Respuestas de la juventud gallega ante la violencia de género 2.0

  1. Méndez Lois, María José 1
  2. Barreiro Fernández, Felicidad 1
  3. Villar Varela, Milena 1
  4. Permuy Martínez, Aixa 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 2: CONFLICTOS Y MEDIACIÓN ESCOLAR

Nummer: 2

Seiten: 37-40

Art: Artikel

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.02.2474 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Zusammenfassung

Information and Communication Technologies (ICT) have now become a fundamental means for the socialization of youth and their correct use has become an essential educational objective. They offer greatadvantages but, nevertheless, their inappropriate use can give rise to diverse dangers between which they are the damage, intentionally prejudice to people or collective or the violence of sort. This work tries to identify the answers to gender violence 2.0 in the teen group and to analyze the existence of possible differences in these answers according to sex. In the study there took part 615 students of third and fourth year of Secondary Obligatory Education enrolled in school in public centers of the autonomous Galician community, with a slightly higher proportion of girls (320) than boys (295). In order to respond to the objectives formulated, a study was carried out by survey using as instrument of withdrawal of information the questionnaire in on-linemodality: Gender Violence 2.0. Data were analyzed using descriptive statistics,and for all this was used the statistical package SPSS, version 22.

Informationen zur Finanzierung

Estudio financiado en la convocatoria de Ayudas Fundación BBVA a Proyectos de investigación 2014

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Blanco Ruiz, Mª A. (2014). Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la Violencia de Género en adolescentes. Comunicación y Medios, 30, 124-141.
  • Buelga, S., Cava, Mª J. Y Musitu, G. (2010). Cyberbulling:victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22 (4), 784-789.
  • De la Caba Collazo, Mª A. y López Atxurra, R. (2013). La agresión entre iguales en la era digital: estrategias de afrontamiento de los estudiantes del último ciclo de Primaria y del primero de Secundaria. Revista de Educación, 362, septiembre-diciembre, 247-272. doi: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-160.
  • Donoso-Vázquez, T; Rubio Hurtado Mª J. y Vilà Baños, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214.
  • Eschenbeck, H., Kohlmann, C. W. y Lohaus, A. (2007). Gender Differences in Coping Strategies in Children and Adolescents. Journal of Individual Differences, 28, 18-26. doi: http://dx.doi.org/10.1027/1614-0001.28.1.18
  • Estebanez, I. (2012). Del amor al control a golpe de click! La violencia de género en las redes sociales. Ponencia presentada en Jornada de Sensibilización sobre VG del Cabildo de Lanzarote. Recuperada de http://minoviomecontrola.com/ianire-estebanez/Ponencia.Del-amor-al-control-a-golpe-de-click.-La-violencia-de-genero-en-las-redes-sociales.Ianire-Estebanez.pdf
  • Nickerson, A. B.Mele, D. y Princiotta, D. (2008). Attachment and Empathy as Predictors of Roles as Defenders or Outsiders in Bullying Interactions. Journal of School Psychology, 46, 687-703. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2008.06.002
  • Salmivalli, C. y Voeten, M. (2004). Connections between Attitudes, Group Norms and Behavior Associated with Bullying in Schools. International Journal of Behavioral Development, 28, 246-258. doi: https://doi.org/10.1080/01650250344000488AgradecimientosEstudio financiado en la convocatoria de Ayudas Fundación BBCVA a Proyectos de investigación 2014R Est Inv Psico y Educ, 2017, Extr.(2), A2-040