Conciliación en las áreas urbanas de Galicia (españa): un estudio longitudinal (2009-2015) de las familias con hijos en educación primaria

  1. Rita Gradaílle Pernas 1
  2. María Belén Caballo Villar 1
  3. Juan José Lorenzo Castiñeiras 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2018

Número: 32

Páxinas: 31-43

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2018.32.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Resumo

Reconciliation is the possibility of harmonising work, personal, family and community life; to this effect, it is essential to promote social, economic and time policies, as well as strategies that can enable the right of presence and the balance among the mentioned spheres. This approach compels to rethink the issue of co-responsibility, since it cannot be considered as a mere review of gender roles and as a balanced distribution of family tasks and household chores. We must achieve a social pact involving work, school and family life in order to respect childhood rights and family welfare. In the studied period (2009-2015), concurrent with the financial crisis and the loss of purchasing power, families with school-age children find more difficult to manage their times; besides, an increase of inequalities regarding the distribution of daily times is observed, with a clear polarization referred to reconciliation in the seven analyzed cities in Galicia. We have worked with N=1267 in 2009 and N=2037 in 2015.

Información de financiamento

Escuelas, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia: problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales en la Galicia urbana” (CONCILIA), financiado por el Programa Sectorial de Investigación Aplicada e I+D de la Consellería de Innovación e Industria de la Xunta de Galicia (código 08SEC019214PR), siendo su investigadora principal la profesora María Belén Caballo Villar y que se desarrolló entre 2008 y 2010; y “La concilia-ción en los tiempos cotidianos de la infancia en Galicia: problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales y prácticas de ocio en las escuelas, familias y comunidades” (CONCILIA_D@S), financiado por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria en la convocatoria de Emerxentes (2014-PG004), del que fue inves-tigadora principal la profesora Rita Gradaílle Pernas y que se desarrolló entre 2014 y 2016.

Financiadores

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