La tonadilla escénica en Venezuela o el proceso de criollización de un género hispano

  1. Capelán Fernández, Montserrat
Journal:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Year of publication: 2017

Issue: 72

Pages: 137-152

Type: Article

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2017.72.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Abstract

The present study examines the performance of the stage tonadilla during the colonial period, when works originating from the peninsula were performed, as well as during the Republic, when local composers began cultivating this genre. We shall establish the structural characteristics of what the press called tonadilla and what was considered operetta and, in disagreement with José Subirá, it will become evident that the tonadilla does not undergo a process of Italianization but rather of a marked Hispanic slant. Once the Republic is installed and along with it the cultivation of the stage tonadilla by Venezuelan composers, this process will give way to a creolization introducing within the stage tonadilla local dances such as the meringue. We shall undertake a detailed study of this, and we shall establish the possibility that the origin of the meringue is in the tiranas of the peninsular tonadillas of the previous century.

Bibliographic References

  • Actas y documentos que contienen las disposiciones acordadas para el examen previo de las piezas dramáticas que se representen en el teatro de esta capital desde su restablecimiento hasta el presente. Caracas, Folleto impreso, 1837.
  • Alonso, Celsa, La Canción Lírica Española en el siglo XIX. Madrid, ICCMU, 1998.
  • Andioc, René, Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid, Editorial Castalia, 1987.
  • Azparren, Leonardo, El teatro en Venezuela. Ensayos históricos. Caracas, Alfadil Ediciones, 1997.
  • Calzavara, Alberto, Historia de la música en Venezuela. Período hispánico con referencias al teatro y la danza. Caracas, Fundación Pampero, 1987.
  • Capelán, Montserrat, Las reformas borbónicas y la música venezolana de finales de la colonia (1760-1821): el villancico, la tonadilla escénica y la canción patriótica. Tesis de Doctorado, Universidad de Santiago de Compostela, 2015.
  • Claro Valdés, Samuel, “Música teatral en América”, Revista musical chilena, XXXV, 156 (Santiago de Chile, 1981): 3-20.
  • Fernández, Heraclio, Nuevo método para aprender a acompañar en el piano toda clase de piezas y en especial las de baile al estilo venezolano sin necesidad de ningún otro estudio y a la altura de todas las capacidades. Caracas, Imprenta de El Monitor, 1883.
  • García, Sonia, “Teatro y música en Cumaná. Siglo XIX”, Anuario de Estudios Bolivarianos, XII/13 (Caracas, 2006), 39-63.
  • Guido, Walter, “El teatro menor en Venezuela”, Revista de la Sociedad Venezolana de musicología, V/8 (Caracas, 2005): 21-30.
  • Labrador, Germán, “Una mirada sobre la tonadilla: música, texto e intérpretes al servicio de un nuevo ideal escénico”, Paisajes sonoros en el Madrid del s. XVIII. La tonadilla escénica, Madrid, Museo de San Isidro, 2003: 39-47.
  • Le Guin, Elisabeth, “Hacia una revalorización de la tonadilla tardía”, Joaquín Álvarez Barrientos y Begoña Lolo (eds.), Teatro y música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII, Madrid, UAMCSIC, 2008: 183-223.
  • Le Guin, Elisabeth, The Tonadilla in Performance. Lyric Comedy in Enlightenment Spain. Berkeley, Los Angeles, London, University of California Press, 2014.
  • Linares, María Teresa y Núñez, Faustino, La música entre Cuba y España. Madrid, Fundación Autor, 1998.
  • Lolo, Begoña, “Itinerarios musicales en la tonadilla escénica”, Paisajes sonoros en el Madrid del s. XVIII. La tonadilla escénica, Madrid, Museo de San Isidro, 2003: 15-30.
  • Lolo, Begoña, “La tonadilla escénica, ese género maldito”, Revista de musicología, XXV/2 (Madrid, 2002): 439-469.
  • Lolo, Begoña, “Sainetes y tonadillas con música en el Madrid del siglo XVIII (1750-1760). Una revisión del género”, Joaquín Álvarez Barrientos y Begoña Lolo (eds.), Teatro y música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII, Madrid, UAMCSIC, 2008: 41-62.
  • Ojeda, Roberto y Capelán, Montserrat, Motetes, canciones y tonos de Atanacio Bello Montero. Caracas, Fundación Vicente Emilio Sojo, 2012.
  • Palacios, Mariantonia, «Rasgos distintivos del valse venezolano en el siglo XIX». Revista musical de Venezuela, 35 (Caracas, 1997): 99 -116.
  • Pérez Fernández, Rolando Antonio, La binarización de los ritmos ternarios africanos en América Latina. Habana, Ediciones Casa de las Américas, 1986.
  • Pessarrodona, Aurèlia, “La tonadilla a la Barcelona del darrer terç del Set-cents més enllà de la Casa de Comèdies”, Scripta, Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna, 3 (Valencia, 2014): 122-142.
  • Pessarrodona, Aurélia, “Ritmos de tonadilla: algunas consideraciones a partir de la obra conservada de Jacinto Valledor”, Cuadernos de música iberoamericana, 28 (Madrid, 2015): 87-114.
  • Romero Ferrrer, Alberto, “Los serviles y liberales o la guerra de los papeles. La constitución de Cádiz y el teatro”, Marieta Cantos, Fernando Durán y Alberto Romero (coords.), La guerra de pluma. Estudios sobre la prensa de Cádiz en el tiempo de las cortes (1810-1814), Cádiz, Universidad de Cádiz, 2009: 287-355.
  • Sans, Juan Francisco, Los bailes de salón en la Venezuela del siglo XIX: géneros, interpretación y estilo. Tesis de Doctorado, Universidad Central de Venezuela, 2012.
  • Subirá, José, La tonadilla escénica. Madrid, Tipografía de archivos, 1928, 1929, 1932.
  • Vera García, Rey Fernando, “Primer acercamiento al estudio de la tonadilla escénica en Nueva España durante el siglo XVIII: Edición de la letra de la tonadilla a solo: Ya tienes México Grande, sobre la crítica que se hace de las cosas de teatro”. Acceso: 1 de diciembre de 2016 https://www.academia.edu/30089227/La_tonadilla_escenica_en_Nueva_Espa%C3%B1a._Siglo_XVIII
  • Villabella, José Manuel: “El negrito del sainete cubano: El primer negrito (I parte)”, Acceso: 14 de mayo de 2016 http://www.cubarte.cult.cu/periodico/print/articulo/7186.html