Los mapas conceptuales como puente entre contenidos y representación

  1. Santos Caamaño, Francisco José 1
  2. González Sanmamed, Mercedes 1
  3. Muñoz Carril, Pablo César 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Issue: 13

Pages: 25-29

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.13.2196 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The use of software for the construction of conceptual maps can be useful for the development of small school research projects on the web at the secondaryschoollevel, sinceit seems to offer students a simple wayof transferring those concepts assimilated in the learning process to presentation formats and PowerPoint-type communications. This is suggested by the results of an action research carried out during the second quarter of the academic year 2016-2017, in an Institute of Secondary Education in A Coruña, by the students and the professor of the subject of Research and Treatment of Information.

Bibliographic References

  • Allen, L., & Calhoun, E. F. (1998). Schoolwide action research: Findings from six years of study. The Phi Delta Kappa, 79(9), 706-710.
  • Aronson, E., Blaney, N., Stephin, C., Sikes, J., & Snapp, M. (1978). The Jigsaw Classroom. Beverly Hills, CA: Sage
  • Cohen, E. G. (1994). Designing Groupwork: Strategies for the Heterogeneous Classroom (2nd ed.). NY: Teachers College Press.
  • Consellería de Cultura, Educación y Ordenación Universitaria de Galicia (2015). Decreto No. 86/2015, de 25 de junio, por el que se establece el currículo de la educación secundaria obligatoria y del bachillerato en la Comunidad Autónoma de Galicia. Publicado en el Diario Oficial de Galicia (DOGA) No. 120, del 29 de junio de 2015. España.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Daniels, H. (2007). Pedagogy. En Daniels, H., Cole, M., & Wertsch, J. V. (Eds.), The Cambridge companion to Vygotsky. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hernández, N., González, M. & Muñoz, P.C. (2014). Planning Collaborative Learning in Virtual Environments. Comunicar, 42, 25-33. http://dx.doi.org/ 10.3916/C42-2014-02
  • Hertz-Lazarowitz, R., Kagan, S., Sharan, S., Slavin, R., & Webb, C. (Eds.). (2013). Learning to cooperate, cooperating to learn. New York: Springer Science & Business Media.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • March, A. F. (2005). Nuevas metodologías docentes. Talleres de Formación del profesorado para la Convergencia Europea impartidos en la UPM. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/mec2011/htm/mas/4/41/64.pdf.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Publicado en el Boletín Oficial del Estado (BOE) No. 25, del 29 de enero de 2015. España.
  • Moreira, M. A. (2010). ¿Por qué conceptos? ¿Por qué aprendizaje significativo? ¿Por qué actividades colaborativas? ¿Por qué mapas conceptuales? Qurriculum, 23, 9-23. http://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/numero23/moreira.pdf.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal of research in science teaching, 27(10), 937-949.
  • Ojeda, A., Díaz, F., González, L., Pinedo, P., & Hernández, M. E. (2007). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. Acimed, 15(5), Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000500009&lng=es&tlng=es.
  • Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Thousand Oaks (California): Sage.
  • Sharan, S. & Sharan, Y. (1992). Group investigation expanding cooperative learning. New York: Teachers’ College Press.
  • Stringer, E. T. (2007). Action Research (3ª ed.). Thousand Oaks (California): Sage.