Represión política e castigo do profesorado republicano na provincia de LugoAs consecuencias do 36

  1. Antón COSTA RICO 1
  2. Uxía BOLAÑO AMIGO 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863

Ano de publicación: 2017

Número: 21

Páxinas: 101-118

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/SRGPHE.2017.21.0.4590 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Resumo

No contexto dun marco social tan intensamente rural como era o da provincia de Lugo cando alborecía o século XX tamén a realidade escolar era apagada, mais paulatinamente contra o final dos anos vinte tamén nela se puideron apreciar fermentos e dinámicas de renovación pedagóxica, intensificadas no tempo da II República. O golpe militar franquista tronzou, mesmo con vidas, aquel proceso, do que recuperamos aquí fragmentos significativos da súa memoria

Referencias bibliográficas

  • Luís Bello Trompeta, Viaje por las escuelas de Galicia (Vigo: Nigratrea, 2010).
  • Salomó Marqués, “Un mestre catalán nunha aldea galega” (Revista Galega de Educación, 1993, n.º 18), pp. 60-64.
  • Antonio Prado Gómez, O Instituto Provincial de Lugo. 1842-1975. (Lugo: Servizo de Publicacións da Deputación de Lugo, 2013).
  • Gonzalo Fraga Vázquez, El seminario diocesano de Lugo (Lugo: Fundación Caixa Galicia, 1989).
  • Antonio López Díaz, Requeixo, A., e Villares, R. (eds.), Seminario de Mondoñedo, 1565-2013. Centro de formación e de promoción cultural. (Mondoñedo: Sucs. de Mancebo, 2015).
  • Francisco Carballo e Alfonso Magariños, La Iglesia en la Galicia contemporánea. Análisis histórico y teológico del período 1931-1936 (Madrid: Akal, 1978).
  • José Ramón Rodríguez Lago, La Iglesia Católica en Galicia (1910-1936) Entre la revolución de Portugal y la cruzada de España (Santiago de Compostela: Andavira, 2012).
  • Alfonso Bozzo, Los partidos políticos y la autonomía en Galicia 1931-1936 (Madrid: Akal, 1976).
  • Xavier Costa Clavell, Las dos caras de Galicia bajo el franquismo (Madrid: Cambio 16, 1977).
  • Antón Costa Rico, «Socialismo e educación na Galiza do primeiro terzo do século XX», II Xornadas de Historia de Galicia, dirs. Xavier Castro, Jesús de Juana, (Ourense: Servicio de Publicacións da Deputación Provincial, 1986), 135-164
  • Cándido Ruíz González, “Mitos y memoria de la represión franquista de los docentes en la provincia de Zamora” Studia Zamorensia, Vol. XVI, 2017, 39-59.
  • Julián Pérez Palacios e Julián Jesús Pérez Fernández, Vida y pedagogía de un maestro. Julián Pérez Palacios (1901-1984). (A Coruña: Publicaciones Arenas, 2011) pp. 20, 24 e 40.
  • Antonio Pérez López, “Excursión escolar en San Miguel de Reinante”, Revista de Pedagogía, n.º 164, (1935), pp. 355-361.
  • Gregorio Sanz, “Ensayo de escuela activa”, Revista de Pedagogía, n.º 130 (1932), 454-458.
  • Victor Moro, “Limiar” en Gregorio Sanz, Uno de tantos (Sada: Ediciós do Castro, 1990).
  • María Jesús Souto Blanco, La represión franquista en la provincia de Lugo (1936-1940) (Sada: Ediciós do Castro, 1998)
  • Rodrigo Alvarado Iglesias, “A primeira etapa do proceso de depuración de mestres e mestras de primeiro ensino na provincia de Lugo: agosto-novembro de 1936”, Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 18‒19, 2015, 111‒128.
  • Francisco Morente Valero, La escuela y el Estado Nuevo. La depuración del Magisterio Nacional (1936-1943), (Valladolid: Ámbito, 1997), 184.
  • Xosé R. Hermida Meilán, Mortos por amor á Terra. A represión sobre o nacionalismo galego (1936-1950) (A Coruña: Sermos Galiza, 2016), 22.
  • Narciso de Gabriel, «Vida e morte dun mestre republicano» Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 4, 2000, 9-38,.
  • Xosé M. Sarille, “Arximiro Rico, luz dos humildes” Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 4, 2000, 39-47.