La compra pública innovadoraAnálisis regional de la experiencia española

  1. María Concepción Peñate Valentín 1
  2. María del Carmen Sánchez Carreira 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

ISSN: 1695-7253 2340-2717

Ano de publicación: 2018

Número: 40

Páxinas: 79-107

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

Resumo

Public sector could play a crucial role as consumer to foster innovation through public procurement of innovation (PPI). PPI is a R&D, innovation and development policy tool, which shows high potential and relevance in OECD economies. In comparison with other tools, its main advantages are guaranteeing a considerable launch market for innovations developed by the private sector, as well as reducing risks linked with new and expensive technologies. For the public sector, this tool improves the efficiency and quality of public services, and contributes to reduce costs in the medium and long term. The main aim of this paper is to analyze the experience on PPI in Spain from a regional perspective, focused on types, funding, main sectors, areas of development, and results in products and services. Ninety cases are analyzed from an own-made database, in which a similar behavior among regions is noticed. Nonetheless, several differences are found regarding the relevance of sectors and European funding. Concerning the sectors, industry and services are the predominant activities in the most developed and innovative regions, highlighting knowledge-intensive activities. European funding constitutes a crucial element to implement PPI in less developed and innovative regions. The results suggest that different levels of innovation and development determine the effectiveness of PPI and the development of innovations.

Información de financiamento

Las autoras agradecen el apoyo financiero recibido por parte de la Xunta de Galicia (consolidación y estructuración de unidades de investigación competitivas GRC2014/014) y del Eramus+ Programme of the European Union Project EURIPER (Reference: 587410-EPP-1-2017-1-ES-EPPJMOPROJECT)

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, S., y Barroso, J. (2015): «La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa», Revista de Medios y Educación, 47, 73-88.
  • Bloch, C. (2011): Measuring Public Innovation in the Nordic Countries: Copenhagen Manual, The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy (CFA).
  • Camacho, J. A., y Rodríguez, M. (2005): «Servicios intensivos en conocimiento e innovación regional. Un análisis para las regiones europeas», Investigaciones Regionales, 7, 91-111.
  • Comisión Europea (2006): Pre-commercial procurement of innovation. A missing link in the European innovation cycle, Bruselas: Comisión Europea.
  • Comisión Europea (2007): Guide on dealing with innovative solutions in public procurement: 10 elements of good practice, Bruselas: Comisión Europea.
  • Comisión Europea (2016): Regional Innovation Scoreboard, Bruselas: Comisión Europea.
  • COTEC (2009): La compra pública de tecnología innovadora en TIC. Libro blanco, Madrid: Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
  • COTEC (2014): Impacto de la Regulación sobre la Innovación, Madrid: Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
  • COTEC (2016): La innovación en España, Madrid: Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
  • De La Morena, J. (2012): «Evolución histórica de la contratación pública en España», Observatorio de Contratación Pública. Recuperado de http://www.obcp.es/index.php/mod.opi-niones/mem.detalle/id.57/relcategoria.121/relmenu.3/chk.e2db6ab74524409a96997ab-947dc3075.
  • Deltej, K., Hribernik, T., y Pihir, I. (2015): «Measuring Public Procurement for Innovation at Country Level and the Role of ICT Support», Journal of Information and Organizational Sciences, 39(1), 21-32.
  • Denzin, N. (1990): Interpretive Interactionism, California: Sage Publications.
  • Denzin, N. (1970): Sociological Methods: a Source Book, Chicago: Aldine.
  • Díaz, N. (2015): Compra pública innovadora y Patent Box, Ponencia presentada en la Jornada Financiación privada para la I+D+I en el sector del agua, Madrid, 24 de noviembre de 2015.
  • Edler, J. (2007): Demand based Innovation Policy. Working Paper Manchester Institute of Innovation Research, 9.
  • Edler, J., Georghiou, L., Uyarra, E., y Yeow, J. (2015): «The meaning and limitations of public procurement for innovation: a supplier’s experience», en C. Edquist, N. Vonortas, J. M. Zabala-Iturriagagotia y J. Edler, Public Procurement for Innovation (pp. 35-65). Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.
  • Edler, J., Ruhland, S., Hafner, S., Rigby, J., Georghiou, L., y Hommen, L. (2005): Innovation and Public Procurement. Review of Issues at Stake. Fraunhofer Institute Systems and Innovation Research. Karlsruhe: Study for the European Commission.
  • Edquist, C. (2002): Innovation Policy for Sweden. Objectives, Rationales, Problems and Measures, Stockholm: VINNOVA.
  • Edquist, C., y Zabala-Iturriagagoitia, J. M. (2015): «Pre-commercial procurement: a demand or supply policy instrument in relation to innovation?», R&D Management, 45(2), 147-160.
  • Fratesi, U. (2007): «The Spatial Diffusion of Innovations and the Evolution of Regional Disparities», Investigaciones Regionales, 11, 131-160.
  • Gavras, A., Hommen, L., Rolfstam, M., y otros (2010): Procurement as an innovation instrument, Heidelberg: Inno-Utilities.
  • Georghiou, L. (2006): Effective innovation policies for Europe-the missing demand-side. Prime Minister’s Office, Economic Council of Finland.
  • Gregersen, B. (1988): «Public-sector participation in innovation systems», en C. Freeman y B.–Å. Lundvall, Small countries facing the technological revolution (pp. 262-278), Londres: Frances Pinter Publishers.
  • Gregersen, B. (1992): «The Public Sector as a Pacer in National Systems of Innovation», en B.-Å. Lundvall, National Systems of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning (pp. 129-145), London: Pinter Publishers.
  • Hommen, L., y Rolfstam, M. (2009): «Public Procurement and Innovation: Towards a Taxonomy», Journal of Public Procurement, 9(1), pp. 15-56.
  • INNO-Grips (2012): Policies Supporting Innovation in Public Service Provision, Budapest: INNO-Grips Policy Brief No. 5.
  • López, A. M. (2013): «La compra pública innovadora en los sistemas europeo y español de contratación pública», en J. J. Pernas García, Contratación publica estratégica (pp. 213-248), Navarra: Aranzadi.
  • Maza, A., Villaverde, J., y Hierro, M. (2014): «Should cohesion policy focus on fostering R&D? Evidence from Spain», Investigaciones Regionales, 29), 139-164.
  • Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (2016): Registro público de contratos, Madrid: Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas.
  • OCDE (2015): Government at Glance 2015, París: OECD Publishing.
  • Peñate, M. C., y Sánchez, M. C. (2015): «Una aproximación a la compra pública innovadora: delimitación, tipos, fases y ejemplos», ICEDE Working, núm. 15.
  • Peñate, M. C., y Sánchez, M. C. (2016): «El papel de la regulación en la compra pública innovadora: relevancia y limitaciones», Cuaderno Electrónico de Estudios Jurídicos, 5, 35-68.
  • Rodríguez, Ó. (2005): «La Triangulación como Estrategia de Investigación en Ciencias Sociales», Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 31, 1-10.
  • Rodríguez, C., Pozo, T., y Gutiérrez, J. (2006): «La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior», Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. RELIEVE, 12(2), 289-305.
  • Rolfstam, M. (2012): «How public procurement can drive innovation», Innovation and growth through demand. Helsinki conference on demand-driven innovation and public procurement in Nordic countries. November 7th-8th 2012 (pp. 3-24), Denmark: Aalborg University.
  • Rothwell, R. (1983): «The difficulties of national innovation policies», en S. Macdonald, T. Mandeville y D. Lamberton (eds.): The trouble with technology (pp. 202-2015), Londres: Pinter.
  • Segarra, A. (2009): «Dinámica empresarial e innovación: la incidencia del espacio», Investigaciones Regionales, 15, 5-23.
  • Uyarra, E. (2016): «The impact of public procurement of innovation», en J. Edler, P. Cunningham, A. Gök, y P. Shapira, Handbook of Innovation Policy Impact (pp. 355-380), Cheltenham: Edward Elgar.
  • Zabala-Iturriagagoitia, J. M. (2012): «Los fundamentos de la política de compras públicas como estímulo a la innovación y el emprendizaje», XXXVIII International Conference on Regional Science, Bilbao: AECR.
  • Zabala-Iturriagagoitia, J. M. (2017): «La Política de Compra Pública como Estímulo a la Innovación y el Emprendimiento», Journal of Technology Management Innovation, 12(1), 100-108.