2004). Calidad del aprendizaje universitario. (Trad.: Angel Manzano). Madrid: Narcea.
  • Hernández, F. (1986). Análisis y fundamentación de una asesoría educativa. Memoria para el ICE de la Universidad de Barcelona (no publicada).
  • López de Sosoaga, A.; Ugalde, A. I.; Rodríguez, P. y Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: una metodología necesaria para los futuros docentes. Redalyc, 31(1), 395-413. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31043005022.pdf
  • Majó, F. y Baqueró, M. (2014). Los proyectos interdisciplinarios: 8 ideas clave. Barcelona: Graó.
  • Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13(23), 263-278.
  • Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educacion superior Laurus, 14(28), 158-180. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111716009.pdf
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
  • Mujica Rodríguez, A. M. (2012). Aprendizaje por proyectos: Una vía al fortalecimiento de los semilleros de investigación. Docencia Universitaria, 13, 201-216.
  • Torrado, M. (2004). Estudio por encuesta. En R. Bisquerra, (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). Barcelona: La Muralla.
  • Torres Gordillo, J.J. (2010). Construcción del conocimiento en educación superior a través del aprendizaje por proyectos. REOP, 21(1), 137-142. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/viewFile/11518/10995
  • Torres, M. (2015). El método de proyectos en tecnología. Recuperado el 10/05/2017 de https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/sites/espazoAbalar/files/datos/1464945204/contido/4_el_mtodo_de_proyectos.html
  • Universidad de Santiago de Compostela (2011). Memoria de Grado en Pedagogía. Recuperado de http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/sxopra/memorias_graos_USC/Pedagoxxa.pdf
  • Vera, R. y Palomino, S. (2011). El método de proyectos en la formación profesional en periodismo: estudio de caso “unacolumna”. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(1), 52-61.
  • Zabalza, M.A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. (2ªed.). Madrid: Narcea.