Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano

  1. Aguaded, Ignacio 1
  2. Marín Gutiérrez, Isidro 2
  3. Caldeiro Pedreira, Mari Carmen 3
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Técnica Particular de Loja
    info

    Universidad Técnica Particular de Loja

    Loja, Ecuador

    ROR https://ror.org/04dvbth24

  3. 3 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Year of publication: 2018

Issue Title: Especial Veinte años de la blogosfera

Issue: 20

Pages: 156-182

Type: Article

More publications in: Revista Letral

Abstract

Digitization and interactivity favor the immediate diffusion of audiovisualcontent through the multiple screens that make up the media ecosystem typical of hypermedia society. Taking into account reports dependent on UNESCO or the UN and given that practically the entire planet uses ICTs, within the framework of the Alfamed Network, different ad hoc tools have been designed that have been applied in different countries to collect information on Levels of development of media competence among student and teacher collectives. In this research, the data obtained and the differences established between the participating samples are presented. The main objective of this macro-study is to know what the differences are according to the six dimensions that make up the media competence (Ferrés 2007) in Primary school children, young people in Secondary school, university students and non-university teachers. Four questionnaires were carried out with a total sample of 12,804 subjects in eight different countries. Social indicators were created to determine the six dimensions and the data were analyzed. The figures certify the need for literacy in many of the dimensions that make up media competition, especially in those that reach lower thresholds. To alleviate this detected deficiency is committed to educommunication as a way to empower the users of ICTs to be able to make critical judgments and can act responsibly in the media society.

Funding information

La alfabetización y el desarrollo de la competencia digital y mediá-tica han ocupado y continúan haciéndolo, el interés de diferentes organismos como es el caso del Instituto Nacional de Tecnologías (INTEF) en España o el Observatorio Latinoamericano y del Caribe de Alfabetización Mediática e Informacional (OLCAMI). Tal pre-ocupación insta al diseño de herramientas que hagan posible una aplicación práctica. Para ello, resulta indispensable un diagnostico global de la situación que nos permita conocer los niveles de alfabe-tización entre estudiantes de primaria, secundaria, universitarios y profesorado (Aguaded, Marín-Gutiérrez y Díaz-Parejo 2015).

Bibliographic References

  • Aguaded, Ignacio, Isidro Marín-Gutiérrez y Elena Díaz-Parejo. “La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España)”. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, nº 2, vol. 18, 2015, pp. 275-298.
  • Aguaded, Ignacio. “From infoxication to the right to Communicate”. Comunicar, nº 42, 2014, pp. 7-8.
  • Area, Manuel y Teresa Pessoa. “De lo sólido a lo líquido: Las alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0”. Comunicar, nº38, vol. 19, 2012, pp. 13-20.
  • Area, Manuel, Alfonso Gutiérrez y Fernando Vidal. Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid, Ariel, 2012.
  • Bakhshi, Hasan, Jonathan Downing, Michael Osborne y Philippe Schneider. The Future of Skills: Employment in 2030. London, Pearson and Nesta, 2017.
  • Bauman, Zygmunt. Modernidad líquida. México, FCE, 2003.
  • Bebea, Inés. Alfabetización digital crítica. Una invitación a reflexionar y actuar. Madrid, Ondula, 2015.
  • Buendía, Leonor. “La investigación por encuesta”. Métodos de investigación en Psicopedagogía, Leonor Buendía, Pilar Colás y Fuensantae Hernández (eds.), Madrid, España, McGraw-Hill, 1997.
  • Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen. Alfabetización comunicativa para el desarrollo de la autonomía mediática. Estudio de la competencia mediática de los adolescentes de Lugo (Galicia). Tesis doctoral. Huelva, Universidad de Huelva, 2014.
  • Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen e Ignacio Aguaded. “Estoy aprendiendo, no me molestes la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales”. Redes.com, nº12, 2015, pp. 25-45.
  • Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen, Pablo Maraver-López e Isidro Marín-Gutiérrez. “Competencia mediática en la etapa infantil en España”. Magis, nº 20, vol. 10, 2017, pp. 35-48.
  • Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen e Ignacio Aguaded. “Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada”. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, nº 1, vol. 9, 2015, pp. 37-56.
  • Corbetta, Piergiorgio. Metodología y técnicas de investigación social. Madrid, McGraw-Hill, 2003.
  • Cornella, Alfons. Infoxicación. Buscando un orden en la información. Barcelona, Infonomia, 2003.
  • Ditrendia. Informe Mobile en España y en el mundo. 2017. Web. 28 Jun. 2018.
  • DOUE. Recomendación sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. 29 Ago. 2009. Web. 11 Jul. 2018.
  • Fernández-García, Nuria, Marc Blasco-Duatis y Mari-Carmen Caldeiro-Pedreira. Communication and Education by Transmedia. Report on ICT skills in four secondary schools in Europe. Tenerife, La Laguna, Cuadernos Artesanos de Comunicación.
  • Fernández, Javier, Alicia Peñalva e Itzar Irazabal. “Internet Use Habits and Risk Behaviours in Preadolescence”. Comunicar, nº 44, vol. XXII, 2015, pp. 113-121.
  • Ferrés, Joan. “La competència en comunicació audiovisual: Proposta articulada de dimensions i indicadors”. Quaderns del CAC, nº 25, 2006, pp. 9-18.
  • Ferrés, Joan y Alejandro Piscitelli. “Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators”. Comunicar, nº 38, vol. XIX, 2012, pp. 75-82.
  • Ferrés, Joan. “La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores”. Comunicar, n.º 15, vol. 29, 2007, pp. 100-107. Ferrés, Joan, Ignacio Aguaded y Agustín García-Matilla. “La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos”. Icono 14, nº 3, vol. 10, 2012, pp. 23-42.
  • García-Ruiz, Rosa, Vicent Gozálvez e Ignacio Aguaded. “La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación”. Cuadernos.info, nº 35, 2014, pp. 15-27.
  • González, Natalia, Vicent Gozálvez y Antonia Ramírez. “La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas”. Revista de Educación, 367, 2014, pp. 147-172.
  • González, Natalia, Antonia Ramírez e Irina Salcines. “Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas”. Educación, XXI, nº 2, vol. 21, 2017.
  • Gozálvez, Vicent. La ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid, Dyckinson, 2013.
  • Hernández-Sampieri, Roberto, Carlos Fernández-Collado y Pilar Baptista-Lucio. Metodología de la investigación. México, McGraw-Hill, 2003.
  • INTEF. Marco común de competencia digital docente. Ene. 2017. Web. 20 Jun. 2018.
  • INTEF. Plan de Cultura Digital en la Escuela. 16 Abr. 2013. Web. 10 Jul. 2018.
  • Medina Vidal, Fernando, Antonio Briones-Peñalver y Elena Hernández Gómez. “Educación en medios y competencia mediática en la educación secundaria en España”. Icono 14, nº 1, vol. 15, 2017, pp.42-65.
  • OCDE. Información y selección de competencias Clave. 2016. Web. 10 Jul. 2018.
  • OECD. Skills for a Digital World: 2016 Ministerial Meeting on the Digital Economy Background Report. OECD Digital Economy Papers. 250. OECD Publishing, Paris. 21 Jun. 2016. Web. 12 Jul. 2018.
  • ONTSI (Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información). Estudio de uso y actitudes de consumo de contenidos digitales. Madrid, Ministerio de Industria, Energía y Turismo, 2016.
  • Portal Colón. Plan de alfabetización digita. 2007. Web. 11 Jul. 2018.
  • Pérez-Rodríguez, Amor y Águeda Delgado. “From digital and audiovisual competence to media competence: Dimensions and indicators”. Comunicar, nº 39, vol. 20, 2012, pp. 25-34.
  • Prensky, Marc. “Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon, nº 5, vol. 9, 2001, pp. 1-6.
  • Prensky, Marc. “Listen to the natives”. Learning in the Digital Age, nº 4, vol. 63, 2005, pp. 8-13.
  • Ramírez, Antonia y Natalia González. “Media Competence of Teachers and Students of Compulsory Education in Spain”. Comunicar, nº49, vol. 24, 2016, pp. 49-58.
  • Ramírez-García, Antonia, Jacqueline Sánchez-Carrero y Paloma Contreras-Pulido. “La competencia mediática en educación primaria en el contexto español”. Educação e Pesquisa, nº 2, vol. 42, 2016, pp. 375-394.
  • Román-García, Sara, Ana Almansa-Martínez y María Cruz-Díaz. “Adults and Elders and their use of ICTs. Media Competence of Digital Immigrants”. Comunicar, nº 49, vol. 24, 2016, pp. 101-110.
  • Sánchez-Carrero, Jacqueline y Paloma Contreras-Pulido. “De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0”. Icono 14, nº 3, vol. 10, 2012, pp. 62-84.
  • Tejedor, Santiago y Cristina Pulido. “Challenges and Risks of Internet Use by Children. How to Empower Minors?” Comunicar, nº 39, vol. 20, 2012, pp. 65-72.
  • UNESCO. Media and Information Literacy curriculum for teachers. 2007. Web. 12 Jul. 2018.
  • Van der Want, Anna, Perry Den Brok, Douwe Beijaard, Mieke Brekelmans, Luce Claessens y Helena Pennings. “Changes over time in teachers’ interpersonal role identity”. Research Papers in Education, vol. 33, 2017, pp. 354-374.
  • White, David y Alison Le Cornu. “Visitors and Residents: A new typology for online engagement”. First Monday, nº 9, vol. 16, 2011.