Represión política e castigo do profesorado republicano na provincia de LugoAs consecuencias do 36

  1. Antón COSTA RICO 1
  2. Uxía BOLAÑO AMIGO 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 21

Seiten: 101-118

Art: Artikel

DOI: 10.17979/SRGPHE.2017.21.0.4590 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Zusammenfassung

In the context of a social frame as intensely rural as was the province of Lugo in the early twentieth century, the situation of education was dim. However, little by little by the end of 1920s there were signs of progress in pedagogical renewal, which gained momentum during the period of the Second Republic. The Pro-Franco military coup truncated that process and with a toll in human lives. Here we have recovered fragments from this memory.

Bibliographische Referenzen

  • Luís Bello Trompeta, Viaje por las escuelas de Galicia (Vigo: Nigratrea, 2010).
  • Salomó Marqués, “Un mestre catalán nunha aldea galega” (Revista Galega de Educación, 1993, n.º 18), pp. 60-64.
  • Antonio Prado Gómez, O Instituto Provincial de Lugo. 1842-1975. (Lugo: Servizo de Publicacións da Deputación de Lugo, 2013).
  • Gonzalo Fraga Vázquez, El seminario diocesano de Lugo (Lugo: Fundación Caixa Galicia, 1989).
  • Antonio López Díaz, Requeixo, A., e Villares, R. (eds.), Seminario de Mondoñedo, 1565-2013. Centro de formación e de promoción cultural. (Mondoñedo: Sucs. de Mancebo, 2015).
  • Francisco Carballo e Alfonso Magariños, La Iglesia en la Galicia contemporánea. Análisis histórico y teológico del período 1931-1936 (Madrid: Akal, 1978).
  • José Ramón Rodríguez Lago, La Iglesia Católica en Galicia (1910-1936) Entre la revolución de Portugal y la cruzada de España (Santiago de Compostela: Andavira, 2012).
  • Alfonso Bozzo, Los partidos políticos y la autonomía en Galicia 1931-1936 (Madrid: Akal, 1976).
  • Xavier Costa Clavell, Las dos caras de Galicia bajo el franquismo (Madrid: Cambio 16, 1977).
  • Antón Costa Rico, «Socialismo e educación na Galiza do primeiro terzo do século XX», II Xornadas de Historia de Galicia, dirs. Xavier Castro, Jesús de Juana, (Ourense: Servicio de Publicacións da Deputación Provincial, 1986), 135-164
  • Cándido Ruíz González, “Mitos y memoria de la represión franquista de los docentes en la provincia de Zamora” Studia Zamorensia, Vol. XVI, 2017, 39-59.
  • Julián Pérez Palacios e Julián Jesús Pérez Fernández, Vida y pedagogía de un maestro. Julián Pérez Palacios (1901-1984). (A Coruña: Publicaciones Arenas, 2011) pp. 20, 24 e 40.
  • Antonio Pérez López, “Excursión escolar en San Miguel de Reinante”, Revista de Pedagogía, n.º 164, (1935), pp. 355-361.
  • Gregorio Sanz, “Ensayo de escuela activa”, Revista de Pedagogía, n.º 130 (1932), 454-458.
  • Victor Moro, “Limiar” en Gregorio Sanz, Uno de tantos (Sada: Ediciós do Castro, 1990).
  • María Jesús Souto Blanco, La represión franquista en la provincia de Lugo (1936-1940) (Sada: Ediciós do Castro, 1998)
  • Rodrigo Alvarado Iglesias, “A primeira etapa do proceso de depuración de mestres e mestras de primeiro ensino na provincia de Lugo: agosto-novembro de 1936”, Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 18‒19, 2015, 111‒128.
  • Francisco Morente Valero, La escuela y el Estado Nuevo. La depuración del Magisterio Nacional (1936-1943), (Valladolid: Ámbito, 1997), 184.
  • Xosé R. Hermida Meilán, Mortos por amor á Terra. A represión sobre o nacionalismo galego (1936-1950) (A Coruña: Sermos Galiza, 2016), 22.
  • Narciso de Gabriel, «Vida e morte dun mestre republicano» Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 4, 2000, 9-38,.
  • Xosé M. Sarille, “Arximiro Rico, luz dos humildes” Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 4, 2000, 39-47.