El sonido de la inteligencia

  1. Irimia Nores, Andrea
  2. Calviño Santos, Guillermo
  3. Pomar Tojo, Carmen
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Número: 1

Páxinas: 503-510

Tipo: Artigo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.712 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The QvO’s music workshop makes sense from the perspective of multiple and dynamic intelligence, defended by the Gardner’s theory of multiple intelligences, in which is proposed a new style of education that seeks to experience new sensations that aims to provide students the opportunity to discover their potential in relation to some of the intelligences defined by Gardner. The music workshop aims to offer a response to the necesity of training multiple sociemocionals and cognitive capabilities through a different, flexible and creative mean like music. Our project provides data favorable to the idea that intelligence can be trained through a new, open and creative methodology, which can respond to the needs and characteristics presented by the students of high capacity.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, D.; Estévez, A.; y Sánchez, F. (2008) El cerebro musical. Almería: Universidad de Almería.
  • Arias, M. (2007). Música y neurología. Neurología 2007; 22 (1); 39 45
  • Brea, J. (2008). El poder de la música. Cadernos de Atención Primaria (15); 343-344
  • Díaz, J.L. (2010). Música, lenguaje y emoción: una aproximación cerebral. Salud Mental, 33; 543-551.
  • Feldhusen, J. (1995). Identificación y desarrollo del Talento en la Educación. Ideacción (4).
  • Gardner, H. (2006) Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Lacárcel, J. (2003) Psicología de la música y emoción musical. Educatio, 20-21; 213-226.
  • McPhee, A. y Stollery, P. (2002) Some perspectives on musical gift and musical intelligence. British Journal of Music Education.
  • Oriol, N. (2005). La música en las enseñanzas de régimen general en España y su evolución en el siglo XX y comienzos del XXI. Revista electrónica de LEEME, 16: 1-33.
  • Poch, S. (2002). Compendio de musicoterapia. Barcelona: Herder.
  • Robinson, K. (1993) The arts in schools. Principles, practice and provision. London: Calouste Gulbenkian Foundation.
  • Xóchitl, I. (2007). Aspectos implicados en el talento y en la práctica de un instrumento musical. Revista Intercontinental de Psicología y Educación. (9); 49-68.