La prevención e intervención en el cyberbullying¿qué papel juegan las familias?

  1. Priegue Caamaño, Diana 1
  2. López Castro, Leticia 1
  3. Outón Oviedo, Paula 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD

Issue: 5

Pages: 122-127

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.05.2419 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The prevention of cyberbullying is one of the biggest challenges that social researchers will face in the coming years. For this reason, we analyse the relevance that experts have given to family variables in the prevalence of cyberbullying, carrying out a bibliographical review of the relevant research. Among the conclusions reached, it is worth highlighting the need to further explore the importance of the family context as a key variable for the implementation of socio-educational programs focused on the prevention and reduction of cyberbullying.

Bibliographic References

  • Aguilar, M.C. (2002): Educación familiar: una propuesta disciplinar y curricular. Málaga: Aljibe.
  • Arruabarrena, MªI. & Paúl, J. (1999): Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento. Madrid: Pirámide.
  • Belsey, B. (2005). Cyberbullying: An emerging Threat to the “always on” generation. http://www.cyberbullying.ca
  • Bernete, F. (2010). Los usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 88, 97-114.
  • Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513–531.
  • Buelga, S., Iranzo, B., Cava, M.J. & Torralba, E. (2015). Psychological Profile of Adolescent Cyberbullying Aggressors. International Journal of Social Psychology, 30(2), 382-406. doi: http://dx.doi.org/10.1080/21711976.2015.1016754
  • Cerezo, F., Sánchez, C., Ruiz, C. & Arense. J. J. (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 139-155.
  • Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D., y Musitu, G. (2007). Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela. Psicothema, 19(1), 108-113.
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.
  • Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2015). Cyberprogram 2.0. Programa de intervención para prevenir y reducir el ciberbullying. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • García Carrasco, J. y García del Dujo, A. (2001): Teoría de la Educación II. Procesos primarios de formación del pensamiento y la acción. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • García Zabaleta, E. (2004). Conductas desadaptativas en los adolescentes de Navarra. El papel de la familia y la escuela. Tesis Doctoral, Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad de Navarra, Pamplona, España.
  • Gomes-Franco, F. y Sendín, J. C. (2014). Internet como refugio y escudo social: Usos problemáticos de la Red por jóvenes españoles. Comunicar, 43, 45-53.
  • Hong, J.S. y Espelage, D.L. (2012). A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggression and violent behavior, 17(4), 311-322.
  • Instituto Nacional de Estadística. (2016a). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735976608
  • Instituto Nacional de Estadística. (2016b). Encuesta sobre Sociedad de la Información y la Comunicación en los centros educativos. https://www.educacion.gob.es/educabase/menu.do?type=pcaxis&path=/Educacion/Centros/Sice/2014-15-RD/Com&file=pcaxis&l=s0
  • Larrañaga, E., Yubero, S., Ovejero, A. y Navarro, R. (2016). Loneliness, parent-child communication and cyberbullying victimization among Spanish youths. Computers in Human Behavior, 65, 1-8.
  • Lereya, S.T., Samara, M., & Wolke, D. (2013). Parenting Behavior and the Risk of Becoming a Victim and a Bully/victim: A Meta-analysis Study. Child Abuse & Neglect, 37(12), 1091-1108. doi: http:// -dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.03.001
  • Liu, Q. X., Fang, X. Y. & Al. (2012). Parent-adolescent Communication, Parental Internet Use and Internet-Specific Norms and Pathological Internet Use among Chinese Adolescents. Computers in Human Behavior, 28, 1269-1275. (DOI: 10.1016/j.chb.2012. 02. 010).
  • Manke, B. (2005). The impact of cyberbullying. MindOH! Foundation. Recuperado de http://www.mindoh.com/docs/BM_Cyberbullying.pdf Martínez, I., y García, J. F. (2007). Impact of parenting styles on adolescents’ self-esteem and internalization of values in Spain. The Spanish Journal of Psychology, 10(2), 338-348.
  • Musitu, G. y Cava, MªJ. (2001): La familia y la educación. Barcelona: Octaedro. Musitu, G., Estévez, E. y Emler, N. (2007). Adjustment problems in the family and school contexts, attitude towards authority and violent behaviour at school in adolescence. Adolescence, 42, 779-794.
  • Musitu, G., Román, J.M. y Gracia, E. (1988). Familia y educación. Prácticas educativas de los padres y socialización de los hijos. Barcelona: Labor.
  • Musitu, G.; Buelga, S.; Lila, M. y Cava, M. J. (2001). Familia y adolescencia. Madrid: Síntesis.
  • Navarro, R., Ruiz-Oliva, R., Larrañaga, E., & Yubero, S. (2015). The Impact of Cyberbullying and Social Bullying on Optimism, Global and School-related Happiness and Life Satisfaction among 10-12-year-old Schoolchildren. Applied Research in Quality of Life, 10(1), 15-36. doi: http://dx.doi.org/ 10.1007/s11482-013-929 -2-0
  • Ortega, J., Buelga, S., y Cava, M. J. (2016) Influencia del clima escolar y familiar en adolescentes, víctimas de ciberacoso. Comunicar, 46, 57-65.
  • Parra, A., y Oliva, A. (2006). Un análisis longitudinal sobre las dimensiones relevantes del estilo parental durante la adolescencia. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 453-470.
  • Patchin, J. W., e Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the Schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth violence and juvenile justice, 4(2), 148-169.
  • Priegue, D. (2008). Familia, educación e inmigración. Un programa de intervención pedagógica. Tesis Doctoral, Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España. https://minerva.usc.es/
  • Robledo, P. y García, J (2009) El entorno familiar y su influencia en el rendimiento escolar de los alumnos con dificultades de aprendizaje: revisión de estudios empíricos. Aula Abierta, 17(1), 117-128.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., y Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385.
  • Smith, P.K. (2014). Understanding School Bullying. London: Sage Publications. Varela Garay, R. M. (2012). Violencia, Victimización y Cyberbullying en adolescentes escolarizados/as: una perspectiva desde el Trabajo Social. Tesis Doctoral, Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales, Universidad Pablo Olavide, Sevilla, España. http://www.uv.es/lisis/rosavarela/tesis-rosa-varela.pdf
  • Vázquez, G. (2004): Familia, educación y desarrollo cognitivo. En M.A. Santos Rego, M.A. & J.M. Touriñan López, J.M. (Eds.), Familia educación y sociedad civil (pp. 29-87). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
  • Willard, N. (2006). Cyberbullying and Cyberthreats. Effectively managing internet use risks in schools. http://new.csriu.org/cyberbully.pdf Wolak J., Mitchell K. & Finkelhor D. (2006). Online victimization of youth: Five years later. http://www.unh.edu/ccrc/pdf/CV138.pdf
  • Ybarra, M. L. & Mitchell, K. J. (2004). Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1308-1316.